wanneer fruithapje ?

Hallo moeders , wanneer zijn jullie begonnen met de fruithapjes ? Eva is nu 4mnd en ik wil er wel mee beginnen maar de ene zegt het is beter om te wachten tot 6 mnd  ivm allergieen en de ander zegt dat het vanaf 4 mnd wel kan .Wat hebben jullie gedaan ? Groetjes van Aniek

Hoi,

Tja het is altijd een hele discussie wanneer je begint. Ik ben in het midden gaan zitten, dus begonnen met 5 maanden.
Mn dochter heeft door haar speciale voeding soms erg last van darmkrampjes waardoor ik dus even wachtte totdat voorbij was. Maar door die voeding is haar ontlasting ook erg hard waardoor ik ook weer snel met fruit en groente hapjes wilde beginnen want al die vezels zijn beter voor dr darmpjes dan vreselijke medicijnen.
Dus zodra dr krampjes over waren ben ik begonnen. En het helpt bij haar!

Dat van allergieen zijn de onderzoeken ook tegendraads dus je moet doen waar jij je goed bij voelt.
Begin eerst ns met een paar hapjes van 1 fruitsoort en kijk hoe ze erop reageert. (geen krampjes, uitslag e.d.)
als dat goed gaat kan je meer gaan geven. Doe het rustig opbouwen en kijk goed hoe je kindje overal op reageert.
Heeft ze krampjes of uitslag ofzo dan kan je nog beter even wachten.

Veel plezier.

Reneke

Ik gaf Zifjon bv daar wordt het advies bij gegeven te wachten tot 6 maanden. Maar het consultatieburea en ik zagen allebeid al dat hij eerder toe was aan vast voedsel. Dus mochten we eerst beginnen met papa van rijstebloem en als dat goed ging met happen en alles konden we beginnen met fruit. Hij was toen 5,5 maanden. Zoals hierboven was geschreven eerst beginnen met 1 soort dat voor een paar dagen dan de volgende smaak uitproberen. Zo kan je het opschroeven en uiteindelijk eten ze van alles en nog wat van je bord af :)

Kijk goed naar je kindje als jij denkt dat hij/zij er aan toe is gewoon beginnen maar wel alles langzaam uitproberen. kleine beetjes per keer.En volg je mama gevoel

succes van mariska en Zifjon

Hoi Aniek,

Tja dat is een moeilijke vraag, want de meningen hierover verschillen sterk.
Ik heb deze vraag op het cb gesteld toen onze dochter 4 maanden was. Ik kreeg toen als antwoord dat als ik dacht dat ze eraan   toe was er mee moest beginnen. Lekker vaag dus en niet het antwoord wat je graag wil horen. Want hier kon ik niks mee.
Ik ben toen ook begonnen met haar 1 soort fruit te geven en echt maar een klein beetje. Dat een paar dagen achter elkaar en als er geen uitslag of andere klachten waren stapte ik over naar de volgende soort.
Ze is nu inmiddels 6 maanden en eet heel veel verschillende soorten fruit, ook door elkaar gemengd. Ze vindt het heerlijk en smult er echt van. Haar favoriet is toch wel echt aardbei met banaan. Dat is binnen 5 minuten helemaal op.

Doe wat je gevoel je ingeeft. Als je denkt dat je kindje eraan toe is moet je het gewoon proberen. Ze geven op zo'n moment zelf ook wel aan als ze niks willen.

Succes ermee
Groetjes Anne

Hey Aniek,

Tja daar verschillen inderdaad de meningen heel erg over.
Ik ben met 4 maanden ook begonnen met andere voeding, voor ons heeft dat heel goed uitgepakt.

Jordy is nl heel makkelijk en geeft heel goed aan wat hij wel en niet wil ( ja nu al ).
Hij ging van 7 voedingen naar 5 borstvoedingen en toen ik met de fles begon liet hij nog een voeding vallen. ( Dit binnen een maand ). Hij leek ook echt meer interesse  te tonen in ons met het eten.

Moet wel zeggen dat er  in allebei de families geen allergieen of dergelijke  voor komen en dat ik met de borstvoeding ook gewoon alles kon eten zonder dat Jordy ergens last van heeft gehad.
Hij heeft toen inderdaad langzaam van alles geprobeerd en maakt niet uit of het fruit of groente is hij eet het allemaal goed.
Laatst had hij een potje met pasta in tomatensaus en tonijn, dacht zal hem eens krijgen. Maar ook dat ging er heel smakelijk in.

Je moet het inderdaad van kind tot kind bekijken en ik realiseer met ook heel goed dat wij een heel makkelijk menke hebben.
Heel veel succes met je keuze en bedenk altijd dat jij de moeder bent en dat jij je kindje het beste kent.  

Groetjes Wen

ik ben met 4,5 maand begonnen...en hij vind het heerlijk!

de CB verschillen zo met elkaar dat je niet meer weet waar je aan toe bent...

eerst begon je altijd rond 4 maanden sommige zelfs met 3 maanden,
nu mag het niet meer voor 6 maanden ...al hoor ik nu weer tegen berichten dat het weer 4 maanden is,alleen is Nederland daar weer wat laat in..

het ene CB zegt beginnen met fruit en wachten met groente tot min 6 maanden en de andere zeggen weer beginnen met groente???

daar wordt je ook niet wijzer van dacht ik zo!

Ik heb altijd geleerd dat kindertjes hun smaak rond 4 maanden gaan ontwikkelen.
de een is sneller dan de ander,maar vindhet wel zonde geen gebruik te maken van deze ontwikkeling.

Ik keek hoe hij reageerde op de voeding mbv pap ,met 4 maanden snapte hij het lepeltje en de consistentie echt niet,na twee weken zat meneer te smakken en probeerde ik het opnieuw en ja hoor...gretig hapt hij het weg!
nu krijg ik al een grote glimlach als alleen al het blauwe NUBY lepeltje te voor schijn komt!

Terug
Bovenaan