wanneer kolfen...

even een vraag over Janneke

Janneke is nu ruim 9 weken en over een kleine 2 weken moet ik helaas weer gaan werken, hierdoor moet ze op maandag 3 en op dinsdag en donderdag 2 voedingen afgekolfde melk hebben en wil ik dus een voorraadje maken in de vriezer....
nu krijgt Janneke tijdens de voedingen beide borsten dus wanneer kan ik het beste kolfen zodat ze tijdens de voedingen wel genoeg melk krijgt?
ze krijgt om 7.00/11.00/15.00/19.00/23.00hr de voedingen...

bij Daniëlle was de voeding al aan het afnemen voor ik begon te werken door de zenuwen om het weer gaan werken maar daar heb ik nu geen last van (werk nu ook 8 uur minder dan toen...) dus weet even niet hoe ik het het beste kan doen...

Groetjes Veronique mv Daniëlle en Janneke

Hoi,
Ik kolfde 's ochtends altijd, omdat ik na de nacht de meeste melk had. Ik weet uit verhalen om mij heen dat heel veel vrouwen dit   moment gebruiken om te kolven.  Als onze zoon dan bv. links dronk dan kolfde ik direct daarna rechts. Als ik dan een redelijke opbrengst had gekolfd, dan stopte ik en liet ik hem nog een beetje nadrinken aan die kant.
Ik weet niet of je op het werk in de gelegenheid bent om je gekolfde melk goed te bewaren, dan kun je bv. de melk van maandag op dinsdag geven enz.
Bij de oudste kolfde ik vaak en toen merkte ik dat ik op een gegeven moment ook echt meer melk ging aanmaken en ook veel meer melk  kolfde.... soms stond ik er echt versteld van haha.
Dit verhaal ging bij mijn jongste zoon echter niet op... hij dronk vaak wel 4x 's nachts en toen had ik dus 's ochtends helemaal niet zoveel melk. Maar ik las dat jouw kind 's nachts niet komt... lucky you!
Succes!
Groetjes, Noor mv Skip en Bo

hoi Noor

ik he vanmorgen inderdaad gekolfd en had een opbrengst van 120ml...voor een eerste keer niet slecht dacht ik zo..ik denk dat in de ochtend kolfen het beste is. denk wel dat ik tussen de middag nog kolf om  het flesje te  vullen tot  200ml. en dan heb ik per dag 1 voeding.
nu nog de rest achterhalen, hoelang kan je het bewaren in de koelkast en waar het beste in in de vriezer ed...?

groetjes Veronique

Wellicht ten overvloede, want uiteraard heb je zelf ook internet, maar dit heb ik ooit eens opgezocht op internet!

Succes!!

Afkolven moedermelk

Afkolven kan je het beste ‘s ochtends doen. De melkopbrengst is dan het grootst. Slaapt je baby ‘s nachts al door, dan is ‘s avonds ook een goed moment.

Bewaar afgekolfde melk niet buiten de koeling. In de koelkast is verse moedermelk maximaal vijf dagen houdbaar, mits je hygiënisch te werk gaat bij het kolven, de melk achterin en onderin de koelkast bewaard. Verse moedermelk kan je ook direct invriezen. In een afgesloten plastic beker blijft die enkele maanden goed. Natuurlijk blijft direct de moedermelk uit de borst geven het beste. Het opwarmen van afgekolfde moedermelk in de magnetron wordt soms wel eens geadviseerd. Echter, uit recent onderzoek is gebleken dat belangrijke voedselbestanddelen verloren gaan. Daarom is het beter om de moedermelk "au bain Marie" op te warmen.

Hoi,

Ik heb hele goede ervaringen met www.borstvoedingsforum.nl, een forum speciaal voor en over borstvoeden. Als ik er even doorheen zat en het niet meer zag zitten omdat ik een zoveelste regeldag had of de voeding terug liep of wat dan ook dan vond ik daar altijd wel een paar tips om het toch weer vol te houden en zo heb ik toch 10 maanden zelf mijn zoontje gevoed. Daar zitten een aantal moeders die full-time kolven en dus heel veel ervaring hebben met kolven en bewaren van melk. Er zitten daar ook een aantal moeders die erg pro-BV en erg anti-flesvoeding zijn, maar ik trok me daar niets van aan en las daar overheen.

Succes!

Hoi Veronique,

Bij onze oudste heb ik 11 maanden borstvoeding gegeven. Ik werkte 3 dagen per week, dus dan kolfde ik ook voor 2 voedingen per dag.
Ik had bijna geen voorraad in de vriezer hoor! Toen ik ging werken had ik een kleine voorraad in de vriezer (500 ml ofzo..). Dit werd ontdooid en meegenomen naar het kinderdagverblijf. Dit kolfde ik rond 9.00 uur 's ochtends (Dus 7.00 uur gewoon voeden, om 9.00 uur even kolfen, niet te lang...) en dan 11.00 uur weer gewoon voeden. Er wordt in die tussentijd voldoende weer aangemaakt, mijn zoon had niets in de gaten...

Toen ik ging werken, kolfde ik op zijn drinkmomenten. Wat ik kolfde ging de koelkast in en ging de volgende dag mee naar het kinderdagverblijf. Volgens mij mag de moedermelk 5 dagen in de koelkast bewaard blijven, dus ook de gekolfde melk op donderdag ging maandag mee naar het kinderdagverblijf.
Op een gegeven moment kolfde ik op mijn vrije dagen 's ochtends ook weer tussendoor voor de vriezer (voor als je een keer een extra dag weg bent, of als er anders een keer iets gebeurt ofzo....., gewoon voor de zekerheid...).

Maar inderdaad, ik heb ook veel info destijds van borstvoedingsforum.nl gehaald.
Ik heb er nooit zo moeilijk over gedacht. Ik had altijd een enorme opbrengst, dus dat kan prima!!!

Succes!

Groetjes van Daniëlle

Terug
Bovenaan