Wanneer starten met oefenhapjes

<p>Hi!</p><p>Onze kleine is volgende week 4 maanden en zou dus vanaf dan mogen starten met oefenhapjes. Hij heeft eigenlijk nooit last van krampjes, maar poept wel wat lastiger dus krijgt soms wat lactulose om het allemaal op gang te houden. Misschien dat dat groenten/vezels hem juist wel goed doen?</p><p>Wanneer zijn jullie begonnen met de oefenhapjes (met 4 of meer richting 6 maanden) en wat is jullie ervaring?</p>

Er is kans dat zijn ontlasting juist wat moeizamer zal gaan na het introduceren van groente en fruit, juist door de vezels, dat zijn zijn darmen nog niet gewend.
Bij mijn beide kindjes begonnen met 4 maanden en een wereld van verschil. Zoontje in het begin echt kokhalzen nog, zijn wurgreflex zat nog vrij voorop de tong bij 4 maanden. Dochter had het eten meteen door, maar die lijkt met alles wat vlotter te zijn.
Beide kindjes kregen borstvoeding, dus ik was spuitluiers gewend tot 1 dag na het starten met groenten, maar meteen al vaster. Dochtertje is nu 5,5 maand en heeft soms echt wat moeite met poepen ondanks de laxerende werking van borstvoeding. Zoontje is nu ruim 3,5 jaar en een zeer goede eter (lust alleen geen marsepein en wasabi).

Hoi
Mijn meisje is nu 5.5 mnd en ben sinds kort begonnen met rijstebloem (als fles) te geven. Had ook wel es zelfgemaakte appelmoes (borstmelk met appel) gegeven, vond ze wel lekker maar vandaag moest ze kokhalzen van de pap. Dit keer wou ik de pap lepelen dus is het wat dikker dan als je het in een fles geeft.
Ze heeft wel echt interesse want ze kijkt steeds naar hoe ik en der papa ons eten opeten haha.
Ik doe het rustig aan.

Hoi, 
Ik ben begonnen met hapjes geven bij 6 maanden. Ik gaf/geef borstvoeding en de lactatiekundige adviseerde mij tot de 6 maanden te wachten met het introduceren. Wij zijn toen begonnen met een half potje van 4 maanden en toen dat goed ging zijn we overgestapt naar een half potje 6 maanden. Ze eet nu met 7 mnd een heel potje op. 
Bij flesvoeding kun je vanaf 4 maanden beginnen heb ik gehoord. 

Wij zijn begonnen met 3,5 maand (2,5 week geleden nu). Mijn zoontje was er echt aan toe. Zat al aan de max qua flesvoeding, maar kwam steedst vaker en vroeger voor eten. In overleg met cb begonnen aan fruit en groente. Hij pikte het meteen heel goed op! 
Ontlasting werd hier ook meteen wat vaster en gaat met wat meer moeite. Poept wel elke dag, maar telkens maar een klein drolletje en het kost hem veel moeite het eruit te persen. Heb m gisteren een beetje sap van n sinaasappel door zijn flesje gedaan. Dat werkte meteen!

Terug
Bovenaan