wanneer innwendige/uitwendige echo?

Hoi Hoi

Ik weet er niet veel vanaf, weten jullie dat wanneer ze een inwendige en of uitwendige echo geven. (met hoeveel weken, of een bepaalde reden?)
En wat kan je een beetje verwachten als je voor het eerst naar de vk gaat?

Alvast bedankt,

Groetjes ka

Hoi meis!

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik kreeg met 12 weken mijn eerste echo maar het kan ook zijn dat je die met 13 weken krijgt hoor.. En ik vond de vk niks voorstellen de eerste keer! Ik dacht dat ze wel ging voelen ofzo, en naar het hartje zou luisteren. Maar dat was nie zo, ik kreeg alleen een vragenlijst om me oren verder niks! Dus niks om je echt op te verheugen... maar je echo is wel echt iets om naar uit te kijken hoor! Veel plezier van je zwangerschap..

Dikke kus Bren.

35 weken zwanger.

Hoi Ka,

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Tot 10 weken krijg je meestal een inwendige echo. Gewoon om de reden dat het kindje nog klein is, en dat het vaak nog niet van buitenaf goed te bekijken is. Na 10 weken proberen ze het in eerste instantie buitenaf. Lukt dat niet goed of kunnen ze niet genoeg zien, dan gaan ze over op een inwendige echo. Soms lukt een uitwendige echo al voor de 10e week. Maar dan ben je erg slank of heeft de gyn of vk een goed apparaat.
Als er een medische reden is krijg je vaak al een echo rond de 8e week.( miskraam,maar ook vaak bij ivf of andere medische handelingen)  Bij bloedingen of andere reden soms nog eerder. Vanaf een week of  5,5 kunnen ze met een inwendige echo goed een vruchtje zien. Soms is er ook al een kloppend hartje te zien. Vlgs mijn vk en de gyn gaat dat ergens  rond de 6E week kloppen. Voor je 6,5 weken bent zou het moeten kloppen.

Hopelijk heb je wat aan dit antwoord. Fijne zwangerschap!
Groetjes, Kat (juni 2006 forum)

Hoi!
Het valt mij op dat de meeste vrouwen gewoon standaard een echo krijgen.
Maar, let op! Niet bij alle verloskundigepraktijken wijzen ze je door voor een echo (of sommige praktijken doen zelf de echo).
Bij mijn praktijk doen ze het alleen als er medisch gezien een reden is, of als je cyclus erg onregelmatig is. Je snapt wel dat mijn cyclus de volgende keer dus erg onregelmatig is.... want ik vind dat iedere vrouw standaard een echo moet hebben, of in iedergeval er recht op heeft!

Goh wat zijn ze bij ons dan makkelijk!!!

Bij mijn eerste afspraak met de vk was ik 8 weken. Ik heb geen medische achtergrond of een andere reden voor een echo, maar hup, het apparaat werd zo op mijn buik gezet. Uitwendig dus. We hadden een heel duidelijke echo en we hebben een kwartier ofzo gekeken. Er zijn 2 fotootjes gemaakt en ik heb aankomen woensdag mijn tweede afspraak. Dan word er weer een echo gemaakt omdat hij met 8 weken nog wel klein was. Dan ben ik 13 weken. De vk zei zelf dat ik dan weer een echo kreeg, omdat het dan leuker is omdat je dan ook armen en benen enzo ziet.

Ik vind ook dat elke vrouw dat standaard moet krijgen.

liefs janine

Hoi,

Ik had bij 11 weken mijn eerste echo en heb een inwendige echo gehad. het was uitwendig niet goed genoeg te zien, oa omdat mijn blaas leeg was. Ik ben achteraf heel blij met de inwendige echo omdat je het kindje supergoed kon zien.

Gr. Mir

Hoi Ka,

Ben toevallig net voor het eerst naar de vk geweest en ben vandaag precies 8 weken. We konden ons kindje heel goed zien en zagen het hartje kloppen!

Groetjes,

Brenda

Terug
Bovenaan