wanneer gaat krassen over in tekenen?

Hoi,

Ik heb een zoon van 3 jaar en 9 maanden. Hij tekent en schildert graag. Nou zag ik vanochtend op televisie een tekening bij Kindertijd van een kind van drie compleet met zon en mensfiguur! Dat zie ik mijn zoon nog absoluut niet doen. Hij krast en heel soms maakt hij een cirkelvorm. Ik vind het prachtig, maar aangezien hij bijna naar school gaat, wilde ik vragen: loopt hij achter of is het normaal dat hij nu nog in krasfase zit? Wanneer gaan kinderen eigenlijk 'echt' tekenen?

Groetjes, Babs
 
hallo,

mijn zoontje 4 kraste ook nog steeds op het papier, maar nu zit hij al bijna een jaar op de kleuterschool (hij wordt 12 mei 5 jaar) en nu begint hij écht poppetjes te tekenen, hij begint nu ook mooi binnen de lijntjes te kleuren op een kleurplaat. Ik denk dat ze dat gaan doen waneer ze er zelf aan toe zijn, de één tekend al heel vroeg terwijl de ander heel vroeg fietst bijvoorbeeld. Ik denk niet dat jouw kind daar dan laat mee is als hij nu al veel schilderd en tekend dan komt het denk ik vanzelf wel wacht maar af dadelijk verrast hij jou ineens door iets moois te tekenen.

groetjes, Erika
 
Hey

Geen zorgen maken, heb er hier thuis ook 1tje die krast en dan soms een cirkel tekent.
Op de creche hadden ze al gezegd dat hij het fantastisch vind kleuren en tekenen maar omdat hij een jongen is maakt hij alles heel snel af, dat vinden ze daar heel normaal. Af en toe beland er in de cirkel nog wel eens een neus, mond of ogen maar dan moet je wel heel goed kijken hahaha.

Mijn zoontje heeft er dus geen zin in om het netjes te doen maar dat komt vanzelf. Straks op de basisschool zien ze hoe andere kinderen netjes binnen de lijnen kleuren of poppetjes tekenen en dan nemen ze dat zo over.

groetjes marion


Oh ja mijn zoontje gaat na de zomervakantie naar de basisschool. Wat gaat de tijd toch snel hahaha maar hij is er wel aan toe.

 
hoi,

mijn zoontje is in januari 4 geworden en kan ook nelemaal niet binnen de lijntjes kleuren. tekenen kan hij weer wel maar kleuren doet hij alleen met zwart en krast het liefst het hele vel vol zodat de tekening niet meer te zien is. toevallig had ik gisteren een gesprek op school waar dit onderwerp ter sprake kwam en blijkbaar is het volkomen normaal dat krassen op deze leeftijd.
het is jammer dat we, ik doe het zelf ook hoor,  altijd maar weer willen vergelijken. het ene kind loopt met 10 maanden de andere met 15 maanden. maar is de ene dan trager of later dan "normaal" ieder kind is anders en wat is nu eigenlijk "normaal'' ?

groet,
Maartje
 
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te horen dat het niet erg is dat ik nog geen kleine Rembrandt in huis heb!
Ik zal hem gewoon lekker door laten kliederen en krassen, dan komt het vast wel goed als hij na de zomervakantie naar school gaat!

Groetjes, Babs
 
Terug
Bovenaan