Wanneer gingen jullie baby's om de 4 uur drinken??

Hallo,

Even een vraagje. Mijn zoontje is bijna 11 weken en drinkt nu om de drie uur. Over een paar weekjes moet ik alweer werken en ik was benieuwd wanneer ik kan verwachten dat hij om de 4 uur gaat drinken. Ik geef borstvoeding en weet dat schema's enzo niet zo snel werken. Maar het zou wel lekker zijn als hij dan om de 4 uur gaat drinken. Ivm afkolven enzo. Zijn hier ook moeders die nog tips hebben wat betreft afkolven op het werk? Hebben jullie dan zo'n speciale tas er voor met koelelementen?

Alvast bedankt. Groetjes
 
Hoi Angelita,

Mijn dochter zat rond de 12 weken langzamerhand om de 4 uur, met flesvoeding. Ze woog 2300 gram dat ze geboren werd. Daar moet je ook naar kijken hoe zwaar is je kind. Kan het dat hebben want er vervalt dan meestal wel een voeding.
Verder gewoon gaan proberen langzaam te rekken tussen de voedingen eerst een kwartier meer enz. Meld je kindje zichzelf om de 3 uur nu? zo niet gewoon langer door laten slapen.

bij ons heeft het aardig veel moeite gekost om Danique om de 4 uur te krijgen, ze heeft tot 10 weken ook snacht s om de 3 uur gehad en krijg dat er maar weer uit. Ik ben toen gaan inbakeren want ze sliep heel slecht en echt alleen nog maar om de 4 uur geven koste me 3 dagen veel huilen, niet willen slapen. Maar sindsdien zit ze om de 4 uur, en is een heerlijk vrolijk meisje!

Succes ik hoop dat het lukt voor je weer aan het werk gaat!

Maaike
 
Hoi Agelita,

mijn dochter gaf op een gegeven moment zelf aan dat ze niet meer om de 3 uur aan de borst wilde. Ze sliep met een week al door 's nachts. Toen ze ongeveer 12 weken oud was moest ik haar steeds wakker maken voor de voeding. Ik heb haar na een tijdje eens gewoon door laten slapen en toen zat ze van de ene op de andere dag om de 4 uur. Nu is ze net 16 weken en begint ze langzaamaan over te gaan op nog maar 4 voedingen per dag. Ik moet toegeven dat ik wat dat betreft echt mazzel heb met Saskia. Ik merk heel duidelijk wanneer ze niet wil drinken en ze past haar eigen schema aan.
Wat betreft kolven op het werk... dat ga ik zelf over 2 weken pas ondervinden.

Groetjes Lineke
 
Hai, hai,

Mijn dochter is inmiddels bijna 2, dus ik weet niet meer precies wanneer ze begon met om de 4 uur te drinken. Wat ik wel nog weet is dat ze op de creche minder vaak dronk uit het flesje dan ze gewoonlijk bij mij deed. Waarschijnlijk toch iets minder gezellig of zo. Ik heb de eerste dag naar de creche gewoon 4 kleine flesjes bv meegegeven (eentje ingevroren voor in de vriezer daar) en dan konden de leidsters zien hoe het het beste ging. Wel wilde mijn dochter graag even bij me 'tanken' zodra we thuis kwamen aan het einde van de dag. Mijn man kookte dan en dat was in die periode wel heel fijn. (Misschien kan je je man hier vast op voorbereiden,   hihi.)

Verder vond ik het kolven in het begin best stressvol. Je moet wennen op je werk en dan ook zorgen dat je genoeg voeding hebt voor je kleine. Bij mij ging het kolven voordat ik begon met werken ook nog helemaal niet zo goed; ik kreeg er amper wat uit, dus dat vond ik allemaal best spannend. Ik heb de laatste paar weken voor ik ging werken elke dag een klein beetje gekolfd (20 tot 30 ml. echt meer ging toen niet). Maar met al die kleine beetjes bij elkaar had ik toch vast een klein voorraadje opgebouwd en dat gaf mij wel een fijn gevoel. Verder bleek het kolven na een paar weken op mijn werk ineens veel beter te gaan. Je lijf moet er waarschijnlijk gewoon even aan wennen. Wat bij mij hielp was ook om niet et gaan zitten werken tijdens het kolven, maar een lekker tijdschriftje te lezen of te forummen .

Verder zitten op het borstvoedingsforum (www.vbn.borstvoeding.nl en dan naar forum.)heel veel moeders die bv geven en werken, dus daar zal je heel veel antwoord op je vragen kunnen krijgen.

Oh ja, het meenemen van de afgekolfde melk. Tjsa, dat ligt er ook aan hoe ver je moet reizen om van en naar je werk te komen. Ik deed de melk op mijn werk altijd in de koelkast. Voor het vervoer gebruikte ik een oude fototas van mijn man. Zo'n tas lijkt op een koeltasje. In deze tijd van het jaar kan je bij bv. de HEMA hele leuke en handige koeltasjes kopen voor bijvoorbeeld blikjes. Afhankelijk van je kolf is dat precies het formaat dat je nodig hebt.

