wanneer herkent een kind kleuren

ik heb een dochtertje van 2,5 jaar.
We hebben het vermoeden dat ze best een slim meisje is en iedereen vertelt me dat ook ze is met dingen bezig waar een peuter van haar leeftijd meestal nog niet mee bezig is, oa wanneer je door mag rijden bij een stoplicht en wanneer je moet stoppen, ze weet wat er op welke dagen van de week wat gebeurt, ze is erg met lezen en schrijven bezig en kent/herkent en benoemt al alle letters van het alfabet.
Ik moet alles voor haar lezen wat ze aan letters tegenkomt in winkels en onderweg.
Ze kent ook al alle kleuren (meer dan blauw/geel/rood) en men zegt dat dit snel is.
Graag wil ik weten wanneer een "gemiddeld"kind hier eigenlijk mee begint
groetjes Martine
 
Ik weet ook niet precies wat de gemiddelden zijn. Onze zoon kent ook de meeste kleuren, hij is 2,4 jaar. Is er dus ook 'vroeg' bij. Hij is hier zelf heel druk mee, we stimeleren het niet speciaal ofzo. Hij kan ook al tellen, hij telt tot 8, dit gaat trouwens nog wel eens mis, haha.
Bij ons op school (ben zelf juf groep 8) komen ook nog wel vaak kinderen binnen die bijna geen kleuren kennen, en die zijn dus al vier jaar!
Zo zie je maar weer dat echt ieder kind anders is!
groetjes van Ruth
 
Mijn zoontje is net 2 en kent de kleuren rood, blauw, groen, geel, paars en grijs. Hij begon er zelf mee en wil ze graag goed kennen. In het begin dacht ik dat het toeval was als hij een kleur juist zei, maar hij weet het echt: als ik vraag of hij mij een auto met een bepaalde kleur kan geven, dan kiest hij altijd de juiste.
 
Mijn oudste dochter kende ook de kleuren al met 2,5, ook de 'moeilijke' als grijs, paars oranje  en goud en zilver....en ze telde al tot 15 toen. Dat vond met inderdaad vroeg, maar ik denk dat het ene kind gewoon meer met dat soort dingen bezig is en het andere kind meer met dingen waar je motorisch sterker voor moet zijn. Elk kind volgt zijn eigen ontwikkelingsplan.

groetjes Yvonne
 
mijn jongste  dochter van 2,5 kent ook alle kleuren, en telt nu tot 10
letters begint ze ook al te herkennen, ze weet dat de R van haar naam is, en de M van haar zus en de B van britt(vriendinnetje).
ook zingt ze hele liedjes, het liefst op hard volume
mijn oudste was ook zo op die leeftijd, dus ik weet niet beter.

 
leuk jullie reacties te lezen.
Van sommige mensen hoor ik dat ze misschien wel een hoog iq zou kunnen hebben, daar wil ik zelf nog niet helemaal aan maar ik zie toch dat ze soms met dingen bezig is  waar de meeste kinderen van haar leeftijd nog niet mee bezig zijn.
Kleuren herkennen is dus niet uitzonderlijk, maar het hele alfabet al herkennen is dus wel wat meer bijzonder. ze wil ook echt al dingen lezen en schrijven.
Maar goed ze is pas 2,5 dus we wachten het gewoon geduldig af.
misschien is het gewoon een meisje die erg veel nadenkt over bepaalde dingen.
groetjes Martine
 
Hoi,

ik herken je verhaal wel, onze dochter valt ook in de categorie pienter! Het is van belang dat je goed blijft kijken en luisteren naar je dochter en dingen aanbiedt die ze leuk vindt en af en toe iets doen wat nieuw is of wat ze niet zo leuk vindt.
Het verschil kan heel groot zijn tussen kinderen op deze leeftijd, maar als ze straks allemaal 4 of  5 zijn, zijn de verschillen meestal kleiner. Maar er zijn natuurlijk kinderen die dingen vlotter of langzamer oppikken. Maar verlies vooral de leeftijd van je dochter niet uit het oog in verband met het reageren op bepaalde situaties, ze is tenslotte nog maar 2 (of 2,5 jaar). Je loopt het risico dat mensen haar ouder inschatten dan dat ze is en dus hele hoge verwachtingen van haar hebben terwijl ze sommige dingen of situaties gewoon nog niet aankan!!!

groetjes,
sakiris
 
hoi hoi,
wij hebben hier ook zo'n pientere meid. Ze kon met 22 mnd de 1e 9 letters van het alfabet 'lezen'. Nu (2,5 jaar) kent ze ze al een tijdje helemaal. De kleuren kent ze ook bijna allemaal, ook turkoois en lila bijv. Is denk ik ook een kwestie van een soort fotografisch geheugen. Ze wil alles weten, hoe heet dat, hoe heet dat? En dat de hele dag door! Ik weet niet hoe het bij kindjes werkt.. Hier in de buurt zijn er wel meer kindjes die zo 'snel' zijn, dus hier valt het wel mee qua uitblinken. Ze neemt alles gewoon supersnel in zich op, misschien heeft jouw dochter dat ook? Als je een liedje zingt, zingt ze m gelijk helemaal na. Erg leuk dus! We hebben haar ingeschreven op een basisschool die ook een groep 2 en 3 combi heeft. De kindjes die nog wat langer willen spelen, kunnen met groep 2 mee doen en de kindjes die meer willen leren met groep 3, erg leuk dus!
Geniet ervan!
Groetjes Judith
 
Terug
Bovenaan