wanneer geen nachtvoeding meer?

Hoi!

Mijn dochter is nu 6 maanden en komt nog altijd voor nachtvoeding. Het leek een tijdje minder te worden. Ze kwam dan alleen rond een uur of 4 en ging na de voeding dan weer lekker slapen. Maar ze is wat ziek geweest en sindsdien wil ze weer 2x per nacht voeding. Misschien dat het gewenning is, ik heb al geprobeerd of ze  weer ging slapen door even wat aandacht te geven of even te laten huilen maar ze trapt er niet in. Of zou het komen doordat er weer een sprongetje aan zit te komen?

Wanneer stopten jullie kindjes met nachtvoeding? En als ze het niet vrijwillig deden, hoe hebben jullie het ze afgeleerd?

groetjes, Anne
 
Hoi,

Mijn dochter is bijna 7 maand en slaapt ook nog niet door. Meestal krijgt ze 1 voeding tussen 22-7 uur soms ook 2 en heel soms geeneen.

Ik heb het boek Lekker slapen, zonder huilen van E. Pantley.

Daar staat in dat het kan dat kinderen tot 9 maanden nog de nachtvoeding echt nodig hebben om te groeien. Dat ze na 4 uur slapen echt honger hebben. (hoeft niet, maar het kan)
Maar nachtvoeding kan ook gewenning zijn. In dat boek staan ook heel veel tips om de gewenning te verbreken, zonder dat je je kindje daarbij hoeft te laten huilen.
Geef je borstvoeding of flesvoeding? Het kan misschien helpen als je borstvoeding geeft om je kindje overdag vaker aan te leggen. Of is je kindje overdag te afgeleid om goed te drinken? Mijn dochter wel, daarom voedt ik haar als het kan op een rustige plek waar ze niet wordt afgeleid. Volgens mij helpt dat wel iets.
Kijk als je borstvoeding geeft ook eens op www.borstvoedingsforum.nl

Groetjes,

Linda moeder van Rebecca

 
Ik heb de nachtvoeding langzaam afgebouwd. Nu scheelde het wel dat ze het eigenlijk niet lustte, maar daardoor had dus juist de indruk dat het gewenning was. Ik heb steeds iets minder gegeven. Ze begon op 150 cc. Iedere week haalde ik er 30 cc af. Na 4 weken held ik dus bijna niks meer over en ze werd er ook niet meer wakker voor. Het was de moeite niet denk ik. Ik probeerde tijdens het voeden het niet gezellig te maken. Niet kletsen en het licht uitlaten. Dus dan hoefde voor de gezelligheid en de aandacht ook niet wakker te worden. Ik ben ook gestopt met een schone luier te geven na de fles. Ze wende ze er aan dat ze langer in een natte luier lag. En het heeft echt allemaal geholpen, want ze slaapt nog steeds door. Dat is nu bijna 5 maanden. Ik had zoiets van ik probeer het wel en als het niet lukt heeft ze het nog echt nodig.

veel succes ermee. Gr Linda
 
Hoi,

Ik zit hier ook nog met een zoon van 10 maanden die nog steeds wel een flesje lust.
Gelukkig komt hij voor de laatste fles rond half 12/12uur. Dan slaapt hij door tot een uur of half 7. Maar meestal geven ze het zelf wel goed aan hoor.

Als hij om half 12 niet komt voor een flesje dan komt hij alsnog om een uur of 4. Mijn vermoede is dan ook dat hij echt nog honger heeft.

groetjes
 
Tot 9 maanden  of  een jaar is   een nachtvoeding heel normaal. Kinderen zijn geen klokjes, maar mensen en ze hebben die nachtvoeding gewoon nodig voor hun groei. Het is ook goed voor je borsten trouwens. Gewoon 's nachts aanleggen als ze er om vragen, dan word je zelf minder wakker dan wanneer je eerst gaat proberen te troosten.
 
Mijn zoontje heeft tot 14 maanden nachtvoedingen gehad. Toen is hij uit zichzelf steeds meer tijd tussen de voedingen gaan laten.
Nu krijgt hij al een paar maanden geen voedingen meer 's nachts.

Ik geloof niet zo heel erg in heel veel moeite steken in het afleren van nachtvoedingen. Zoals Dirksmama ook al schreef: als je je kindje gewoon even een voeding geeft, lig je na een paar minuutjes allemaal al weer lekker te slapen. Dat vind ik niet zo veel moeite.
Zodra je kindje eraan toe is, zal het de nachtvoedingen heel makkelijk opgeven. Als je de nachtvoedingen wil afbouwen terwijl je kindje ze nog hard nodig heeft (voor de voeding, contact met mama, aandacht of wat dan ook), zal dat je best wat strijd opleveren.

Zelf heb ik er dus voor gekozen om hem zelf aan te laten geven wanneer hij zonder de nachtvoedingen kon. Toen ben ik twee nachtjes op de logeerkamer gaan slapen (mijn zoontje slaapt namelijk bij ons in bed), en die twee nachten sliep hij zonder wakker worden of huilen door. Sindsdien hier geen nachtvoedingen meer!

Groetjes,
Helena
 
Terug
Bovenaan