Wanneer ovulatietest doen na uitblijven menstruatie maar negatieve zwangerschaps

<p>Hoi allemaal </p><p>Ik ben sinds april gestopt met de pil omdat we een tweede kindje willen. </p><p>Mijn cyclus schommelt vaak tussen de 30 en 33 dagen. Momenteel zit ik op dag 40 en 2 negatieve zwangerschapstesten. ☹️<br /><br />We willen nu met ovulatietesten beginnen. Maar wanneer start ik? Door het uitblijven van mijn menstruatie weet ik niet hoe mijn cyclus nu loopt… </p>
 
Vervelend hoor! Het brengt zoveel onzekerheid met zich mee als je lichaam niet doet wat je verwacht...

Ik zou je ongesteldheid afwachten nu en dan een week (of anderhalf) nadien beginnen met dagelijks testen. Waarschijnlijk ben je dan veel te vroeg met de testen en kan je misschien wel drie weken lang testen als je een lange cyclus hebt, maar dat ben je er wel zeker van dat je je ovulatie gaat vinden en wanneer je je volgende ongesteldheid kunt verwachten.
Als je dan goedkopere testen neemt zoals die van Sensitest of Action is het testen niet zo'n dure grap.
 
@bolleke 
Bedankt voor je antwoord.
Zijn de ovulatietesten van action of sensitest betrouwbaar? En zou ik om de dag kunnen testen? 
 
Ik gebruik altijd Kruidvat. Heb vorige maand de sensitest gevoelig gebruikt, maar die werken niet zo goed bij mij omdat ik van mezelf redelijk wat LH aanmaak.
Ik heb verder geen ervaring met de normale van sensitest of die van de action, maar hoor er goede verhalen over.
En nee, je moet echt dagelijks testen. Als je piek maar 24 uur duurt, heb je kans deze te missen als je om de dag test.
Bij mij persoonlijk heb ik per maand maar één positieve test en is deze een dag later meteen weer negatief, maar ik weet dat er meiden zijn bij wie de piek wel 48 uur duurt.
 
In principe zijn alle testen op de markt goedgekeurd en betrouwbaar, maar niet elke vrouw maakt evenveel LH aan of heeft een even lange piek, dus dat is gewoon een questie van uitproberen en kijken wat bij jou past, al zou ik wel beginnen met de standaard gevoeligheid (dus niet gaan voor 'extra gevoelige' tests ofzo, dat klinkt leuk, maar is bedoelt voor vrouwen die minder LH aanmaken en zonder geen piek kunnen vinden, de meeste vrouwen vinden daarmee juist teveel vruchtbare dagen waardoor het alsnog gissen is wanneer de eisprong dan is). Als je meerdere maanden/cycli merkt dat je telkens 2 dagen positief test, of dat je een duidelijke opbouw hebt naar een positieve test enkele dagen voorafgaand aan het positieve resultaat (of aan andere signalen van je lijf merkt dat het eraan komt), dan kan je je testgedrag daar uiteraard op aanpassen. En als je juist helemaal niets kan vinden, dan kan je evt vroeger beginnen met testen (ze adviseren meestal 16 dagen voorafgaand aan je verwachtte volgende menstruatie, maar voor mijn zoontje testte ik altijd 18 en 17 dagen voor de volgende menstruatie positief met ovulatietesten) of overstappen naar gevoeligere testen. Uiteraard even goed de bijsluiter lezen zodat je weet wanneer en hoe je moet testen met het type test dat jij hebt gekozen. ;)

Overigens altijd belangrijk om in je achterhoofd te houden: je wordt niet zwanger van ovulatietesten, maar van het hebben van seks op het juiste moment, ovulatietesten gaan dus alleen helpen om sneller zwanger te worden als jullie normaal gezien niet zo vaak seks hebben (minder dan een keer of 3 per week) en eventueel om te bepalen wat het juiste moment is om een zwangerschapstest te doen als jullie wel regelmatig seks hebben, maar je cyclus niet regelmatig is. Maar evt vanaf 33 dagen (in jouw geval de langste standaard cyclus) elke week een keer een zwangerschapstest doen tot je menstrueert/positief test is dan waarschijnlijk een stuk goedkoper dan al die ovulatietesten. ;)
 
Terug
Bovenaan