Of je kind uit de maxi-cosi in een autostoel moet, hangt niet zozeer van het gewicht van je kind af. Doorslaggevend is de lengte van je kind. Het hoofdje mag namelijk niet boven de bovenrand van de maxi-cosi uitsteken. Bij een botsing nl zou het hoofdje nog iets verder uit de maxi-cosi kunnen schieten en dus kans op letsel lopen. Er is veel over verschenen in de media de laatste tijd, omdat vanaf 31 maart goedgekeurde autozitjes verplicht zijn.
Met mijn grote zoon van 11 maanden (11 kilo zwaar en 80 cm lang) heb ik me dus ook maar eens goed laten voorlichten.
Met name de Consumentenbond gaf aan, dat veel ouders zich o.a. door de babywinkels snel bereid vinden, om hun kind veel te vroeg uit de maxi-cosi in een rechtopzittende, naar voren rijdende autostoel te zetten. Probleem hierbij is, dat het relatief zwakke nekje van je kind een eventuele plotse stop waarbij het hoofd naar voren vliegt, nog niet aankan. Ernstig nekletsel kan het gevolg zijn (daarbij stelt whiplash niets voor).
Probeer je dus te laten leiden door de lengte van je kind ten opzichte van de maxi-cosi. Het hoofdje mag niet buiten de maxi-cosi komen. Dat de benen er eventueel naast bungelen, maakt niet uit.
Omdat mijn zoontje dus met zijn hoofd al echt buiten de maxi-cosi kwam, hebben wij toch een autozitje aangeschaft (een Maxi-Cosi Priori Fix). We zetten dat altijd zoveel mogelijk in de slaapstand tijdens de rit, zodat zijn hoofd niet al te erg naar voren kan slingeren, maar hij echt met zijn hoofd in het zitje leunt en steunt.
Laat jezelf dus door onafhankelijke instanties voorlichten (Consumentenbond, Postbus 51 etc) en niet door de babyzaken. Je kind is erbij gebaat en de babywinkels willen alleen maar verkopen.