wanneer groente en/ of fruithapje?

Hallo andere moeders,

Ik heb een vraagje. Waarom beginnen sommige moeders al met 3 maanden met een fruit en/of groentehapje en sommige pas na 6 maanden.
Mijn consultatieburo adviseerd ook pas met 6 maanden te beginnen met een groentehapje.......?

Mijn zoontje is dan wel pas 13 weken, maar weegt al 7,5 kilo. Hij is zeker niet te dik, maar gewoon erg groot voor zijn leefdtijd. Ik denk dat hij door zijn gewicht al veel eerder kan beginnen met een groente en/of fruithapje.

Wie kan mij helpen?
 
Ons kindje heeft een allergie en bij een allergie of kans op adviseren ze om pas te beginnen met 6 maanden. In andere gevallen kun je volgens mij al best wel eerder beginnen?! Waarom adviseert jouw CB pas bij 6 maanden, hebben ze daar een reden voor?
 
Het beginnen met fruit en groente heeft niet zozeer met het gewicht te maken, maar meer met de volgroeidheid van de darmen. Daarom wordt nu geadviseerd om pas met 6 maanden te gaan bijvoeden. Dat doen ze dus standaard. Ik zou echt zeker tot 4 maanden wachten met de eerste hapjes. Af en toe een hapje kan je dan gaan proberen en kijken hoe het gaat.
 
Met 6 maanden zijn de darmen pas goed ontwikkeld en is de kans op een allergie minder groot.

Het gewicht zegt niet veel aan het toe zijn in bijvoeding van fruit en groente. Mocht je willen beginnen kan je ook een bordje pap van nutrix geven dat mag vanaf 4 maanden en heeft de minste kans op reacties.

Maar ieder kind is anders en als moeder weet je zelf wat het beste is voor je kind.

groetjes
 
Alvast bedankt voor de reacties.

Was ook niet van plan nu al te beginnen met een fruit of groentehapje. Maar ik begreep het niet dat het consultatieburo na zes maanden adviseerd en ik op de potjes lees vanaf 4 maanden.

in ieder geval bedankt!

 
je kind gaat er zelf om vragen als ie hapt en erg op zijn handjes gaat sabbelen tussen de voeding door kan je gewoon eens kijken of je kindje fruit of pap wil.
en je kan gewoon beginnen dan met 1/3 potje fruit en dat drie dagen lang.
en als je s ochtends met pap van een lepeltje wil beginnen dan zou je eerst 50 cc melk (nutrilon,simolac enz) kunnen pakken en een nutrix papje maken.
je merkt het snel genoeg als je kindje er aan toe is.

onze krijgt al van af een week of 12 fruithap sinds kort ook s ochtends pap en ik mocht van het cb (omdat mijn dochter er aan toe was ) ook groente gaan geven nou madam lust niks behalve worteltjes bij de rest gaat ze kokhalzen dus daar stop ik ff mee en begin over een paar weken wel weer met groente daar is ze denk ik nog niet aan toe.

als je pap en/of fruithapo gaat geven kun je het beste beginnen met peer die is het lichtsverteerbaar.

en hou de ontlasting van je kindje in de gaten. daaraan kan je zien hoe je kind er op reageerd en dat zal de eerste paar dagen misschien met wat steviger of iets dunner dan normaal zijn maar zolang je kind er geen last van heeft kan het gewoon.

groetjes petra
 
Mijn zoontje heeft zware reflux en hierdoor ben ik vroeg begonnen met groentenpap. Hij was 12 weken. Daar deze voeding vaster is dan melk, kunnen ze dit soms beter verdragen. En inderdaad, sedert dat Thomas groentenpap eet, is hij precies een ander ventje. Rustiger en voldaner. Hij is dus ook op 12 weken van 5 naar 4 voedingen overgegaan en voelt zich hier veel beter bij. Beter eten en beter slapen, wat natuurlijk voor hem meer ritme schept. Aan 16 weken fruitpap. In samenwerking met de kinderarts is hij wel beperkt in welke groeten en fruit hij mag eten.
Ik persoonlijk vond het heel leuk om vroeg met groetenpap te starten. Thomas vond melk drinken saai en vervelend. Nu kwebbelt en lacht hij constant terwijl hij 's middags en 's namiddags zijn papje krijgt.
Jij moet zelf uitmaken wanneer er mee te beginnen. Ik heb er enkel maar leuke ervaringen mee, en zeker geen nadeel door er vroeg mee te beginnen.
Groetjes
 
Terug
Bovenaan