wanneer met verlof in de schoonmaak?

hallo,

ik ga er van uit dat er meer dames zijn die in de schoonmaak werken en zwanger zijn.
nu weet ik wel de regels van wat ik wel en niet mag, het bedrijf zelf heeft mij ook gevraagt om niet meer met een stofzuiger op de trap te staan dus dat hebben de laatste 3 weken de uitzendkrachten ook gedaan (met tegenzin hehe).
ook al ben ik nu pas 10 weken zwanger krijg ik elke keer te horen dat ik voorzichtig moet doen en niet te veel, maar toch moet de hele school schoon in 2,5 uur.

ik kreeg van de week te horen van iemand die zelf een schoonmaakbedrijf heeft dat ze haar personeel die zwanger zijn met 5 maanden zwangerschap al op verlof sturen omdat het anders te zwaar wordt.
daarom mijn vraag, zijn er meer dames die erzo over denken?
ik heb zoiets van, ik zie wel hoever ik kom en tot wanneer mijn lichaam wil werken.
want zou ik tot maand 5 werken en dan verlof dan hoef ik nog maar 5 weken te werken aangezien de school nu dicht is en ik dus vakantie heb.

hoe denken jullie erover?

liefs
 

Beste Peetje,

Ik had een bijbaan in de schoonmaak toen ik voor de eerste keer zwanger werd. Ik had geen school maar een vaste afdeling in een zeer groot bedrijfspand die binnen 2,15 uur schoon moest zijn. Daarvoor (voordat ik zwanger raakte) heb ik wel op o.a scholen, jeugdgevangenissen, rechtbanken, de GGD, brandweer etc gewerkt.

Uit mijn ervaring in de schoonmaak en ook omdat ik op zoveel verschillende panden heb gewerkt weet ik hoe snel het werk gedaan moet worden om alles binnen de gegeven tijd schoon te hebben.

Toen ik zwanger raakte, merkte ik vanaf de tiende week eigenlijk al dat ondanks (ook) ik niet hoefde te stofzuigen er toch een bepaalde stress heerste omdat alles binnen tijd af moest zijn. Ik moest prullebakken leegmaken met dossiers die wel bij mekaar meer dan 5 kilo wegen en dan heb je weer van ja maar deze prullebak vind ik niet en die wel etc etc. Het is allemaal zo tegenstrijdig..... Het liefs willen ze dat je gewoon alles normaal blijft doen, maar aan de andere kant zijn ze bang dat je iets overkomt. Dus af en toe hoor je dit hoef je niet te doen, maar dat wel, terwijl je lichaam gewoon aangeeft dat je het niet moet doen.

Ik vond het zo moeilijk en had geen zin in elke keer discussies, praten, nog eens praten terwijl je niet volledig serieus genomen wordt. Omdat het om een bijbaan ging en ik niet verder mee wilde gaan, heb ik ontslag genomen.

Wat ik je wil meegeven is dat je altijd naar je lichaam moet luisteren en GEEN dingen moet doen als je lichaam je laat voelen dat je het niet moet doen. Hoe groot de druk wordt, probeer toch een manier te vinden om ermee om te gaan. De wet (C.A.O) zegt niet dat je na 5 maanden zwanger met zwangerschapsverlof moet gaan dus het bedrijf zal tot het zover is voor het zeggen hebben tenzij er omstandigheden zijn waardoor je niet zou kunnen werken. Geloof me dat is wel het uiterste want het bedrijf zal hard proberen dat je (gedeeltelijk) werk tot je officieel met zwangerschapsverlof mag gaan.

In mijn geval heb ik ontslag genomen omdat ik er nier verder mee wilde gaan, maar geloof me wilde ik er echt mee verder gaan, had ik hoe dan ook mijn best gedaan om mijn baan te behouden en geen dingen te doen die niet goed zijn voor mijn zwangere lichaam.


 
Balen he........tjah in de verpleging werken wij ook gewoon tot 4 of 6 weken voor de bevalling. Een baan die even zwaar is zo niet zwaarder.
 
ja ik maak een kantoorpand schoon 2 x in de week ,
ben nu 31 weken zwanger en ga door tot ik uitgeteld ben,ik moet wel elke keer de stofzuiger naar boven tillen en stofzuigen.
 
Hay hay,

Ik denk dat je zelf moet aanvoelen wat je nog kan. Ik werk in de zorg, erg zwaar, je tilt mensen van 60 tot 120 kilo (die laatste met zijn 2en), doet het huishouden en zit veel op knieen en tilt veel. Ik zie wel hoelang ik het volhoud............anders ga ik therapeuties aan het werk...........dan ben ik er toch maar kan op mijn eigen tempo werken........

Ik sta alleen op een groep van 7 demente mensen........
 
Hoi, gewoon naar je lijf luisteren en overleggen met je VK. Als zij zegt dat je moet stoppen dat moet je dat doen.
Daarbij kost dit het bedrijf niks als jij eerder stopt. Ze mogen gewoon voor die tijd iemand aannemen.

Succes
 
Ik zou gewoon net als anders werken en als je lichaam het op den duur niet meer aankan geeft dat het zelf wel aan, nu kunnen we best veel hebben hoor. Het zal wel per persoon verschillen maar om er nou van tevoren al over na te gaan denken zou ik niet doen. En stofzuigen enzo doe je thuis toch ook gewoon tot het laatst, tenminste daar ga ik vanuit, ik ben 35 weken zwanger en doe alles nog net als anders, het gaat alleen wat trager maar dat is logisch. Ik werk op een verpleegafdeling en stond ook alleen voor 8 demente zorgvragers die met alles geholpen moeten worden, het valt niet mee op het laatst maar voorlopig kan je nog wel vooruit denk ik nu je nog maar zo kort zwanger bent.. Succes in ieder geval!
 
Ik zit ook in de schoonmaak, ik maak een poli schoon in het ziekenhuis, ik sta met een collega op een afdeling deze afdeling is gesplitst dus als ik de grote prullenbakken niet meer opgetild krijg of de zakken te zwaar zijn kan ik mijn collega roepen, een collega heeft doorgewerkt tot 4 weken voor bevalling maar die kreeg elke dag wel hulp mee.

Denk dus ook dat een kantoorbaan zwaarder is ik heb bijna niks te stofzuigen. luister naar je lichaam en dan moeten ze maar om de zoveel weken iemand sturen voor het extra werk zodat jij gewoon hoeft te doen wat echt moet gebeuren.

Succes ermee!! hopelijk hou je het nog een tijd vol!
 
Terug
Bovenaan