Wanneer moet een kind gaan wijzen?

Op het consultatiebureau vroegen ze dat ook Ana mij toen hij pas 1o maanden was. Erg vroeg maar goed hij kon daarin tegen andere Dingen weer wel. Nu wijdt hij wel I middel. 1 jaar en 2 maanden. Jouw kindje kan ook vast al iets wat een ander kindje van 10 maanden nog niet kan. Uiteindelijk komt alles vanzelf heb ik gemerkt. Hier en daar een beetje leren maar als ze er klaar voor zijn, zijn ze er klaar voor en dat verschild bij ieder kindje. 
 
Mijn zoontje is nu ruim 13 maanden en ook pas sinds kort aan het wijzen. Sowieso is het begrip "moeten" iets dat je erg ruim moet zien als het gaat om de ontwikkeling van je kind hoor! Als jouw kindje bijvoorbeeld kiest om eerst te focussen op leren kruipen en lopen, heb je best kans dat de behoefte om te communiceren (dus leren wijzen en praten) gewoon even op een laag pitje blijven staan. Elk kind doet dingen op zijn eigen tempo. Als hij maar genoeg uitdaging en groeimogelijkheden heeft, komen al die ontwikkelingen uiteindelijk vanzelf!
 
Ieder kind ontwikkeld anders. Als er verder geen aanwijzingen zijn voor een ontwikkelingsstoornis zou ik me niet druk maken over dit soort dingen. Onze dochter is vroeg die loopt al met 10 mnd en andere kindjes lopen pas met anderhalf. Allemaal prima ontwikkeling. Net als met praten, rollen, zwaaien etc. Soms maken ze ineens een spurt. M'n zoon deed lang niets, kroop pas met bijna 11 maanden maar daarna liep ie bijvoorbeeld binnen een maand en telde ie met 22 maanden tot 20.
Dat wijzen komt echt nog wel. Maak je geen zorgen :) 
 
Terug
Bovenaan