Wanneer krijg je een echo?

Hallo,

Ik vroeg me af wanneer je tegenwoordig een echo krijgt in je zwangerschap?
Ik hoorde nml dat je de 12 weken echo van enkele jaren terug niet meer vergoed krijgt? Welke wel?

Kim

Hoi Kim,

Ik heb vorige week m ´n eerste echo gekregen en dat was bij 7 weken? Deze echo
kreeg ik in het zkh, omdat ik meerdere IVF pogingen gehad heb..nu spontaan zwanger geworden.

Daarna heb ik de verloskundige opgebeld voor kennismaking/inschrijving en daar  
ga ik volgende week  heen en krijg ik weer een echo  (9 wkn)..
Dus  het hangt er vanaf wanneer de vk het nodig vindt om een echo te laten maken denk ik..zoiezo bij 12 wkn.

En ik dacht dat je alleen betaald als je een prenatale screening laat doen, voor bijv afwijkingen..

gr. leeuwtje

Hoi Kim,

Je krijgt tegenwoordig 2 echo's vergoed. De 1e (termijn) echo en de 20 weken echo (die niet verplicht is).
De termijnecho is meestal tussen 8 en 12 weken. De uitslag van deze echo hebben ze nodig als je eventuele onderzoeken wilt laten doen (bijv. nekplooimeting, die moet tussen 9 en 14 weken gedaan worden). Echo's op medische indicatie worden uiteraard gewoon vergoed.
Ik heb afgelopen woensdag mijn 1e echo gehad (volgens de kalender 8w 3d, volgens de echo 8w 2d, klopte dus mooi!).

Groetjes Platvoetje
mv Amy en vandaag 9 weken zwanger

he ,
ik heb ben nu bijna 10 weken zwanger en heb met 6 wk en 3 dg een echo gehad en 2 weken later nog een keer. (voor de zekerheid omdat het 2 keer mis is gegaan).
maar het aantal echo's is ook afhankelijk van je vk dat varieert volgens mij nogal.
als je een nekplooimeting wil laten doen moet je dat wel zelf betalen.
liefs nicole

Hoi hoi,

ik heb woensdag 13 aug mijn eerste echo.
Hier in België, althans bij mijn gyn krijg ik elke keer een echo!

Onlangs opende ik een topic i.v.m. het aantal echo's per zwangerschap, deze werd blijkbaar weg gedaan. Nu, ik vraag mij af waarom sommige topics zo snel verwijderen van het forum. Ik vind het zo interessant om dagelijks mee te lezen en ik zie vaak dat de topics dan reeds van het forum werden gehaald. Wat is hiervan de reden?
Ik vind het jammer, omdat ik graag ervaringen en meningen deel.
Kan iemand hier een antwoord op geven?

Liefs,
van ons...

Terug
Bovenaan