wanneer naar dokter?

Hallo dames!

Deze week zijn wij er achter gekomen dat ik zwanger ben! ontzettend blij zijn we maar ik ben ook wel een beetje bezorgd. volgend de kalender ben ik vandaag precies 5 weken..heb een beetje een ongigevoel maar verder voel ik niet veel..
Wanneer moet ik mijn huistarts vertellen dat ik zwanger ben? en wanneer kan hij het ook echt vaststellen?
Heb ik nog 1 vraagje...ik heb me altijd erg bezig gehouden met het zwangerworden...is er ook een site waar staat wat ik allemaal en niet en tips?

Ik hoor het graag!
Allemaal proficiat met jullie zwangerschap en heel veel gezondheid toegewenst!

Gr Kim
 
Hoi Kim,

Aller eerst gefeliciteerd natuurlijk...
Tien ik wist dat ik zwanger was heb ik de huisarts gebeld om het in het dossier te laten zetten en een afspraak gemaakt bij de verloskundige. De huisarts hefet het dus niet vastgesteld.
Over de informatie kun je verschillende sites bezoeken. Op deze site staat een zwangerkalender waar per week vermeld staat wat er gebeurt in je lichaam en zo zijn er natuurlijk meer. Hieronder zal ik er een paar noemen:
- 9maanden.com
- babybrabbel.org
- babyopkomst.nl (hier kun je je trouwens opgeven voor de nieuwsbrief die je iedere twee weken ontvangt op je mail, erg leuk)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Liefs Sas (24,5 week)

 
Oh Leuk! ga ik eens kijken..
Ik denk dat ik in week 7 maar ga..vindt het enger dan gedacht die zwangerschap..
hoewel we 5 testen hebben gebruikt ben ik toch bang dat ik 'niet meer zwanger'opsta...

Dank je voor je snelle bericht en geniet van je zwangerschap!
 
Gefeliciteerd Kim.
Sas die heeft je al alle informatie gegeven. Bij de bibliotheek hebben ze
ook hele leuke boeken over zwanger zijn.Spannend allemaal voor je hoor!.
Ik herken je onzekerheid.Je moet opeens ook aan alles denken.Je moet rekenen vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie.Fijne zwangerschap.
 
Kim van harte gefeliciteerd.
Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Wat ook een leuke en informatieve site is, is predictor.nl.
Je kunt met wat verse opgevange urine wel een test laten doen bij je huisarts als je dat prettiger vind. Gewoon even langs bij de assistente, heb je een paar minuten later wat meer zekerheid. Fijne zwangerschap.
 
Wat betreft een afspraak maken met je huisarts: sommige huisartsen vinden het prettig als je op het spreekuur komt, anderen vinden een telefonische melding voldoende.
Ik zou gewoon even de assistente bellen om te melden dat je zwanger bent en vragen of het nodig/zinvol is dat je op het spreekuur komt.

Wat betreft vaststellen van zwangerschap door de huisarts: dat doet hij/zij ook gewoon met een urinetest die HCG (zwangerschapshormoon) in de urine meet, dus dat verschilt niet wezenlijk van de 5 testen die je al gedaan hebt en heeft dus mijns inziens geen zin.

Overigens: als je besluit mee te doen aan moeders voor moeders (kan ik persoonlijk wel aanbevelen) doen zij ook nog een test voor je. Zelf had ik maar één test gedaan, en op een of andere manier vond ik het toch wel prettig om toen te zien dat de test die zij deden ook positief werd. www.moedersvoormoeders.nl

Geniet van je zwangerschap!

N.
38 weken

 
Proficiat!

Iedereen heeft al goede tips gegeven, maar als aanvulling nog deze:

www.voedingscentrum.nl daar kun je lezen wat wel goed is om te eten en wat je beter eventjes kunt laten staan of mee kan minderen.

groetjes, Jane
 
Terug
Bovenaan