Wanneer kind alleen de trap op laten gaan

Mijn zoontje is 20 maanden en kan al goed de trap op (en af als hij er zin in heeft). Vaak staat hij te treuzelen op het moment dat ik naar boven wil en loop dan langs hem en zeg: "Mama gaat alvast hoor, kom maar als jij er zin in hebt."
Nou, daar was manlief het NIET mee eens. Hij liep namelijk gisteren achter onze kleine jongen en toen misstapte hij zich. Een geluk dat hij erachter stond op dat moment.

Ik zit dus nu in tweestrijd, want aan de ene kant moet hij toch een keer alleen de trap op. Maar ik vergeef het mezelf nooit als hij z'n nek breekt.

Even jullie mening dus.....
 
Ons zoontje is nu 2jr8mnd en ik laat hem nog niet alleen de trap (13 treden) op en af lopen. Gewoon omdat ik  geen risico niet wil lopen. Ik vertrouw het nog niet om hem alleen te laten gaan. Mochten het 4 treden zijn, dan is het een ander verhaal. Je hebt daarbij minder lange concentratie nodig om boven of beneden te komen.
 
naar boven lopen vind ik lang niet zo gevaarlijk als naar beneden lopen.
op een gegeven moment ging hij wel eens alvast naar boven terwijl ik later aan kwam en dit ging altijdt goed.
ook ik kan zelfs nog van de trap vallen met jaren ervaring.
soms kunnen nog beter kleine kinderen van de trap vallen dan een volwassenen. kleintje zijn soms nog zo flexibel. en tuurlijk hoop je niet dat hij van de trap valt maar ik bdoel alleen te zeggen als je denkt dat hij er klaar voor is kun je hem alleen laten.
net wat ik zeg als ze 5 zijn kunnen ze ook nog van de trap vallen.
 
ik denk dat je heel erg moet kijken naar wat je eigen kindje aankan.
Mijn dochtertje is nu 2,5 jaar en loopt sinds een paar maanden (net na haar 2de verjaardag denk ik) zelf de trap op en af.
In het begin vond ik het nog wel eens eng en vooral mijn man, maar ik zag dat ze het aankon en nu is het zelfs wel eens makkelijk als ik haar vraag nog iets van boven te gaan pakken , meestal doet ze dat wel want ze vindt die verantwoording ook wel erg leuk.
groeten Martine
 
Pas toen mijn dochter net 3 was mocht ze alleen van mij. In mijn omgeving is een paar jaar geleden een meid van een jaar of 8 overleden, omdat ze van de trap viel! Dus voorzichtig zijn hoor!
 
Hoi hoi,
Onze dochter kon al heel snel de trap op lopen, dus toen ik halverwege de zwangerschap van de tweede was, liet ik haar zelf lopen en liep ik ervoor (naar beneden) of erachter (naar boven). Dat ging steeds beter en toen ze 4 mnd geleden bij een vriendinnetje was en daar zag ik haar met gemak de trap op gaan. (daar hebben ze wel vloerbedekking op de trap). Dus toen ben ik het thuis ook voorzichtig aan gaan doen. En nu (2,5 jr is ze nu trouwens) staat het traphekje gewoon open en loopt ze zelf naar boven en naar beneden. Wel alleen op blote voeten, omdat wij dus geen bekleding op de trap hebben. Ze gaat gewoon lopend de trap af, dus niet op haar billen. Ze houdt wel de leuning vast. Ze is tot nu toe nog nooit gevallen.
Groetjes Judith
 

Hoi

20 mnd vind ik persoonlijk nog wat te jong om zelf de trap op of af te gaan.

Mijn oudste ging pas met 3 jaar zelf, maar dat was omdat we daarvoor in een flat woonde (en dus geen trap hadden)

Mijn dochter is nu 18 mnd en kan opzich "bovenkomen".
Maar ze is zooo snel afgeleidt. Er hoeft maar een pluisje op een trede te liggen en ze gaat daarmee aan de slap ipv naar boven te klimmen.
Moet er wel bij zeggen dat mn dochter nog niet losloopt hoor.


Maar vergis je niet in de smak die ze kunnen maken.
Mijn zoon (nu 5 jr) viel onlangs 4 of 5 treden naar beneden (struikelde over zn eigen schoenen die hij daar zelf had neergezet)
Hij had een enorme schaaf op zn hoofd, een bult en een blauwe hand.


Ik zelf zou er dus voorlopig nog gewoon achteraan lopen.


doei!
 
hoi


mijn dochtertje is 18 mnd en die loopt ook alleen naar boven op de trap wel alleen als we naar bed gaan,als ze niet hoeft te slapen en ze loopt in de gang blijft ze mooi beneden,maar naar boven gaat heel goed en ik blijf achter haar lopen zodat ik ze altijd kan corrigeren of opvangen mocht ze vallen(nog niet gebeurt gelukkig)ik ben nu ook zw van de tweede dus vind het wel fijn   dat ik ze niet hoef te dragen naar boven.naar beneden doe ik haar wel dragen want daar is ze nog te klein voor.je kan het gewoon leren hoor .gr wendy
 
Terug
Bovenaan