Wanneer gaan bijvoeden?

Hallo,

Mijn dochtertje is nu 3 maanden en het gaat allemaal goed alleen lijkt ze nu niet meer genoeg te hebben aan alleen haar flesje.
Ze krijgt  nu 5 voedingen van 200 cc maar volgens mij heeft ze daar niet genoeg aan.
Ze lijkt er al aan toe te zijn om haar te gaan bijvoeden.
Wanneer mag je precies met het bijvoeden beginnen??
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en hoe hebben jullie dat opgelost?

Groetjes Francis
 
Hoi Francis

Danique krijgt nu vanaf 6,5 maanden groente en fruit, op advies van de kinderarts. Ze ging namelijk halve flessen melk laten staan of hele flessen gewoon weg weigeren. Ik ben begonnen met groente   1te hapje van olvarit, dat ging prima.

Volgens mij mag je vanaf 4 maanden groente en fruit geven dat staat ook op de potjes van olvarit. Misschien kun je als ze 4 maanden is 1 papvoeding gaan geven van nutrix, dat mag ook vanaf 4 maanden. Zou het wel rustig aan introduceren, groente en fruit kunnen soms wat krampjes geven.

Ik ben begonnen met 3 lepeltjes en langzaam elke dag meer, om te kijken hoe ze op de voeding reageerde.

Succes

Maaike
 
hoi francis
in principe krijgt je dochtertje zat binnen en zou ik niet te vroeg met bijvoeden beginnen ivm de darmpjes.
wat je wel zou kunnen doen is vanaf vier maanden met rijstepap beginnen en dat bijvoorbeeld met een lepeltje geven zodat ze alvast daarmee kan oefenen
succes
 
Hoi,
De richtlijnen zijn het laatste jaar veranderd. Voorheen werd aangeraden om te beginnen met bijvoeden vanaf 4 maanden, nu is dat 6 maanden omdat het aantal kinderen met allergieën schrikbarend toeneemt.
Jammer genoeg werken de cb's niet allemaal volgens dezelfde richtlijnen, dus krijg je hier op het forum verschillende richtlijnen te horen.

Daarnaast lijkt het mij goed om je gevoel te volgen; als jij het idee hebt dat jouw kindje toe is aan bijvoeding dan kun je dat heel langzaam introduceren. Onze Roemer is met 5 1/2 maand begonnen met een beetje groente en dat hebben we langzaam uitgebreid. Hij eet met smaak groenten en fruit, brood vind hij nog geen eten (kun je namelijk heel lekker mee spelen). Yoghurt doet hem rillen, dus dat geef ik hem nu even niet maar met een maandje ga ik het weer proberen.
Kijk goed naar je kindje, hij/zij geeft zelf heel goed aan wat hij/zij wel wil en wat niet.
Veel plezier.
Caroline, moeder van Roemer (24-02-05)
 
Hoi Francis,



Mijn dochter had dit ook toen ze 3 maand was(met neme de laatste
voeding om 23.00) en ze keek bij mij echt alles uit de mond. Ben toen
's avonds rijstebloem door de pap gaan doen en heb de fles van 23.00
uur laten vervallen. Dit beviel mij heel goed want vanaf die tijd sliep
ze in ieder geval weer lekker. Kort daarna begon ze ook overdag te
rommelen, daarom ben ik met 3.5 maand kleine beetjes fruithap gaan
geven en met 4 maand ook groente erbij. In het begin een paar lepeltjes
en dat heb ik steeds iets verder opgebouwd. Op cb geen commentaar gehad
en mijn dochter voelt zich er prima bij. Ik denk dat je dit toch een
beetje op je eigen gevoel moet doen want jij kent je kind het best en
weet wat het krijgt en nodig heeft.



Groet Alinda (mv Danielle 13-01-2005)

 
Hi,

Klinkt allemaal heel bekend.... Ben met mijn oudste vlak voor haar vierde maand begonnen, maar dit was achteraf gezien te snel voor haar....Wat ook meespeelde is dat ik bijna niet kon wachten om haar reactie op andere voedingsmiddelen te zien....
Jammer genoeg is ze  allergisch en het eerste hapje was dus helemaal niet goed voor haar...

Nu bij mijn derde ga ik pas na de zesde maand beginnen met bijvoeden en dan op de Rapley manier... (dus gelijk stukken fruit en groente aanbieden in plaats van prutjes). De meeste kinderen hebben rond hun derde/vierde maand een hele lange groeispurt waarin ze niet meer tevreden lijken met hun vloeibare dieet.... maar hapjes geven is dan vaak ook de oplossing niet... ze blijven wat ontevreden...

Rond de vierde maand hebben alle kindjes (bijna alle) een groeidipje, ze lijken dan stil te staan in hun groei. Vroeger werd toen gedacht dat dit een aanwijzing was dat ze aan alleen melk geen genoeg meer hadden.... Nu is dat inzicht wat veranderd.

Maar dit is mijn mening en het is jouw kind!!!! Volg je eigen gevoel en als je wel wilt geven en je kindje reageert met krampjes, dan wacht je gewoon weer even... Reageert jouw kindje er gewoon goed op, geniet dan gewoon van die rare koppies die ze kunnen trekken...

Groetjes Nynke
 
Je komt er natuurlijk nooit achter of die allergie niet zo optreden als je gewacht had met bijvoeden.
Wat had ze trouwens voor symptomen?
En is hoe is het nu?

Succes!
 
Hallo,

Mijn dochtertje is ook net 3 maanden.
En ik geef haar al 2 weken een beetje fruithapje(2 theelepeltjes) en met de laatste fles doe ik daar 3 theelepels nutrix door heen zodat ze `s-nachts lekker doorslaapt en dat gaat heel goed. Mijn dochtertje drinkt 150cc 5 maal per dag. Ik heb dit ook met mijn zoon gedaan en die is nu 7 jaar en daar gaat het heel goed mee is een gezonde jongen.
Maar natuurlijk is dit wel per kind verschillend dus kijk naar je eigen kindje en als je fruithapje wil proberen begin dan eerst met 1 theelepeltje en dan kijk je eens hoe ie er op reageert en zo kun je het langzaam opbouwen.

Nou veel succes en groetjes Anja
 
Terug
Bovenaan