Wanneer spelen wakkertijden geen rol meer?

<p>Hoi, </p><p>Mijn dochtertje is 9 maanden oud nu. Ze tijgert de hele kamer door en ondertussen is ze hard haar billen in de lucht aan het gooien in pogingen tot echt kruipen:) </p><p>Nu slaapt zij overdag ronduit slecht. Op een goede dag slaapt ze totaal 2u maar meestal komt ze niet verder dan 1 / 1.5 uur. Gelukkig slaapt ze in de nacht wel goed maar dat is ook niet zo gek. </p><p>Nu probeer ik ritme aan te brengen maar het is en blijft lastig. Ze wisselt elke dag van wakkertijd.</p><p>Nu vroeg ik mij af vanaf wanneer de wakkertijd minder nauw een rol speelt. Bij peuters is dat vaak ook heen leidraad meer maar ik heb geen idee wanneer, of en hoe dat verandert.  </p><p>Heeft iemand enig idee? </p><p>Liefs. </p>

Onze dochter heeft zich nooit aan enige vorm van wakkertijden gehouden. Voor ons werkte het gewoon niet. Ze is altijd een kind geweest dat weinig sliep. We hebben voornamelijk gelet op haar moesignalen. Inmiddels is ze een gezonde meid van bijna 2 die 1 x per dag slaapt en als vanzelf tussen 12 en 14 uur.
Misschien helpt het in jullie situatie ook om het toch een beetje los te laten? Elk kindje is anders qua eten, ontwikkeling en dus ook slapen, is mijn overtuiging. Succes!

Zolang je kindje meerdere slaapjes doet gok ik zo...
Eerst zal je lang in een 2-3-4 schema zitten.. en als ze overgaan naar 1 slaapje zal je in een 5-5 schema zitten...
Kijk naar wat werkt voor jullie..
Ik let er nog steeds op, zoon is 14 maanden en moet echt na 2 uur naar bed.. ?

Hoi, snuggles and dreams heeft een handige (gratis) dutjesgids die je kunt downloaden waarin ze alles verteld hierover. 

Vanaf 2,5 / 3 jaar verdwijnt meestal het dutje overdag, dan kunnen ze tot de avond wakker blijven. Wel met de kanttekening dat je een rustmoment van 30 min tot een uur aanbiedt wanneer ze bijv een slechte nacht hebben gehad of gewoon moe zijn. 

Met 9 mnd zou ze nog 2 dutjes moeten doen, je zou kunnen overwegen om haar elke dag op een vaste tijd wakker te maken zodat je ernaartoe kunt werken een vaste ritme te krijgen. 

Mijn jongste dochter is 9.5 maand, doet 2 dutjes per dag. Wakkertijd zo'n 3 uur. Maar dat kan ook een half uur langer of korter zijn.
In de ochtend is ze om 6.30 wakker. Dan slaapt ze van 9.30-11.00 en van 14.00-15.30 ongeveer. Om 19.30 de nacht in. 
Echte wakkertijd hou ik niet meer aan, maar zo verdeel ik de 2 slaapjes op een fijne tijd over de dag. Dit blijft zo tot ze naar 1 slaapje gaat (12.30-15.30 ofzo) en dan is wakkertijd helemaal niet meer echt belangrijk. 

Terug
Bovenaan