wanneer in autostoel ipv maxi cosi

Nog 1 vraagje...
Wij gaan in juli op vakantie en dan is onze dochter 8 maanden. Moeten wij dan een nieuwe autostoel kopen of kan ze nog in een maxi cosi?
Vast bedankt!
Groetjes Esther
 
Hoi Esther

Ik was deze week toevallig in een babyzaak hier in de buurt, ik wilde ook graag weten wanneer ons dochtertje in een autostoeltje moest. Ze adviseerde daar vanaf 9 maanden of 9 kilo!! Ik weet trouwens niet of je een eind moet rijden naar je vakantiebestemming, maar dan is het misschien wel lekker als je ze dan toch in een autostoeltje zet. Ze is toch bijna 9 maanden!

Succes groetjes essie
 
Of je kind uit de maxi-cosi in een autostoel moet, hangt niet zozeer van het gewicht van je kind af. Doorslaggevend is de lengte van je kind. Het hoofdje mag namelijk niet boven de bovenrand van de maxi-cosi uitsteken. Bij een botsing nl zou het hoofdje nog iets verder uit de maxi-cosi kunnen schieten en dus kans op letsel lopen. Er is veel over verschenen in de media de laatste tijd, omdat vanaf 31 maart goedgekeurde autozitjes verplicht zijn.

Met mijn grote zoon van 11 maanden (11 kilo zwaar en 80 cm lang) heb ik me dus ook maar eens goed laten voorlichten.

Met name de Consumentenbond gaf aan, dat veel ouders zich o.a. door de babywinkels snel bereid vinden, om hun kind veel te vroeg uit de maxi-cosi in een rechtopzittende, naar voren rijdende autostoel te zetten. Probleem hierbij is, dat het relatief zwakke nekje van je kind een eventuele plotse stop waarbij het hoofd naar voren vliegt, nog niet aankan. Ernstig nekletsel kan het gevolg zijn (daarbij stelt whiplash niets voor).

Probeer je dus te laten leiden door de lengte van je kind ten opzichte van de maxi-cosi. Het hoofdje mag niet buiten de maxi-cosi komen. Dat de benen er eventueel naast bungelen, maakt niet uit.
Omdat mijn zoontje dus met zijn hoofd al echt buiten de maxi-cosi kwam, hebben wij toch een autozitje aangeschaft (een Maxi-Cosi Priori Fix). We zetten dat altijd zoveel mogelijk in de slaapstand tijdens de rit, zodat zijn hoofd niet al te erg naar voren kan slingeren, maar hij echt met zijn hoofd in het zitje leunt en steunt.

Laat jezelf dus door onafhankelijke instanties voorlichten (Consumentenbond, Postbus 51 etc) en niet door de babyzaken. Je kind is erbij gebaat en de babywinkels willen alleen maar verkopen.
 
Grr, had net een heel verhaal getypt en toen ging het forum raar doen.

Ik begin opnieuw....

Hallo!
Toen wij vorig jaar zomer op vakantie gingen hebben we onze zoon (11 maanden) bewust in de maxi cosi vervoerd. Waarom? Omdat dit stoeltje veiliger is bij een ongeval vanwege de omgekeerde zithouding. Niet dat we daar vanuit gingen, maar die Franse autocoureurs zijn niet altijd te vertrouwen...
Daarnaast sliep onze zoon lekker in de mc, zijn hoofdje kwam er nog niet boven uit, dus waarom overstappen? De slaaphouding in de mc is trouwens ook beter dan die in een andere autostoel. Het leek me ook niet handig om vlak voor de vakantie hem in een andere stoel te zetten. Dit is hij gewend en het kon nog prima!
Het enige nadeel was het geven van eten/drinken. Maar de voordelen wogen hier flink tegenop!
Na de vakantie hebben we de Römer King duo plus (met isofix) aangeschaft. Deze autostoel kost wel wat, maar hij kwam ook goed uit de ANWB test. Geweldige stoel en onze zoon zit er als een "king" in. Hij slaapt er wel minder goed in dan in de mc omdat de slaaphouding anders is. Meestal als we een uurtje naar één van de opa's/oma's rijden, dan valt hij 15 minuten voor aankomst in slaap.
Succes met je keuze!

Groetjes, Marieke
 
Ik hoor wel vaker dat men de autostoeltjes niet echt in een slaaphouding kunnen krijgen.
Die van ons doet dat prima, hij kan echt liggen. Ik weet trouwens niet een zeker wat voor merk het is, ik geloof van maxicosi. En daar heb je natuurlijk ook weer verschillende soorten in .
Ons zoontje ging vanaf 9 maanden in een autostoel. De MC dat ging nog net, maar het was wat twijfelachtig. Vanaf 9 maanden is het nekje en rugje meestal sterk genoeg om in een autostoel eventueel een klap op te vangen. (trouwens, voor een volwassene is het erger om een klap op te vangen met je nek, weet er alles van)
Ons zoontje slaapt echt prima in het autostoeltje, beter zelfs.
 
Ze mogen in de maxi cosi tot 9 kilo of wanneer het hoofdje niet meer in het stoeltje blijft (dus boven uit steekt)

Je hebt trouwens ook auto stoelen die je tegen de rijrichting en met de rijrichting mee kan zetten ivm eventueel druk bij een aanrijding, misschien iets om naar te kijken!

Groetjes Sarah
 
Ons zoontje is nog geen 9 maanden of 9 kilo, maar wordt wel te lang en te breed voor de maxi cosi. Wij zitten dus ook met dat dilemma, want hij kan nog niet zitten, dus hij kan ok nog niet in een autostoeltje. Zeker als we hem zijn jasje aandoen, dan past hij er echt niet meer in. Hij is nu pas ruim 6 maanden.
groetjs
gret
 
Zo lastig!
Onze kleine vriend is nu 6 maanden en weegt nu 10.5 kilo hij past nog best in de mc alleen de mc en baby naar de auto tillen is een drama. Ik heb best wat spierballen maar man wat is dat zwaar.
Zn voetjes steken een heel eind uit en zitten tegen de stoel aan ik denk niet dat dat erg lekker zit maar zijn hoofdje steekt nog niet uit.
Ik heb de mc tobi staan wat denken jullie wel of nog niet over in de stoel? ik kom er niet uit.
 
(aan gret ik heb het verklein kussentje onder zijn billen weg gehaald) het duurde even voordat ik door had dat die er nog zat door de bekleding die over de stoel zit.
 
Bedankt alvast.
Groetjes mandy
 
Terug
Bovenaan