Wanneer naar de VK

Hallo meiden,

Ik ben nu 5 weken zwanger en ik zit nog met een heleboel vragen.
Wanneer moet ik naar de VK? en wanneer zal de eerste echo plaatsvinden?
Ik dacht altijd dat dat met 12 weken pas was maar ik lees bij velen van jullie dat dit al veel eerder gebeurt is. Help, ik weet het even niet.

Liefs San
 
Hoi, ik ben zelf nu 5 weken en 5 dagen zwanger. Ik heb vorige week mijn huisarts gebeld en die heeft mij gezegd dat ik zelf contact op kan nemen met de verloskundige. Dat heb ik gedaan. Ik krijg met  10 weken een echo, maar ook al over 2 weken maar dat is uitzondering omdat ik klachten heb zoals bruin bloedverlies enzo. Daar ben ik wel ongerust over hoor. Maar goed ik hoop dat je er wat aan hebt
 
Je krijgt in de meeste gevallen tussen week 10 en 12 een echo, omdat ze dan de termijn bepaling het beste kunnen doen. Voor die tijd is het verschil tussen de 'baby' en zijn/haar 'omgeving' nog niet zo heel duidelijk te onderscheiden, waardoor ze er met meten al snel een paar dagen naast kunnen zitten.
Ik heb bij 9w4d een echo gehad omdat ik een miskraam heb gehad en nu weer wat  bloedverlies had, 2 weken later kreeg ik weer een echo, omdat ze om die redenen niet zeker waren van de termijn. Maar achteraf klopte het wel!

groetjes Kirsten
32w6d
 
Je mag inderdaad nu al de verloskundige bellen om alvast een afspraak te maken, maar je kan ook nog even wachten. De (assistente van) verloskundige zal je dan ook kunnen vertellen of je voor die afspaak alvast voor een termijnecho mag of dat je na de eerste afspraak pas een echo krijgt.
Hangt van de verloskundige af. Meestal is het handig om alles een beetje tegelijkertijd te doen (hangt van afstand naar ziekenhuis af). Je krijgt namelijk bij je eerste bezoek aan de verloskundige een formulier mee om bloed te laten prikken. Het bloed prikken is om te kijken wat je rhesusfactor  is, of je rodehond gehad hebt, en nog een aantal zaken.
Mijn verloskundige heeft een eigen echoapparaat, heeft dus bij eerste afspraak zelf een echo gemaakt (was toen bijna 10 weken). Daarna mocht ik nog voor een termijnecho.
Maar je verloskundige kan je dit allemaal vertellen, want als ik de verhalen hier op het forum lees, merk ik dat iedere gemeente toch weer andere gebruiken heeft.  
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
 
Hoi

Ja het gaat in elke gemeente weer anders!
Zoals ik al bij een ander onderwerp schreef: niet elke verloskundigepraktijk heeft de gewoonte om een echo te doen. Als er medisch gezien niet nodig is, dan krijg je bij ons gewoon géén echo, de hele zwangerschap niet. Dus wij zijn wel genoodzaakt om een pretecho te laten maken, want deze arts kijkt met een medisch oog mee en wat is er nou leuker om je kindje te zien. En in ons geval te kijken van wat voor geslacht het is! Het koste 60 euro, zelf betalen natuurlijk! Maakt ook niet uit.WIj hebben vorig jaar oktober een prachtige zoon gekregen.

Toch vind ik het raar dat het zo anders gaat bij ons. Bijna elke gemeente laat standaard een echo doen in Nederland. Je zult op een gegeven moment toch wel met je tijd mee moeten gaan vind ik.
En het is gewoon prettig te weten hoe het is met je kind.

 
Terug
Bovenaan