Wanneer leren zelf te eten?

Hallo!

Mijn zoontje is nu ruim 17 maanden. Ik was benieuwd wanneer die koters eigenlijk moeten of willen gaan proberen zelf dingen te eten?

Zijn bambix pap voer ik 'm gewoon van een lepel. Stukjes boterham kan (en wil) hij zelf van een vorkje happen. Hij kan nog moeilijk zelf met het vorkje een stukje boterham eraan prikken (dat doe ik dan voor 'm of we doen 't samen), maar daarna stopt hij het vorkje met boterham eraan wel zelf in z'n mond en hapt hij het stukje boterham er vanaf.
Zijn avondeten voer ik 'm ook van een lepel.

Ik ben absoluut niet iemand die alles maar snel snel volgens het boekje wil doen hoor, maar ik vroeg me zomaar eens af of er een richtlijn is. Meer in die trant van 'wanneer aanmoedigen het zelf te doen, anders weigeren ze het straks', zoiets.

Hij drinkt overigens uit een rietje (hij krijgt pakjes sap te drinken per dag) en hij probeert nu uit zichzelf een lege mok of glas tegen z'n mond aan te houden en eruit te drinken. Als ik hem help, vind ie het wel interessant om echt slokken uit een beker of glas te nemen.
 
Hallo Linda,

Mijn zoontje is nu 20 mnd en wil vanaf ongeveer 16/17 mnd alles zelluf doen; dus zelf drinken uit (rietjes-, of gewone) beker, zelf het brood in de mond stoppen en zelf warm eten verorberen. Omdat hij het bestek nog niet zo goed kan "hanteren", gebeurt veel met de handjes. Het wordt meestal wel een grote kliederboel, maar als ik hem wil helpen met eten, dat wil hij gewoon écht niet. Af en toe wil hij wel een hapje van mij accepteren en zo af en toe probeert hij zelf ook met zijn vorkje te prikken. Gelukkig wil hij wel het toetje gevoerd krijgen. Ik zie het al voor me....

Wanneer merkte ik dat hij het zelf wilde doen? Op een gegeven moment werd het eten een grote strijd. En dat terwijl hij zo graag  at. Ik snapte dit dus niet en na 2 dagen gerommeld te hebben, kwamen we er achter dat hij het graag zelluf wilde doen.

Groetjes Marieke
 
Hoi,

Mijn dochter van 20 maanden krijgt vanaf 18 maanden haar eigen ontbijtbordje van Blue Band (met die leuke diertjes), met een vork. Als ze stukjes brood wil prikken dan mag dat en als ze ze gewoon wil eten is het ook goed. Het bord is dus in eigen beheer.

Ik ben begonnen met een eigen lepel aanbieden tijdens het avondeten. Je wilt niet weten hoe we er na het diner soms uitzien. De ene keer heeft ze meer interesse dan de andere keer.

Een pakje drinken vindt ze lekker en zelf drinken uit mijn glas of eigen beker. Daar krijgt ze steeds meer handigheid in.

Mijn motto is: biedt het aan en kijk wat je puk er mee wil. Het voorbeeld van papa en mama volgen is ook altijd erg aantrekkelijk.

Succes.
 
Terug
Bovenaan