Wanneer naar de verloskundige?

Wanneer gingen jullie voor het eerst naar de verloskundige?
En kreeg je gewoon standaard een paar echo's?

Ik las namelijk dat niet iedereen een echo krijgt, terwijl ik eigenlijk vind dat iedereen dat wel moet krijgen.
Ik dacht ook dat je pas bij 10-12 weken voor de eerste keer naar de verloskundige gaat maar ik las dat sommige vrouwen al veel eerder gingen. En wanneer bel je dan voor een afspraak?

Ik ben nu 6w3d en ik heb nog geen contact gehad met verloskundige of huisarts (vond ik niet nodig na 2 positieve zwangerschapstesten) en ik dacht zo rond de 9e week eens te gaan bellen... Is dit te vroeg/laat?
 
Hoi,
Met de eerste heb ik ook met week of 9 terug moeten bellen en met 11.5 week eerste bezoek, 12wkn echo in ziekenhuis. Nu ben ik 9 wkn in verwachting van de tweede en met 5 wkn gebeld wanneer je kunt afspreken, mocht meteen afspraak maken voor  8.5 wkn (is nieuw i.v.m nekplooimeting, dan moet je nu tussen week 9 en 11 bloed af laten nemen en tussen week 12 en 13 echo voor meting).
Toen vroeg assistent of ik t leuk vond ook een echo, ja natuurlijk! dus met 8 wkn echo gehad op de praktijk. ik begrijp wel dat dit niet bij iedere praktijk zo in zn werk gaat dus zou gewoon even bellen wanneer je terecht kunt en hoe het bij jullie in zn werk gaat.
Succes, groetjes rebecca
 

Hoi Lisa

Ik kwam er achter dat ik zwanger was toen ik al bijna 11 weken zwanger was.
Ik mocht toen ook een termijnecho maken, ik was toen 11w4d zwanger.
de eerste keer verloskundige was met 13w2d.

In principe krijg je meestal 1 echo, ik heb bijv wel een termijnecho gehad maar soms krijg je die alleen als je niet precies weet hoeveel dagen je cyclus is, ik wist dat wel maar kreeg toch een termijnecho.

Ik kreeg geen screeningsecho met 20 weken, bij ons krijg je die alleen met medische indicatie.
maar ik heb ook gehoord dat sommige zwangeren standaard een 20 weken echo krijgen!

ik heb met 27 weken een pretecho laten maken en toen hebben ze ook alles nagekeken qua gezondheid, en alles was gelukkig goed.

Normaal ga je ook voor het eerst naar de vk als je tussen de 10 en 12 weken zwanger bent, maar er zijn er zat die eerder mogen ivm een eerdere miskraam bijv.

ik hoop dat je er wat aan hebt en anders informeer je even!

liefs sarah 36w4d zwanger van 1e kindje
 
Hoi,

Ik ging voor de eerste keer naar de vk toen ik ongeveer 9 wkn zwanger was. Omdat ik hiervoor een miskraam had gehad en niet precies wist hoever ik was, mocht ik de volgende dag een echo laten maken.
Als je niet zeker weet of je een echo krijgt, moet je gewoon zeggen dat je niet precies weet hoe lang je zwanger bent (bijv. door onregelmatige cyclus), dan krijg je echt wel een echo.

groetjes,
Simone
(35 wkn & 5 dgn)
 
hoi lisa22,

wat leuk om te lezen, ik ben vandaag 6 weken en 4 dagen zwanger. lopen we aardig gelijk. over 3 weken krijg ik een termijn echo en met 12 weken moet ik voor het eerst naar de verloskundige. de termijnecho is nieuw voor me, want bij mijn eerste kindje kreeg ik die niet. erg spannend allemaal.

hopelijk laat je nog eens iets horen, lijkt me leuk om te horen hoe je je voelt, we lopen toch gelijk op!
groetjes lies73
 
Bedankt voor jullie reacties...
Is inderdaad een goede tip om gewoon te zeggen dat je niet weet hoe ver je bent, dan krijg je sowieso een echo. Ik ga gewoon maar eens informeren wat  hier gebruikelijk is.

Lies73: erg leuk dat we gelijk lopen. Een vriendin van mij is ook bezig met zwanger worden maar waarschijnlijk ben ik dan toch een stuk verder dan zij. Ik heb ook wel veel boeken gelezen over zwangerschap maar het is toch leuk om 'echte' ervaringen uit te wisselen. Ik heb momenteel wel last van heel de dag door terugkomende misselijkheid, het zet niet echt door dat ik moet overgeven maar toch wel vervelend. Ook heb ik soms zo'n vage buikkrampjes/pijntjes, ik denk dat mijn baarmoeder gewoon aan het groeien en oprekken is... Herken je dit of heb jij weer andere zwangerschapsperikelen?

Groetjes Lisa22 (6w4d)
 
Terug
Bovenaan