Wanneer in de kinderstoel

Hallo allemaal,

We hebben ons al een paar keer afgevraagd, wanneer die kleintjes van ons nu in de kinderstoel mogen. Nu werkt mijn zus in een babyspeciaalzaak in Antwerpen. Hier geven ze het volgende advies: "Wanneer ze zeker een kwartier zonder enige vorm van hulp en zonder om te vallen zelf kunnen zitten op de grond, mogen ze in de kinderstoel." Wanneer je hier te vroeg mee begint, kan dit zeer schadelijk zijn voor de rug, maar dat zal jullie allen wel bekend zijn.

De kinderstoel mag dus zelf geen steun moeten bieden om te zitten, ze moeten het echt helemaal zelf kunnen. "zonder enige vorm van hulp" betekend ook zonder een papa en mama die steun bieden. Een kwartier zelf blijven zitten, zonder om te vallen en dan mogen ze in de kinderstoel.

Liever iets te lang wachten, dan dat je ze er te vroeg in zet.
Het probleem is, legde ze uit, dat ouders vaak heel trots zijn als ze net gaan zitten. Ze vinden dit heel knap en denken vaak te snel dat het wel al kan. (wij ook hoor, daarom had ik het haar gevraagd, haha)

Natuurlijk moet iedereen doen wat zij het beste acht voor haar kindje, maar hier dus het professionele advies.

Groetjes,
Evelien mv Renée (22 weken)

Hoi,

Jasper is nu 7 maanden en zit sinds een week in de kinderstoel met zitverkleiner. Hij vind het helemaal geweldig! Hij kan nog niet zoals jij beschreef een kwartier zelf op de grond zitten zonder enige hulp en daarom laten we hem ook niet te lang in de stoel zitten. Zodra hij zijn eten op heeft wordt hij er weer uitgehaald.

Groetjes,
Jacqueline

Mijn zus is fysiotherapeut en zegt inderdaad goed op het ruggetje letten.
Maar je kunt wel stimuleren, net zoals in de wipper. Steeds eventjes recht op als ze bv net wakker zijn en zo kan dat ook in de wandelwagen en kinderstoel.

Groetjes Pauline

Hoi Evelien,

Wij zijn met Wiek steeds aan het oefenen geweest...
Elke keer een paar minuten in de kinderstoel, tripp trapp, eerst in het begin in het harnasje...en dan was het misschien 5 minuten???
Gewoon lekker spelen, en wanneer ie moe was...dat merktte je snel genoeg want dan ging zijn koppie hangen, er weer uit.
Nu zit hij gerust 15 minuten tot een half uur aan tafel in de kinderstoel.
Voor ons erg gezellig....tijdens de avond maaltijd is ie er altijd bij!

Zijn fruithapje krijgt hij ook in de kinderstoel en in de middag een kopje thee met een lange vinger.
Het is echt zo gezellig als ze erbij kunnen zitten.
Succes met oefenen!

Groet, ANDREA mama van Wiek 25/04/2006

Mooie foto van een lekker ventje!!!!

Ik ga Isa morgen ook even proberen in de kinderstoel te zetten! Ze kan nog niet zelfstandig zitten maar ik ga kijken wat ze er van vindt.

Grtz. Poppetje 71

Terug
Bovenaan