wanneer moet ik het op m'n werk vertellen???

A

Anoniem

Guest
Hoi!

Ik ben er een paar dagen geleden achtergekomen dat ik zwanger ben en ben super blij!!
Ik vind het erg moeilijk om het niet meteen aan iedereen te vertellen, voornamelijk op m'n werk wil ik dat het nog even geheim blijft totdat ik op z'n minst een eerste controle heb gehad.
Hier voel ik me best schuldig over, is dat raar? In september loopt mijn contract af en dat wordt omgezet in een nieuw contract. Ze zouden dus in theorie voor die tijd van me 'af kunnen'.
Ik wil wel voor het nieuwe contract open kaart spelen.
Wanneer hebben jullie het verteld op je werk en hoe wordt daar over het algemeen op gereageerd?
Zijn jullie na de bevalling en zwangerschapsverlof minder gaan werken of gestopt?

Groetjes,Marjolijn.

Ik ben altijd een open boek en kan mijn mond niet houden dus ik zou het niet voor me kunnen houden :p sterkte ermee!

Hoi,

Toen ik vorig jaar zwanger raakte heb ik het met een week of 8/9 verteld. Niet omdat ik nou zo happig was op het vertellen want vond het nogal vroeg maar omdat mijn gesprek voor een contract er aan zat te komen vond ik het wel zo netjes om te vertellen.
Gelukkig heeft dit goed uitgepakt en kom ik na mijn verlof in vaste dienst.
Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat niet iedere baas zo reageert!
Ik dacht: Als ze mij nu niet meer willen hebben weet ik gelijk wat ik voor hun waard ben...... Gelukkig wouden ze me niet kwijt :)
Ik hoop dat ze bij jou ook zo positief reageren...

Liefs,

Frieda
Morgen de grote dag van de keizersnee!!!

AAh, sterkte! zie je er tegen op?
Zo ver ben ik nog lang niet dus kan me niet zo goed een voorstelling maken van wat er dan door je heengaat. Een vriendin van mij heeft ook een keizersnede ondergaan.
Ben je trouwens minder gaan werken toen het kind er was?

Hoi,
Ik ben een beetje bijgelovig waardoor wij het  pas na 3 maanden hebben verteld (brengt anders blijbaar ongeluk ) Ook de familie wist het toen pas.

Op mijn werk heb ik het toen ook zsm verteld. Dit omdat je toch vermoeider bent en wat minder gefocust (je hebt toch echt wat anders aan je hoofd) en je krijgt vaak meer begrip als mensen het weten... Je bent echter niet verplicht om het te vertellen voor (uiterlijk) 3 maanden voor je bevalling.
Ze mogen je officieel niet vanwege de zwangerschap geen contractverlening geven maar als ze het al weten kunnen ze daar toch wel omheen (door te zeggen dat je het om een andere reden niet krijgt). Zoals in 1 van de vorige reacties stond: als ze je daarom laten gaan, dan weet je ook meteen wat je aan ze hebt...

Ik ga stoppen met werken om lekker van het kindje te genieten (zolang ik dat vol houd want op een gegeven moment wil je ook wel wat anders, denk ik  :) en verwacht ongeveer na 1 jaar weer parttime te gaan werken....

liefs
Casey (20+5)

Officieel hoef je pas 3 weken voor de uitgerekende datum te melden dat je zwanger bent. In de praktijk lukt dit natuurlijk niet omdat het dan allang te zien is. Wat jij een handig moment vind om het te vertellen hangt dus helemaal van jezelf af. Wachten tot na je contractverlenging is nog wel erg lang en ik weet niet of je dat volhoud. Ik zelf vind daar echter niets mis mee, er zijn teveel werkgevers die alleen om die reden een contract niet verlengen dus je mond houden tot na je verlenging zou je kunnen doen, maar dat duurt wel erg lang. Ik weet niet of je het zo lang stil kunt houden. Officieel hoeft een werkgever geen enkele reden te geven om een tijdelijk contract niet te verlengen. Het is dus niet zo dat ze dat niet mogen laten ivm een zwangerschap. Je bent met een tijdelijk contract helaas vogelvrij. En nog steeds veel werkgevers zijn zo kortzichtig om uit angst voor de rompslomp eromheen zwangere vrouwen te weren.

Maar zeker ivm zwangerschapskwaaltjes kan het soms erg moeilijk zijn om het lang stil te houden.

Hoi hoi,

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Geniet er maar lekker van, want het is iets heel speciaals.

Ik ben nu in de 10de week, en heb afgelopen vrijdag de eerste echo gehad.
We hebben er bewust voor gekozen om te wachten tot na de echo. Afgelopen dinsdag heb ik het mijn leidinggevenden verteld, die reageerden super positief. Morgen vertel ik het aan mijn collega's. Ik ben erg benieuwd hoe hun reacties zullen zijn.

Het was wel moeilijk om niets te vertellen, vooral omdat op dit moment de drukte bij ons erg groot is. Als je je dan niet top voelt, en je moet presteren... was niet zo fijn. Nu weten ze het, en is het goed als ik even mijn rust neem als ik dat nodig heb.

Succes
Noelie

Terug
Bovenaan