Wanneer moet ik contact opnemen met de vk en wat kan ik verwachten?

Hallo meiden,

Afgelopen mei heb ik op het forum het bericht geplaatst dat ik na bijna twaalf weken zwangerschap een miskraam heb gekregen. Nu in de tweede ronde heb ik zojuist (uur geleden) ontdekt dat ik opnieuw  zwanger ben. De euforie blijft uit zoals jullie waarschijnlijk begrijpen, eerder ben ik doodsbenauwd. De eerste test vorige week was negatief, maar ik werd maar niet ongesteld en nu dus toch een positieve test.

Ik neem aan dat ik nu eerder bij de vk moet komen en eerder een echo kan krijgen. Kunnen jullie mij daar iets meer over vertellen? Heb ik recht op een snelle echo en moet ik morgen de vk al bellen (ben woensdag vijf weken), of moet ik geduldig afwachten net als vorige keer?

Voor diegenen die toch ook nog een beetje willen lachen...ik heb vorige week (na een duidelijk negatieve test en het idee dat het toch niks gaat worden) mijn baan opgezegd om per 1 oktober voor mijzelf te beginnen (wil ik al ruim een jaar maar durfde niet). SZW en UWV  hebben niet op mijn situatie gerekend kennelijk en weten niet of ik in aanmerking kom voor een zwangerschapsuitkering op basis van nieuwe wetgeving voor zelfstandigen. Mocht er ergens nog een interim personeelsadviseur of trainer worden gezocht hou ik me aanbevolen haha.

Lieve groeten    

JOEHOE!!! Gefeliciteerd.
Ik kan me voorstellen dat je nog niet echt blij durft te zijn. Hopelijk blijft alles goed gaan en komt dat later alsnog.

Of je wel of niet nu eerder een echo krijgt, hangt volgens mij heel erg af van je vk. Sommige geven zelf aan dat je nu al eerder mag komen en anderen houden gewoon de tijd aan die ze normaal ook aanhouden voor een eerste echo.
Maar het hangt ook van jezelf af. Als jij nu graag eerder een echo hebt en je geeft dat aan, dan zal je bij veel vk's eerder mogen komen.

Als ik jou was, zou ik nu nog naar de vk bellen. Dat hangt natuurlijk van jezelf af, maar ik kan me voorstellen dat je nu liever niet af wilt wachten. Ik weet zeker dat wanneer ik weer zwanger ben, ik wel meteen naar de vk bel voor een afspraak. Ik zou graag met 7 weken een echo willen. Na mijn miskraam, zou ik graag een hartje willen horen.

Wat wil je zelf graag?
Ik denk dat als  je een fijne vk hebt er best wat te regelen is, maar dat je dat in veel gevallen wel duidelijk zelf aan moet geven.

In ieder geval heel veel succes en hopelijk kun je binnenkort wel echt genieten van deze nieuwe zwangerschap.

Hallo Leonie,

Allereerst van harte gefeliciteerd!! Kan me voorstellen dat je minder blij bent dan de vorige keer, dat zal ik ook hebben als ik weer zwanger mag worden!

Ja idd, het is wat Miep schrijft. Ik zou gewoon met de vk overleggen. Bij mij zei ze na de miskraam uit zichzelf dat ik een volgende keer om een eerdere echo kan vragen. Dat zal ik ook zeker niet nalaten.
Nu kreeg ik een echo met 9,5 weken ivm bloedverlies. Toen bleek dat er sprake was van een leeg vruchtzakje en dan is het voor/rond de 5e week al mis gegaan. Ik zou pas een echo hebben met 11 weken.
Het is net wat Miep schrijft, ik wil ook graag een echo bij 7-8 weken. Dan moet het hartje kloppen en dan ben je een ieder geval een stukje gerustgesteld.
Dus gelijk bellen meid en wie weet kun je gelijk een afspraak inplannen voor over 2 weken!!

Ps. wat een gedoe met je werk! Voor zover ik het begrijp heb je pas recht op die uitkering als je in het jaar voorafgaand aan je zwangerschapsverlof minimaal 1225 uren in je eigen bedrijf hebt gewerkt. Als je pas op 1 oktober van dit jaar begint, ga je dat niet redden. Maar misschien ben je al bezig??

Groetjes Laura

Hoi mamaleonie,

Allereerst gefeliciteerd. Wat een onzekere tijd breekt er nu voor je aan he. Je weet nu uit ervaring dat het niet zomaar goed gaat en je houdt er toch rekening mee.

De meeste vk's zijn bereid je een vroege echo te geven. Als je uitlegt dat je een mk hebt gehad dan begrijpen ze je onzekerheid en willen je echt wel uit de brand helpen. Ik heb in januari een mk gehad en inmiddels ben ik 18 weken zwanger. Ik heb 2 vroege echo's gehad. Ik vond dat erg fijn, ook wel heel eng maar toch een geruststelling. Ik had er zelfs nog meer kunnen krijgen, als ik wilde elke week wel. Maar ik had een goed gevoel en vond het niet nodig. Ik weet niet hoe jij je voelt? In januari voelde ik me de hele tijd ongerust (ik wist niet wat het was maar voelde het) en het was dus ook mis.

Toen ik nu weer zwanger raakte had ik dat helemaal niet ondanks mijn rottige ervaring. Ik hield er wel rekening mee maar mijn gevoel zei me steeds dat het gewoon goed zat. Vanaf dag 1 dacht ik...deze blijft! haha...nu nog het kind op de wereld zetten...pfff haha.

Probeer te genieten, je lichaam heeft het toch weer laten gebeuren je bent zwanger. Gauw vk bellen en uitspreken hoe je je voelt, komt helemaal goed met de echo's dan.

Groetjes Petra

Hallo Leonie,

Ten eerste van harte gefelciteerd!!! en het is volkomen normaal dat je er heel anders op reageerd dant de 1ste keerdat je zwanger was...je heb tenslote een nare ervaring achter de rug

Ik zou het met je vk overleggen en als het goed is krijg je een vervroegde echo..toen ik bij mijn tweede zwangerschap belde zei ze meteen dat ik rond de 8wk kon komen..
Ben toen eerder naar het ZH gegaan ivm met bloedverlies..toen was op de echo niet veel te zien en dat betekend dat je onder de 6wk en kunnen ze nog geen meting doen. (het kindje is daarna niet meer gegroeid)
Het is wat de andere meiden zeggen vraag of je rond de 7-8wk mag..dan klopt het hartje en wordt jij gerustgesteld.
Ik mag donderdag voor de 1ste echo!!!! ben dan als het goed is 7wk5dg

Liefs

Ha dames,

Dank voor jullie reacties! Ik heb vandaag dan maar de vk gebeld en mocht meteen de STAR bellen voor een afspraak. Ik moet dinsdag de 29e, dat is een dag voordat ik 7 weken ben zodat ze hoop ik een hartje kunnen zien. 4 augustus moet ik dan voor het eerst bij de vk zijn.

Lieve groeten en iedereen sterkte met zijn/haar verlies en een volgende zwangerschap!

Heey Leonie,

Goed dat je hebt gebeld naar de vk, mag je lekker over 11 dagen je wondertje gaan bewonderen, spannend!! Ik hoop voor je dat de dagen snel voorbij gaan, maar in mijn ervaring gaat alles zooo langzaam vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent...

Ik ben gisteren voor het eerst geweest en we hebben een super goede echo gehad!! Ik was zoooo blij en voelde me 10 kilo lichter :D

Nou heel veel succes met het wachten tot de 29ste

Liefs!

Terug
Bovenaan