Wanneer kolven?

Hoi allemaal,

Ik heb een dochtertje van 7 weken en geef bv. Ik geef bij elke voeding maar 1 borst, om overproductie te voorkomen. Bij mijn zoontje gaf ik bij een voeding beide borsten en produceerde ik echt te veel en liep het er aan alle kanten uit en at hij niet goed vanwege een heftig toeschietreflex.
Nu gaat het voeden hartstikke goed, maar weet ik niet wanneer ik moet kolven. Als ik haar heb gevoed en nakolf, komt er bijna niks meer uit. Als ik de andere borst dan kolf, ben ik bang voor overproductie en merk ik dat het voeden daarna lastiger gaat. Ze is dan ineens onrustig aan de borst.
Ik wil wel graag kolven om een voorraad te hebben als ik weer ga werken en voor wanneer ik een keer zonder haar weg zou moeten. Iemand een tip?
 
Je hebt in principe alleen een voorrad nodig voor 1 dag. Verder kolf je op je werkdagen de melk voor de volgende dag. Een grote voorraad is niet nodig. Extra kolven zorgt altijd voor overproductie. Mocht je toch een voorraad willen dan kun je het beste na de ochtendvoeding kolven. In de nacht maak je namelijk de beste melk. Maar dan moet je dat wel consequent doen want het hoort dan bij jouw productie.
 
Bedankt voor de tips! De vorige keer kreeg ik op het werk niet genoeg gekolfd voor de dag erop, vandaar dat ik nu alvast wat op voorraad wil... Ik kolf, als ik kolf, al in de ochtend. Ik denk dat ik dan toch maar gewoon de andere borst ga doen en dat dan vast onderdeel van mijn ritme ga make
 
Ik had en deed precies hetzelfde.

Mijn jongen had genoeg aan één borst. Toen ik moest gaan werken en dus een voorraad moest gaan opbouwen ben ik na de ochtend voeding de andere gaan afkolven. Dit kun je makkelijk een week voor je gaat werken starten, dan heb je meer dan genoeg. Want als je werkt kolf je ook weer en zo onderhoud je je voorraad :)

De reden dat ik in het in de ochtend deed is omdat ik dan het meeste had al melk na een nacht rust.

Later ging hij overdag wel twee borsten drinken en bleef de ochtend vaak nog één.

Inmiddels bijna 7maanden oud en drinkt nu twee borsten bij elke voeding.
 
Ha NovMommyEsther, mag ik je vragen waarom je nu weer 2 borsten geeft? Ik geef ook 1 borst omdat het wat te snel en teveel kwam en heb een tijdje standaard 1 voeding extra gekolfd als voorraad. Omdat ik dat standaard deed, bleef de productie gelijkmatig. Inmiddels is ze bijna 6 maanden en drinkt nu met het warme weer best veel, waardoor ik het maar net kan bijhouden. Ik vroeg me dus idd af of het nog zou helpen om nu weer naar 2 borsten te gaan..
 
Terug
Bovenaan