Hai, hai,
Mijn dochter is inmiddels bijna 2, dus ik weet niet meer precies wanneer ze begon met om de 4 uur te drinken. Wat ik wel nog weet is dat ze op de creche minder vaak dronk uit het flesje dan ze gewoonlijk bij mij deed. Waarschijnlijk toch iets minder gezellig of zo. Ik heb de eerste dag naar de creche gewoon 4 kleine flesjes bv meegegeven (eentje ingevroren voor in de vriezer daar) en dan konden de leidsters zien hoe het het beste ging. Wel wilde mijn dochter graag even bij me 'tanken' zodra we thuis kwamen aan het einde van de dag. Mijn man kookte dan en dat was in die periode wel heel fijn. (Misschien kan je je man hier vast op voorbereiden, hihi.)
Verder vond ik het kolven in het begin best stressvol. Je moet wennen op je werk en dan ook zorgen dat je genoeg voeding hebt voor je kleine. Bij mij ging het kolven voordat ik begon met werken ook nog helemaal niet zo goed; ik kreeg er amper wat uit, dus dat vond ik allemaal best spannend. Ik heb de laatste paar weken voor ik ging werken elke dag een klein beetje gekolfd (20 tot 30 ml. echt meer ging toen niet). Maar met al die kleine beetjes bij elkaar had ik toch vast een klein voorraadje opgebouwd en dat gaf mij wel een fijn gevoel. Verder bleek het kolven na een paar weken op mijn werk ineens veel beter te gaan. Je lijf moet er waarschijnlijk gewoon even aan wennen. Wat bij mij hielp was ook om niet et gaan zitten werken tijdens het kolven, maar een lekker tijdschriftje te lezen of te forummen .
Verder zitten op het borstvoedingsforum (www.vbn.borstvoeding.nl en dan naar forum.)heel veel moeders die bv geven en werken, dus daar zal je heel veel antwoord op je vragen kunnen krijgen.
Oh ja, het meenemen van de afgekolfde melk. Tjsa, dat ligt er ook aan hoe ver je moet reizen om van en naar je werk te komen. Ik deed de melk op mijn werk altijd in de koelkast. Voor het vervoer gebruikte ik een oude fototas van mijn man. Zo'n tas lijkt op een koeltasje. In deze tijd van het jaar kan je bij bv. de HEMA hele leuke en handige koeltasjes kopen voor bijvoorbeeld blikjes. Afhankelijk van je kolf is dat precies het formaat dat je nodig hebt.
Oh ja, ik had trouwens een hele sloot van die goedkope flesjes gekocht en daarin vroor ik mijn afgekolfde melk in. Dat vond ik wel zo makkelijk.
Hoop dat dit je vragen een beetje beantwoordt.
Heel veel succes!
Willemijn