Wanneer in bad?

Vraagje: Wanneer kun je je kindje het beste in bad doen? Het enige wat ik van de kraamzorg gehoord heb, is dat er zeker een uur tussen de laatste voeding moet zitten omdat ze anders kunnen gaan spugen. Maar vaak lukt dat niet want dan wil mijn kleine alweer eten...

Ook hoor ik van sommige moeders dat ze het vlak voor het slapen-gaan doen, 's avonds, maar hoe laat doen jullie dat dan? Mijn ventje heeft nog geen vast ritme, ik kan niet zeggen "zo laat slaapt hij".

Wat zijn jullie ervaringen?
 
Het ligt er een beetje aan of je zelf werkt en daardoor 's ochtends minder tijd hebt. In dat geval zou ik je kindje ongeveer 3 kwartier voor de laatste of een na laatste (maakt niet zoveel uit) in badje doen. Dan heb je voldoende tijd zonder dat je kleintje ongeduldig wordt.
Douchen vinden ze vaak ook heerlijk! Maar dat moet je wel met zijn tweeën doen in het begin; eentje houdt de baby vast, de ander zeept hem of haar in. Begin voorzichtig bij de voetjes en dan steeds verder omhoog, tot en met de haartjes.
Mijn dochtertje is nu 5 maanden en vindt het allemaal geweldig, zowel de tummytub, de douche als het grote bad.

In het begin wilde ik ook alles precies volgens schema doen, maar dat werkt vaak niet. Nu ga ik er gemakkelijker mee om en de kleine past zich prima aan. Als je hem of haar maar niet heel snel na een voeding gaat badderen.
Succes en geniet ervan!
Groetjes, Susanne
 
Hoi,

Allereerst moet ik zeggen dat ik geen rekening houdt met voeding en badderen in de zin van spugen. Mijn dochter spuugt eigenlijk ook nooit. Ik doe dochterlief altijd 's ochtends in bad, geef daarna een voeding en leg haar daarna lekker loom in bedje. Dit is vooral ontstaan omdat ze overdag eerder niet echt wilde slapen en hiermee was succes verzekerd. Dochterlief gaat 2 dagen achter elkaar in de week naar een gastouder en ik kies ervoor om haar na de eerste dag 's avonds in bad te doen direct als ik thuis kom. Even lekker quality time. Dat scheelt  ons 's ochtends  want  voor badderen wil ik lekker de tijd nemen.  Die twee ochtenden was ik haar om de snoet en haar handjes. Ik weet dat vrienden van ons het bewust 's avonds doen. Ik denk dat het aan het karakter van je kindje ligt en wat je zelf prettig vindt. Succes!
 
In de kraamweek en de week er na deden we het eigelijk wanneer het ons uitkwam.
Daarna bleek ze eczeem te hebben en kregen we het advies om haar niet ieder dag in bad te doen.

Al snel is het voor ons naar de avond verhuisd Over het algemeen omdat haar papa haar graag in bad doet en madam van uitslapen hield en dus pas wakker werd als hij al weg was.
Dus de avond is voor ons het beste.

Nu 17 maanden later is het nog steeds vaste prik (haar huidje is mooi geen allergie of eczeem meer ) dus lekker iedere avond badderen.

Papa onder de douche zittend op de grond. De kleine in een grote teil ernaast en heerlijk spelen.
Dat houden ze behoorlijk vol zo.
Daarna is het pyama aan, tandenpoetsen en naar bedje toe.

Werkt hier heel goed. LEkker loom slapen.
 

De eerste paar weken deden wij Anouk 's ochtends in bad, maar ze houd nog al van uitslapen, dus als we helemaal klaar zijn is de dag al haast voorbij.
Dus eigenlijk zijn we al heel snel overgegaan naar 's avonds. Meestal wordt ze om 19:00 uur wakker dan gaan we in bad en daarna krijgt ze de laatste fles. Het is niet zo dat ze beter of langer slaapt door 's avonds in bad te gaan, misschien wel toen nog een paar weken oud was. Van de winter had ze een hele schrale huid, waardoor we haar om de dag in bad doen en de dagen dat ze niet in bad gaat slaapt ze ook gewoon goed.
 
Hoi hoi

Ik doe mijn Robin rond 20.00 uur in bad. Ze krijgt om 19.30 uur haar eenerlaatste fles en zoals je ziet houdt ik dus geen rekening met tijden voeding, want ze spuugt niet.
Ook  gaat Robin  graag onder de douche maar ivm wisseldiensten kan dat niet altijd met z'n 2en. Heb dus een stoeltje gekocht dat je in het grote bad kunt klikken, waardoor ze halfliggend in het water ligt. Eerst douch ik haar op mijn arm (inzepen ed) en spelen we nog. Dan in het zitje, terwijl mama zich doucht, afdroogt, insmeert en aankleedt. En vervolgens wordt Robin afgedroogd ed. Ze vind het helemaal geweldig en spettert wat af. We maken geen gebruik meer van het kleine badje (al sinds de kraamweek niet meer) omdat ik het erg onhandig vind en ondanks de hoogste standaard erg last heb van mijn rug (ben bekend met heupklachten ed).

Hoop dat je hier wat aan hebt
Groetjes ...
 
Terug
Bovenaan