Wanneer meer voeding in de fles?

A

Anoniem

Guest
ehmm..even kijken of ik dit een beetje kort kan houden. Ons kind is te vroeg geboren, 4 weken en 2 dagen. Nu is hij bijna 6 weken (gecorrigeerd bijna 2) Hij heeft (vanwege geen zuigreflex en niet willen drinken, verder deed hij het prima) 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Daarna hebben wij 4 weken op 8 voedingen van 65 geleefd. de wijkverpleegkundige die kwam vond dat prima bij zijn gewicht (hij kreeg totaal dus 520 en woog 3300 ongeveer). De laatste weegbeurt ruim een week geleden gaf een gewicht van 3640. CB gaf niet aan iets op te hogen, sterker nog we hebben het amper over het eten gehad. Nu had de wijkverpleegkundige gezegd minimaal 150 per kilo maximaal 180 met een max van 1 liter per dag. Allemaal prima. Na 4 weken kwam er eindelijk wat meer tijd tussen de voeding (Hoera) zelfs 3 nachten 5 uur. en zo kwamen we op 6 voedingen van 100 (had de fles van 100 gemaakt omdat we AR gebruiken en die kan je niet voor de helft bewaren zeg maar, we hebben hem laten opdrinken wat hij wilde als hij dan maar niet veel vaker kwam dan 6-7 keer) Maar net zo hard als dat kwam is dat een paar dagen geleden vertrokken. hij kwam weer om de 3,5 uur en nu zelfs al een paar keer na 3 uur. Mijn eerste ingeving was, dat worden dus weer flessen van 65cc Maar...dacht ik inenen..stel dat hij nu bijvoorbeeld 3,8 weegt of meer (het schijnt dat premature kinderen in het begin wat harder groeien om de `schade` in te halen die ze gemist hebben)

Hij groeide de afgelopen weken ook minstens 200 per week. Zou het dan gewoon zijn dat hij te weinig krijgt en daardoor vaker komt? 3,8x180 is toch al gauw 680 dus bijna 100 maximaal meer dan hij nu krijgt (3,8x 150 is 570 minimaal maar hij dronk altijd al wat meer dan het minimum). Hij drinkt al zijn flessen schoon leeg (zelfs een boerpauze wordt niet op prijs gesteld), tenzij hij echt een keer gewoon erg moe is. Hij doet er lang genoeg over..Voor ruim een week geleden had hij nog wel vaker `genoeg` en stopte met drinken voor de fles leeg was... nu drinkt hij tot hij niet meer kan Ben alleen een beetje huiverig op te hogen ivm reflux en last van zijn darmen.. Wat denken jullie? proberen??

Maar goed, we weten dus nu zijn gewicht niet en donderdag is er pas weeguur..dus kan het nu niet aan de hand van het gewicht doen...en ik kan er donderdag alleen heen als het weer droog is (driekwartier wandelen)...
Iemand een tip, idee, adviesje??
 
Ik vind voeding ook een van de lastigste dingen die bij een baby komt kijken... Je wilt niet te weinig geven, omdat je baby dan honger heeft. Maar ook niet te veel, want stel je voor dat je kind te dik wordt en het CB commentaar gaat geven.
Ik was vorige week bij de huisarts met onze kleine vent, want hij had zo'n last van zuur en ik vertrouwde het niet helemaal. Ik zei op een gegeven moment tegen de huisarts dat ik vond dat hij wat weinig dronk want hij móet op een dag toch wel 750 cc drinken. Toen zei hij: van wie moet dat? Elk kindje is anders, de één drinkt meer en de ander minder. Het advies van 150 cc per kilo lichaamsgewicht is een gemiddelde. Maar welk kind is nou gemiddeld? Je kind geeft zelf wel aan hoeveel hij wil.
Ik zou dus zeggen, geef m eens wat meer en kijk maar hoe hij er op reageert. Misschien laat hij dan wel weer meer tijd tussen de flessen waardoor hij weer op hetzelfde uitkomt.
Succes ermee!
 
Gewoon je gevoel volgens. Voeding is en blijft lastig. Iedereen is anders zo ook baby's. Je kunt het rekensommetje al leidraad gebruiken en verder je gevoel volgen.

Ik heb inmiddels twee kinderen en mijn jongste is totaal anders als de oudste. Beiden hebben flinke honger, maar de oudste liet soms wel eens wat staan en dronk soms heel veel in 1 keer. De jongste drinkt al zijn flessen leef, ook s'nachts. Ik doe er meer in als ik het idee krijg dat hij er niet meer genoeg aan heeft. Ik zou zeggen probeer het en als het niet werkt kun je weer terug.
 
Ik zou ze inderdaad iets ophogen. De begeleiding met voeding is bar slecht en het blijft zoeken. Maar volg vooral je moedergevoel en wees niet al te bang met de reflux. Als je kindje sneller komt wil dat meestal wel zeggen dat hij honger heeft en kun je wat meer geven. Als hij wat meer gaat spugen (en dat merk je al met 2 a 3 flessen) dan kun je er altijd nog voor kiezen om meerdere kleine flessen te geven.
 
Jij bent moeder van je kindje, volg je gevoel, want dat is het beste!
CB mag van mij mijn rug op, want als het aan hun lag mocht ik niet overstappen van standaard naar Forte omdat meneer niet genoeg had. Maar het gaat nu super goed en mijn zoontje van vandaag precies 3 maanden krijgt 5x 180+6 en daar heeft hy net genoeg aan. Maar dit mocht niet van het CB. Ik doe lekker wat ik denk wat goed is.

Heel veel succes meis.
 
Ik ben gister naar het cb geweest want wilde weten hoeveel onze zoon woog en ik wilde van de 7 voedingen naar de 6 voedingen proberen. Ze gaven aan dat dit zeker wel kan en als ik denk dat hij wat meer voeding nodig heeft dat ik dit gewoon mag ophogen. Hierovor zijn wij ook van de 90cc naar de 110 cc gegaan en hij drinkt dit ook tot de laatste druppel op! We proberen nu 4 uur tussen de voedingen te laten zitten en dat gaat ook goed en hoop dat dit ook goed blijft gaan.

Ze vertelde me dat ik moet afgaan op mijn eigen gevoel. Heb ik het idee dat ons kindje meer voeding nodig heeft ...wie zijn hun dan om te zeggen dat het niet mag. Ik vond het een relaxed bezoek aan het cb en ben met een hoop antwoorden de deur weer uit gegaan.
 
Super melanie..ik zal morgen erheen om te wegen...als het tenminste een beetje redelijk weer is, het is nogal ver lopen.
Anders ga ik daar elke week maar heen voorlopig.. Voor de zekerheid, ik kan door de reflux niet helemaal vetrouwen op zijn honger
 
Terug
Bovenaan