Wanneer geen middagslaapje meer?

Onze dochter (nu 2 jaar en 9 maanden oud) slaapt gemiddeld nog zo'n anderhalf tot 2 uur per dag (na de lunch), slaapt 's avonds ook goed in (na een kwartiertje kletsen in bed met beer) maar de laatste 2 maanden ongeveer heeft ze steeds vaker dat ze midden in de nacht uit bed komt en gaat zitten spelen met haar speelgoed of om mama roept en dan haar kleertjes aan wil en naar beneden wil?

Wij vragen ons af: zou het misschien goed zijn om haar middagslaapje er af te halen?
Ze is s' middags op zich wel moe want anders zou ze niet slapen maar als ze dan wakker is, is ze er niet energieker op geworden maar juist chagrijniger en is ze pas weer gezellig na het avondeten.

Vandaag probeer ik voor het eerst om haar geen slaapje te geven. (ze zegt zelf ook niet te willen maar geeft er makkelijk aan toe als ze eenmaal boven is)
We geven haar dan wel een rustmoment in de plaats (dus nu ligt ze met dekentje en beer op de bank een DVD-tje te kijken) Dit in ieder geval voor de overgang van slapen naar helemaal niets meer.

Ben benieuwd of ze 's nachts nu nog wakker word?
En...hoe het aan het einde van de middag is?

Aan de andere kant; op het KDV slaapt ze nooit, kan daar haar rust niet vinden om te slapen, ligt dan wel even in bed maar slaapt daar niet.

 
Hoi Claudia,

mijn zoontje is 2,5 nu. Bij ons is het net andersom: wel slapen op KDV (ik denk omdat het daar drukker is en hij dus vermoeider is) en thuis sinds een week of 2 niet meer. Hij ligt dan wel in bed maar verbouwd de hele slaapkamer zo'n beetje. Ik heb wel het idee dat hij nu iets te weinig slaap krijgt maar dat zij zo.

Ik denk dat wat je doet goed is. Proberen en kijken wat voor haar het beste werkt.

Succes en laat je het resultaat even weten?

Groetjes,
Annelou
 
ik zou zeggen probeer het middag slaapje eerst te verkorten tot een klein uurtje?? misschien dat dat helpt. mijn zoontje van 2en 3maanden die slaapt ook vaak smiddags niet of nauwelijks. als hij nauwelijks slaapt is het maar een klein uurtje. blijkbaar hebben ze niet meer nodig dan. en op het kdv slaapt die van mij ook niet. gisteren toevallig wel en prompt werd meneer vannacht twee keer wakker!!!!!
dus probeer het en je komt er achter.

groetjes inge
 
Hoihoi,

Ons zoontje is nu 2 jaar en bijna 4 maanden, slaapt ook alleen op het kdv en thuis niet. Hij krijgt idd wel een rustmomentje op de bank (met knuffel, speen en dekentje) mocht hij daar in slaap vallen dan laat ik hem een half uurtje liggen en daarna maak ik m wakker. Laatst had hij erg lang geslapen en dan is het hier 's avonds feest...
 
Hoi,

Ben weer terug gegaan naar het oude ritueel. Gewoon weer een middagslaapje en ook gewoon totdat ze wakker word. (gemiddeld is dat anderhalf uur) maar ook weleens langer omdat ze bijv. intensief in de sneeuw heeft gespeeld. Daar heb ik 's nachts dan niet extra last van.

Daar valt namelijk niks over te zeggen. De ene keer heeft ze overdag weinig geslapen en word ze ook 's nachts wakker en de andere keer veel en dan ook of juist niet. Zit geen ritme in.

Ik dacht na de eerste dag zonder slaapje dat we er waren want de nacht erna sliep ze tot 7:30 uur aan een stuk door. Netjes! maar de dag erna was ze weer om
6 uur aan het roepen dat ze eruit wou.

Dus wel of geen slaapje maakt niks uit en dan vind ik dat ze het eigenlijk nog wel nodig heeft gezien haar vermoeide blik rond het middaguur.

Ach, we leven er maar mee. Ze word soms wakker 's nachts en soms niet. Zorg ervoor dat ze weer gaat slapen totdat het lampje aanspringt (nachtlampje op tijdschakelaar) of papa en mama haar komen roepen.

De afspraak dat ze echt in bed moet blijven totdat het lampje aan is, blijkt niet helemaal succesvol en is dan gewoon rustig aan het spelen totdat ik in de gaten heb dat ze dus niet slaapt. Maar....het word steeds minder dramatisch om haar dan weer terug in bed te krijgen. Slokje water en een knuffel is dan weer voldoende en slaapt dan weer in dus....we doen het er maar mee zo, allemaal niet zo erg al met al.
 
Ik zou rond 2,5jaar het middagslaapje beperken tot 1 uurtje...en rond hun 3e levensjaar niet meer te laten slapen tussen de middag.
Let er wel op dat je je kind 's avonds niet te vroeg in bed legt anders staan ze erg vroeg al aan je bed de volgende morgen.


Groetjes Cindy
 
Hoi,

Ik heb een zoontje van 4 en die slaapt soms nog s'middags, dan gaat hij samen met de jongste even naar bed, hij heeft heel veel slaap nodig, alledrie trouwens anders zijn ze niet te genieten, dus het ligt ook heel erg aan het kind, soms willen ze een tijdje niet dan kun je ook om de beurt een dag overslaan of 3x in de week!

Gr MJ
 
Terug
Bovenaan