Oh ja, ik had trouwens een hele sloot van die goedkope flesjes gekocht en daarin vroor ik mijn afgekolfde melk in. Dat vond ik wel zo makkelijk.

Hoop dat dit je vragen een beetje beantwoordt.

Heel veel succes!
Willemijn
 
Hoi,



Ik geloof niet dat het afhankelijk is van leeftijd wanneer je kindje om
de 4 uur gaat drinken, maar meer van je kindje zelf. Ik denk dat groei
en ontwikkeling wel een rol speelt.



Stijn ging bij 4,5 maand om de 4 uur drinken. Dit viel samen met de
overgang van 5 naar 4 flessen. Hij woog toen 7 kilo. Stijn gaf zelf aan
dat hij minder snel achter elkaar en minder voeding wilde. Dus hebben
we het schema aangepast naar zijn wensen. Eerder lukte het mij echt met
geen mogelijkheid om meer dan 3 uur er tussen te krijgen, want dat kwam
mij weleens beter is. Natuurlijk kun je het proberen, misschien lukt
het bij jou wel.



Groet

Lies

 
Sigrid drinkt al vanaf haar geboorte om de 4 uur (Nu 4 maanden). De eerste maand heb ik gekolfde borstvoeding gegeven en ben daarna overgegaan op Nutrilon1. Ze woog bij de geboorte bijna 8 pond.
Ik begrijp dat je borstvoeding geeft, dat is natuurlijk anders als flesvoeding (je weet dan hoeveel ze drinken). Dus dan kun bijvoorbeeld meer in de fles doen, zodat je kleintje het langer uit houdt en kun je de tijd gaan rekken tussen de flessen. Ik weet zelf niet zo goed hoe dat  bij borstvoeding gaat. Misschien kun je proberen je kleintje langer te laten drinken aan de borst en  ook proberen  tijd te rekken ookal zit er precies 3 uur tussen. Vaak zijn ze dan wel een beetje  huilerig, het kost dus wel wat moeite... Ik hoop dat je hier wat aan hebt.  
Succes!! Ook met het werken. Ben pas weer aan het werk en ik moet zeggen het is toch wel erg lekker. Eerst wel even  oefenen en proberen met wegbrengen naar de oppas en zo, maar het went vanzelf.  
 
Hallo,

Bedankt voor alle tips. Wat een vershillen lees ik hier. En dat sommige kindjes al zo snel doorslapen en de ander zelfs snachts nog om drie uur drinken. Mijn zoontje drinkt nu nog 1 x snachts en dan dus overdag om de drie uur. Maar vandaag ging hij al een paar keer om de 3,5 uur drinken. Uitzichzelf. Ik ben hem gewoon niet meteen gaan voeden maar heb gewacht tot hij het zelf aangaf. Dat gaat er dus al meer op lijken. Ach gewoon even geduld hebben nog. Tis meer dat het me makkelijker lijkt met kolven als hij minder vaak drinkt. Hij weegt nu 5 kilo bij 11 weken.
Zijn er nog andere vrouwen met ervaring over kolven op het werk en wat voor koeltas gebruiken jullie? Die van de Hema is dus wel een aanrader?

Groetjes
 
Hoi Angelita,

Wegens omstandigeheden heb ik de eerste twee weken gekolft. Eerst in het ziekenhuis met zo'n electrische kolf en daarna thuis met een handkolf. Dit beviel mij niet en iemand raadde mij de "zwarte rugtas" aan. Deze kostte nieuw rond de 300 euro!!! Ik heb 'em toen via marktplaats kunnen kopen voor 200 euro. Nog een hoop geld, maar omdat ik van plan was om te blijven kolven, was het dat wel waard.   (Na twee dagen, wilde onze zoon ineens niet meer drinken uit de fles, maar wilde hij de borst, dus hadden we nog een "miskoop" maar ja).

De tas is dus een klein rugzakje waarin in het voorvak de electrische kolf zit verwerkt. Deze heeft meerdere standen qua zuigkracht en qua snelheid van het zuigen. Je kunt beiden borsten tegelijk afkolven, maar één borst is ook mogelijk.
Bij de rugzak zit ook een koeltasje, waar je 6 flesjes in kunt bewaren. In het midden staat een koelelement met rondingen waar de 6 flesjes in passen (deze zag ik ook los te koop staan bij de Leenbakker). Voor koeltasjes kun je gewoon die van de Hema gebruiken.

Ik geloof dat ik ondertussen een heleboel heb verteld over "mijn" tasje en voor diegene die interesse heeft ... IK VERKOOP 'EM !!!! (voor 185 euro) Voor informatie kun je ook kijken op www.medela.nl

Veel succes met kolven!

Groetjes thielie
 
Terug
Bovenaan