Wanneer met (overprikkelde) baby boodschappen doen en/of wandelen

Beste allemaal,

Onze dochter is bijna 3 maanden oud. Toen zij ongeveer 1,5 maand oud was zijn wij 2 nachten in het ziekenhuis geweest omdat zij ontroostbaar was, heel slecht at en niet gelukkig leek te zijn.
De kinderarts wilde haar observeren en uit eindelijk bleek dat zij overprikkeld/oververmoeid was. Ze is te nieuwsgierig en alert om te willen slapen. Ze slaapt eigenlijk alleen goed in een bed op een rustige kamer in haar inbakerslaapzak (ergococoon).
We hebben weinig moeite gehad om har in een ritme te krijgen als we haar maar een ritme geven en het liefst zorgen voor een rustige slaapzak. Inmiddels gaat het erg goed met het ritme en slapen thuis.

In het ziekenhuis werd aangegeven dat wij best (in het begin kleine/korte) uitstapjes konden maken omdat zij daar ook aan moet wennen. Wel gaven zij aan dat we er wel rekening mee moeten houden dat zij daarna weer signalen kan afgeven van oververmoeidheid en overprikkeldheid.

Nu slaapt onze dochter af en toe in de wandelwagen als we maar lang genoeg wandelen. Zodra we thuis komen en we zetten haar in de slaapkamer wordt zij vrijwel direct wakker. Vaak is zij dan verdrietig en wordt alleen rustig wanneer we haar voeden.

Nu wil ik eigenlijk boodschappen doen samen met onze dochter. Juist omdat ik het belangrijk vind om af en toe naar buiten te gaan. Maar wat is nu een handig moment? Ik wil niet iedere dag een wandeling van 3 uur maken zodat zij meteen haar voeding mag zodra we thuis komen. Als ik onze dochter voor de wandeling laat slapen en daarna ga wandelen ben ik ook bang dat zij verdrietig in de wandelwagen wordt omdat zij eigenlijk standaard weet dat zij na het wakker worden de fles krijgt. Na haar fles en na haar speelmoment wandelen werkt maar dat betekend dat ik 2,5 ur moet wandelen tot de volgende voeding. Ook wordt zij in de wandelwagen wakker zodra wij een winkel binnen lopen.

Wie weet een handig ritme om met een een snel overprikkelde baby boodschappen te doen?
 
Is het een idee om haar in de Draagdoek te dragen als je een boodschap doet. Zit ze veilig en afgeschermd bij jou. Bij mijn dochtertje hielp een mutsje opzetten buiten ook altijd voor de prikkels. 
 
Herkenbaar! Ik lees even mee want ik weet ook niet goed hoe ik hiermee om moet gaan.
mijn dochtertje is weliswaar nog maar 6 weken maar raakt van veel dingen overprikkeld ook van dingen thuis en ik ga eigenlijk bijna niet weg nu kan dat nog maar op een gegeven moment moet je toch eens weg, ik ben alleenstaande moeder dus in die zin ook geen achterban. 
 
Ik gebruikte vaak een draagdoek, dan bleef hij slapen als ik weer thuis kwam. Of ik legde hem in de kinderwagenbak als hij moest gaan slapen volgens het ritme, wachtte tot hij sliep en ging daarna pas wandelen. Ook liet ik daarna de kinderwagen buiten staan, geen verandering van geur, geluid of lichtsterkte scheelde ook heel veel. 
Succes! Wij hebben ook zo'n overprikkeld mannetje gehad en het gaat gelukkig over, maar dat ritme blijft hier wel belangrijk. Hij is nu bijna 5 ;) 
 
Terug
Bovenaan