wanneer moet ik naar de verloskundige?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag precies 4 wk en 2 dagen zwanger. 1e kindje in de eerste ronde, dus het is echt een wondertje. Erg spannend allemaal en ook wel een onzeker gevoel moet ik eerlijk bekennen. Voel van alles, maar herken het natuurlijk nergens van. Hele pijnlijke tepels, moe en een ontzettend opgeblazen buik. Mijn vriend zei vanavond dat het leek of ik al 6 maanden was,hihi. Wanneer zou ik naar de vk kunnen voor een 1e echo? We willen het graag begin aug tegen de opa's en oma's vertellen, dan ben ik 9 wkn. Zou dat dan al kunnen? Ik hoor het graag.
Veel liefs, muus x.

dat gaat bij elke VK weer anders. Er zijn er die echo appartuur hebben maar volgens mij de meesten niet en dan word je met 12 weken naar het ziekenhuis gestuurd voor een echo. Ik zou gewoon een VK in je buurt bellen, dan hoor je hoe ze het daar doen.

oh en proficiat met je zwangerschap nog :) Bijna vergeten te zeggen.

Gefeliciteerd!!!

En idd gewoon even de vk of huisarts bellen en van daar gaat het wel verder rollen!!
Wanneer je het tegen mensen wil vertellen ligt helemaal aan hoe je zelf bent, ik kan nooit iets voor me houden dus bij mij wist iedereen het al bij 6a7wk!!!

Geniet er maar lekker van (als je je niet te ziek voelt)

Liefs Nika

Ik heb mijn VK gebeld toen ik  5 weken zwanger was. We hebben toen een afspraak gemaakt met 8 weken ivm voorlichting van evt onderzoeken. Pas met twaalf weken een afspraak waarin ze bloeddruk ging meten en hartje luisteren. Mijn VK heeft geen echo apparatuur. Ik ben met 11 weken naar het ziekenhuis gegaan voor een termijn echo.

Met de eerste heb ik gewacht met vertellen tot na de termijnecho. Bij deze hebben we het al verteld met 8 weken. Maar meer omdat ik mijn werk niet meer kon uitvoeren (werk bij de politie) en ik vond dat mijn familie het wel eerder moest weten dan mijn collega ´s.

Als jij het wilt vertellen, gewoon lekker doen hoor!

Bij ons wist iedereen het al met 4 weken, vind het leuk om dingen te delen en zo heb je altijd steun mocht er iets misgaan, stel je niet teveel voro van je eerste bezoekje ik vind het zo'n tegenvaller (omdat ze nog niets kunnen doen enzo) gewoon de vk opbellen en vragen wat gewenst is...

haha 6 maanden buik als je 4 weken bent (kom je nog wel van terug als je echt 6 maanden bent en niet meer op je buik kunt liggen en begint te waggelen haha)

Je moet tegenwoordig vroeg een afspraak maken, wil je tenminste voorlichting hebben over bepaalde testen en onderzoeken waar je recht op hebt. Er was ook iemand op het forum die pas met 12 weken mocht komen, dat kan dus niet. Ze móeten je voorlichten. Tenzij je zelf te laat voor afspraak belt natuurlijk, maar ze mogen je niet eerder weigeren. Na die 12 weken kunnen bepaalde tests namelijk niet meer.
En, pin je niet vast op dat je een eerste termijnecho krijgt. Want  iedereen heeft wel recht op de 20 weken echo, die krijg je vergoed. Maar een eerste termijnecho is niet overal normaal hoor! Meestal is het om de juiste datum vast te stellen, wanneer je onregelmatig cyclus hebt, of om andere medische redenen.

Terug
Bovenaan