wanneer lange vinger, broodkorst o.i.d. ??

Mijn zoontje Jesper is 5 1/2 maand. Ik heb het idee dat ie het zo langzamerhand wel leuk zou vinden om lekker zelf ergens op te knabbelen, maar ik weet niet of dat al goed voor hem is. Hij kijkt het brood en alles wat we eten bijna uit onze handen. Ik denk dan aan een broodkorstje of ene lange vinger ofzo.

Wanneer zijn jullie daar met jullie kindje mee begonnen en vanaf wanneer is dat verstandig om te geven ??

Groetjes Agnita
 
Hallo Agnita,
Pas met 6 maanden ben ik begonnen met het geven van ander eten dan melk. Voor die tijd hebben kinderen over het algemeen nog geen behoefte aan andere voedingsstoffen. Na de leeftijd van 6 maanden echter wel. In het groeiboekje wat je van het consultatiebureau hebt gekregen staat er wel het één en ander over geschreven.
Ik ben eerst begonnen met fruithapjes. Eerst één soort fruit (bijvoorbeeld appel) geprobeerd om te kijken hoe mijn zoontje er op reageert en daarna weer een andere (bijvoorbeeld peer) en later kan je gaan combineren. De fruitsoorten waar je mee kunt beginnen zijn: appel, peer, banaan, meloen en perzik. Je kan ook groentehapjes gaan geven: bloemkool, broccoli, doperwten, spercieboontjes, witlof, ontvelde tomaten en worteltjes. Wel alle groenten  goed gaar koken en goed pureren met de staafmixer. Je kan natuurlijk ook potjes kopen, maar die zijn veel duurder en anders van smaak. Je kan altijd de groente die je over hebt invriezen in kleine plastic doosjes of plastic bekertjes met een boterhamzakje er omheen. Zo heb je altijd wat bij de hand.
Brood wordt nog afgeraden omdat daar gluten in zitten. Deze mag je kindje nog niet hebben vóór de leeftijd van 6 maanden. Vanaf 6 maanden mag je zoontje wel "oefenen" met een broodkorstje (bijv. tarwebrood). Mijn CB adviseerd vanaf 7 maanden pas brood. Je kan ook een soepstengel proberen. Houd er wel rekening mee dat hij er eerst aan moet wennen. Mijn zoontje vond het in ieder geval niets, wél als ik er kleine stukjes van maakte of de soepstengel eerst in mijn thee doopte zodat ie zacht werd.
Een lange vinger geef ik nog niet omdat ik vind dat er te veel suiker op/in zit.
Als je binnenkort weer naar het CB gaat, kan je daar ook vragen wat je zou kunnen doen.
Veel succes!
Groetjes Marieke

 
Hallo,

Nou ik heb alles op eigen gevoel gedaan en ook al heel heel vroeg begonnen met fruit en groente. Met een langevinger en broodkostje ben ik ook al begonnen toen Daan 5 maanden was.
Wat ze op het cb advieseren is per cb verschillend, want ik mocht Daan met 6 maanden al een plakje brood gaan geven en ook al yoghurt na het eten.
Ik ben met alle soorten bij voeding eigenlijk op eigen houtje begonnen het gaat prima,
ik zou zeggen doe wat je eigen gevoel je ingeeft.
Als jij denkt dat je kindje er aan toe is lekker gaan proberen.

Groetjes Saskia
 
hoi Hoi

mijn dochter is inmiddels een jaar maar wil nog steeds geen broodkorstjes eten een lange vinger sabbelt ze sinds een week maar opeten ho maar .
je kind moet het zelf ook willen want als ze er geen behoefte aanhebben niet aan beginnen ze kunnen nog lang genoeg koek eten en andere dingen.

                                                              groetjes denice
 
Terug
Bovenaan