wanneer puffen?

Hoi
wij zijn heel fanatiek aan het oefenen met de opdrachten van onze pufcursus, tot mijn man opeens vroeg: waarom is dat eigenlijk en doe je dat al meteen vanaf het eerste begin? tja, waarom moet je eigenlijk puffen? en is dat vanaf de eerste wee? ik kon er geen antwoor dop geven, jullie vast wel
groetjes

Hoi,

In principe merk je vanzelf wanneer je moet gaan puffen om de weeen aan te kunnen. Vorige week ben ik van onze derde bevallen. Ik kreeg om 16.45 uur om de 5 minuten menstruatie achtige krampen en ben op een gegeven moment in bad gaan liggen om te kijken of het aanhield of stopte. Het hield aan maar de scherpe randjes gingen er vanaf. Rond 18.30 uur werden de weeen krachtiger en toen moest ik echt op mijn ademhaling gaan letten en een beetje de weeen wegpuffen. Uiteindelijk ging het redelijk turbo en was onze dochter er om 20.16 uur.

Let goed op je ademhaling, ik heb de neiging bij pijn mijn adem in te gaan houden. Als je merkt dat je dat gaat doen of in paniek dreigt te raken o.i.d. begin dan gelijk met puffen.

Ik heb nooit zwangerschapsgym of yoga gehad maar mijn vk raadde mij aan "deze wee komt nooit meer terug" in gedachten te zeggen terwijl ik begon met puffen. Bij mij hielp dit heel erg goed.

Succes straks met je bevalling.

Syl

Hoi,

Ik heb tijdens mijn bevalling niet 1 x gepuft.... ik lette wel heel erg op mijn ademhaling, om hem vooral rustig te houden maar puffen kwam daar niet aan te pas.
Het is maar net voor welke manier je kiest.
Succes met je bevalling!

De prettigste tip die ik van mijn yoga overhield is dat als je concentreert op de pijn, de pijn minder erg is. Laat je maar eens onverwacht knijpen....als je daarna je laat knijpen en concentreert op die pijn, dan is het minder erg.
Dat is bij weeen ook zo, hoe harder je er voor 'wegrent' hoe meer pijn het doet.

En inderdaad je merkt vanzelf wanneer je je moet concentreren puffen, want dat is afhankelijk van wanneer de pijn erger wordt!

Ik pufte graag met  2 korte pufjes en één lange  en niet die 7 van altijd is kortjakje, dat vond ik te lang tijdens mijn weeen. Dit is echter heel persoonlijk.
Wat ook hielp is als mijn man dan op dat ritme in mijn hand kneep.

Succes

gr mama van MD

hallo,
je puft automatisch mee als je lichaam daar aan toe is. of dat al bij weeen zijn die om de 10 min. komen of die van om e 3 min. je merkt dat alles vanzelf gaat! ook het persen gaat vanzelf, je lichaam is echt fantastisch!

heel veel succes,
groetjes martine
(demi is 4.5 maanden)

Zo'n cursus vind ik niet zo nuttig, het gaat toch vanzelf en vaak heel anders dan je zelf plant, als je gewoon rustig blijft, goed luisterd gaat het echt allemaal vanzelf en puf je wanneer je dat nodig vind, niet gaan lopen krijsen dat scheelt je alleen maar energie, laat de pijn je overkomen en ga er niet tegen vechten dat scheelt enorm, op het eind kan boos maken je ook wel helpen, zeg maar IK WIL DIE WEE!! want elke wee is er eentje dichterbij jullie kindje!! Dat heeft mij enorm geholpen!

ik kreeg bij zwangerschapsgym te horen dat je de hele bevalling zo diep mogelijk in ( en vooral UIT!!) moet ademen. Als je een wee krijgst zul je zien dat je geen buikademhaling meer kunt doen, dus dan adem je wat korter en vaker . Als de wee op zijn hoogtepunt is dan kun je nog maar heeel ondeip ademhalen, omdat je dan geneigd bent om alleen maar in te ademen, met je puffen. Puffen is redelijk veroeiend, en zodra het niet meer hoeft ( als de wee afzwakt kun je weer dieper ademen, waardoor je ook beter ontspant.

Succes!

WAW wat een prima reacties!

Vertrouw op je intuïtie, dat is Tip 9 van de TOP 10 voor normaal bevallen
Ja, jullie weten het! Ga d'r voor je eigen gevoel te volgen.

Succes en plezier.

Lieve groeten,
Tine Oudshoorn verloskundige en consultant.

Terug
Bovenaan