Wanneer hcg uit je lichaam

Waarschijnlijk omdat het een soort halfwaardetijd heeft. Dus in 2 dagen ruim gehalveerd (naar 96), dan nog een keer 2 dagen later weer ongeveer halveren (zeg naar 45 ofzo) en nog eens 2 dagen later naar ongeveer 20, en dat kan nog steeds genoeg zijn voor een positieve test. Overigens is het helemaal niet zeker dat het telkens met ongeveer hetzelfde percentage afneemt, maar als je een test doet met streepjes doet zou de test wel steeds minder duidelijk positief moeten worden.

Het kan echter ook dat je hcg een tijdje stabiel blijft (bijvoorbeeld als er een deel van het zwangerschapsweefsel toch niet goed afbreekt) of zelfs weer stijgt, heb ik gehad bij mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Toen hadden ze het bij mij in eerste instantie over dat ik misschien slechts de helft van een tweeling kwijt was geraakt, en dat een nog doorging met hcg aanmaken, maar dat de productie van de ander weg was gevallen. Zoiets is mogelijk ook denkbaar, al is dat ook wel een beetje het te-mooi-om-waar-te-zijn scenario als je een miskraam krijgt en op die manier toch nog een strohalm hebt om tegen beter weten in te denken dat je toch nog wel een gezond kindje zult krijgen.
 
Oja, ter aanvulling: bij mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap (dan daalt hcg meestal iets langzamer dan wanneer het netjes in de baarmoeder zit, iets met daar kan je lijf beter opruimen ofzo) heeft het ongeveer 3 maanden geduurd voordat ik van 1300 naar
 
@ Elsiejoy; dankje voor je duidelijke uitleg! Nu begrijp ik het veel beter. Vandaar dat die testen nog positief zijn, zijn ook extra gevoelige testen. Ik ben ergens gewoon bang dat het bbz en er toch nog ergens war restweefsel zit. Maar dat zal wel niet dan.
Ik moet maandag weer bloedprikken dus ben benieuwd.
 
Hey, het kan soms idd lang duren. Bij mij is de test bijna een maand nog sterk positief geweest, terwijl ik nog 'maar' 5.5 week zwanger was. Voor de miskraam zelfs nog toegenomen. Het bleken toch restjes te zijn, maar mijn lichaam heeft dit zelf nog opgelost gelukkig. Had het 2 dagen langer geduurd, dan zouden ze het wel gaan checken in het ziekenhuis met de mallemolen. Maar dat hoefde gelukkig dus niet. Zolang je geen ernstige buikpijn krijgt, is het goed. Anders zou het idd bbm kunnen zijn, als de test dus ook nog weken positief blijft (maar vooral ook blijft stijgen). Mocht het langer duren, dan kun je in het ziekenhuis ook een echo laten doen, dan kunnen ze dat soort van uitsluiten. Maar geef je lichaam de tijd. Er verandert zoveel in je lijf in een korte tijd. Dat is emotioneel heftig, verdrietig en deze stress dan ook nog erbij, maar fysiek voor je lijf ook. Het is niet niks. Hoop dat het snel op 0 zit en je die zorgen in ieder geval kunt loslaten. 
 
 
@ Roza eko; dankjewel.
Vandaag heb ik nog een keer bloed laten prikken en 1 november was het dus 96 en vandaag 8 november 150... de gynaecoloog wil het liefste afwachten en volgende week weer bloedprikken. Pff ik wil gewoon door met zwanger worden.
 
Terug
Bovenaan