Wanneer nachtvoeding?

<p>Onze dochter van 5 weken geven we 's nachts flesvoeding op verzoek, maar ik blijf het lastig vinden te beoordelen wanneer ze dit nodig heeft. Ze wordt namelijk niet echt wakker. Ze begint op een gegeven moment in de nacht wel wat onrustiger te worden (iets kreunen en met haar hoofd draaien), maar ligt snel daarna weer rustig te slapen. Ze sabbelt niet op haar handen, want ze is ingebakerd. Dat onrustige komt dan wel om de zoveel tijd (ongeveer een kwartier?) terug. Ze wordt dus niet echt wakker met haar ogen open en ze gaat ook niet huilen. Tot nu toe hebben we haar er wel steeds uitgehaald voor een voeding als ze wat onrustiger werd en dan drinkt ze wel goed, maar ik vraag me af of dit wel het moment is of dat we haar nog wat langer kunnen laten liggen.</p><p>Hoe weten jullie of het tijd is voor een voeding? Wordt jullie baby echt wakker (ogen open)? Of wachten jullie tot hij/zij gaat huilen?</p>
 
Ik ken het probleem. Onze dochter werd ook al gauw niet meer zelf wakker. Wij zijn af gegaan op het Consultatiebureau die zie dat we maximaal 6 uur tussen een voeding mag zitten. Succes!
 
Herkenbaar. Ons zoontje is bijna 6 weken, en ze gaan in hun slaap ook duidelijk door fases heen. Waar ze inderdaad geluidjes kunnen maken, onrustig kunnen worden etc, en daarna weer rustig door kunnen slapen.

Wij halen hem er pas uit zodra hij werkelijk wakker wordt. Het moment dat onrustig echt richting huilen gaat. Dat moment kunnen we wel goed herkennen gelukkig. Het lukt me niet altijd om te slapen tot dat moment, omdat je toch wakker wordt bij die eerste geluidjes en dan een beetje gaat liggen wachten. Maar als het idd langer duurt, val ik wel weer in slaap.

Ik hou me niet meer vast aan maximale tijden snachts. Hij krijgt genoeg voeding, groeit prima, en als hij honger heeft komt hij wel. Tot dusver heeft hij maximaal 5 uur tussen voedingen gehad snachts, dus hij regelt de boel mooi zelf.
 
Doordat ze ingebakerd ligt, slaapt ze dieper en heb je kans dat je voedingssignalen mist. Je zegt het zelf al, sabbelen op haar handjes kan niet. Ik zou haar, zeker als ze met regelmaat onrustig blijft, al bij de eerste onrust een fles aanbieden. 
 
Ik denk het dat niet veel scheelt met de drink behoefte overdag. Dan voed je ook rond de 3 uur? Een enkele keer sliep mijn baby met 5 weken snachts 4/5 uur door. Zodra ze wakker was dan had ze mega honger. Ik zou je baby snachts wakker maken voor de fles. Ook omdat je aangeeft dat de honger signalen er niet duidelijk zijn. Kijk aan hoe dat gaat. Zodra ze wat ouder worden komt er wat meer ritme in. Of juist niet en slapen ze snachts door
 
Herkenbaar hoor. 
Bij ons veranderde dat gedrag na een tijdje wel in echt huilen en wakker zijn, en dan viel ze lastiger weer opnieuw in slaap. 
Dus ik probeerde altijd eerst even te sussen, misschien nog een 2e keer (ze lag naast me in de cosleeper). Want het kan ook zijn dat ze dan toch weer even 1,5 uur verder sliep ofzo. Maar als ze echt elke 10 min begon te kreunen en draaien, dan gaf ik haar toch voorzichtig een voeding. Dan werd ze niet enorm wakker, en sliep ze daarna nog wel goed verder. 


 
 
Terug
Bovenaan