wanneer fruithapje

Mijn kindje is nu 11 weken. en ik verheug me er al een beetje op om haar voor het eerst fruithapje te kunnen geven.
Nu weet ik dat het pas vanaf 4 maanden mag en vanaf 6 maanden wordt aanbevolen

wanneer zijn jullie er mee begonnen. Denk er nu over om als ze een maand of 5 is kleine beetjes te gaan geven.

Hi,

Ik ben op wijkverpleegkundige en kinderarts advies pas met 6 maanden begonnen.
Omdat de darmpjes er dan pas goed klaar voor zijn.

Ook werd mij geadviseerd om eerst met groente te beginnen omdat dit al gekookt is en dus ook makkelijker verteerbaar voor die kleintjes.

Het is wel heel leuk je kindje eens wat anders te geven dan de borst of de fles.
Maar denk wel om je kindje, en niet om jou 'pleziertje'. Ik vind dit wel erg belangrijk.

Elke cb, of kinderarts adviseerd weer wat anders...soms echt om gek van te worden.
Maar mij is dit zo goed bevallen.

Nancy

Hoi hoi,

De meningen zijn er erg over verdeeld volgens mij.
Bij mij op het cb zeiden ze ook om het pas vanaf 6 maanden aan te bieden omdat er allergieen bij ons in de familie zitten.
Nu was ik vandaag bij de kinderarts in het ziekenhuis met Sven en die zei dat ik het al vanaf 4 maanden mocht gaan aanbieden en dan wel alleen met groente. Dit omdat groente bijna geen allergie kan veroorzaken zei hij.
Dus ook de geleerden zijn het er niet over eens.
Ik moest de groente dan trouwens wel met water mengen tot een waterige substantie en het dan gaandeweg steeds dikker maken.

Ik zou dus zeker wachten tot de 4 maanden en dan zou ik het gewoon nog eens overleggen met het cb.

Ik wacht in ieder geval nog heel eventjes (Sven is nu 15 weken) ook al zegt de arts in het ziekenhuis dat het mag. Sven heeft namelijk extreem veel last van zijn darmen. Ik wil hem daarom nog even ontzien omdat hij nu zelfs nog moeite heeft met zijn fles.

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

hoi,

ikzelf ben met meryem en met mijn twee oudere kinderen met vier maanden begonnen met hte geven van fruithap, na vijf maanden de groentehap, als er geen allergieen in de familie zitten kan je beginnen met vier maanden en anders zes, zowiezo word het bijvoeden van kindjes die borstvoeding krijgen afgeraden tot en met zes maandjes anders willen ze niet meer drinken, en als je flesvoeding geef zoals ik dan mag je met vier maanden beginnen met bijvoeding mits er geen allergieen in de familie zitten, begin met makkelijk verteerbaar fruit zoals peer, appel.

veel succes
groetjes Bianca

Het is inderdaad heel verschillend wat ze op het CB zeggen maar de voornaamste reden om te wachten tot 6 maanden is als er allergieen in de familie voorkomen, dit is bij ons niet het geval en mijn dochter (01-07-2007) krijgt nu sinds 2 weken fruithapje en over 2 weken wil ik de groente erbij gaan geven.
Dit ook op advies van de wijkverpleegkundige.

Groetjes Carin.

Allergien bouw je zelf op, als het in je fam zit, heb je wel een iets grotere kans...
Maar je lichaam doet het echt zelf, zelfde als met pinda's e.d. je bouwt het zelf op.

Dus ik zou gewoon wachten tot een maand of 5 á 6,

Een maand of 5 lijkt me prima hoor. Lekker doen wat je zelf wil; jij weet hoe je kindje is en of ze veel last heeft van de darmen.
Ik zelf ben met beide kinderen begonnen met 4 maanden en nooit geen problemen gehad. Je begint toch altijd met een heel klein beetje en dan is het voorlopig toch bijvoeding ipv dat het een fles zal vervangen.
Wat betreft het opbouwen van allergieën; dan maakt het ook niet uit of je met 5 maanden of 6 maanden begint.
Succes en zorg dat je de camera in aanslag hebt.
Sil

hoi
ik zag een paar reacties van mensen die er tegen zijn ik ben voor
ik
heb 2 kindjes en de 1e (3,5) kreeg met 12 weken hapjes en mijn 2e(2)
kreeg met 8 weken hapjes ze zijn er niks slechter om geworden ik had
hongerige baby's en ze hebben GEEN allergie
als jij denkt dat je kleintje er klaar voor is zeg ik DOEN

suc6
groetjes claudia(19) damian(3,5) quinten(2)

Terug
Bovenaan