Wanneer stoppen met fijnmalen voedsel???

Mijn zoontje Dinand is nu 11 maanden en hij eet/drinkt super!!!          

Van het CB heb ik begrepen dat je kind vanaf 18 maanden met de pot mag mee-eten. Maar wanneer stop je eigenlijk met het fijnmalen van voedsel? En wanneer begin je daadwerkelijk met het "apart" koken voor de kleine?

Ik probeer het avondeten niet meer in de hakmolen fijn te malen, maar juist te prakken. Echter, zodra het stukje eten te groot is gooit hij alles eruit!
En ja... ik kook nog steeds apart voor hem...

Hoi mama van Dinand,

Ik denk dat het een beetje afhangt van jullie eigen eetpatroon. Zijn jullie gewend om heel gekruid te eten en wat apartere soorten eten die eigenlijk niet zo geschikt zijn voor een kind, dan zul je misschien wat langer apart blijven koken voor de kleine. maak je ook geregeld groenten met een aardappeltje of pasta of rijst, dan hoef je niet meer apart te koken lijkt mij! Ik heb een zoontje van 3,5 jaar die ook erg goed at en eet. Hij at echter wel stukjes, dus dat is dan toch iets anders. Hij at vanaf 1 jaar met de pot mee. Wij eten naast aardappelen ook pasta, rijst, noodles, wraps en wat van dat andere aparte spul. Ik heb er wel op gelet dat het in het begin niet al te gekruid voor hem was, maar beetje bij beetje gaat dat ook goed hoor! En wat die stukjes betreft,  je doet het al goed met het prakken van eten in plaats van het helemaal fijn te mixen! Als je dat even vol kunt houden, dan zul je zien dat Dinand steeds beter met stukjes kan omgaan. Lukt vast!!

Veel succes!!
Petra

hoi,
vanaf 1 jaar mogen ze al met de pot mee eten hoor!
en als je kindje liever grote stukken wilt eten dan kan dat natuurlijk al.
het verschilt per kind mijn zoon is 3,5 jaar en hij eet nog steeds beter als het in kleien stukjes op zijn bord ligt.
omdat hij niet(en nooit) van de aardappel heeft gehouden prak ik dit met de groente gewoon fijn tot moes!
als hij het dan wel lust, prima!
succes

Dag,

Mijn zoon is nu 10,5 maand en hij eet praktisch met de pot mee. Ook maak ik het eten niet fijn voor hem, hij kan zo pakken wat ie wil en zelf bepalen of hij genoeg heeft. Soms gaat dat niet, vanavond eten wij stamppot boerenkool en dat is al fijn dus dat krijgt hij met de lepel, maar macaroni en spagetti en de rest eet hij met zijn vingers. Ik doe wel kruiden op het eten, en maar een minimum aan zout, wij zijn gewend wel kruidig te eten maar niet echt zout. En ik vind wel dat het al kan nu. Als wij bami oid eten krijgt hij een alternatief. Dat is nog te heet.
Succes,
Linda

Ik maakte voor m'n oudste zoontje ook altijd de voedingen zelf klaar. Af en toe kocht ik dan een potje om te kijken hoe fijn dit gemalen werd, zo wist ik precies wat goed zou gaan. En het is een kwestie van uitproberen natuurlijk. Oh ja, ze mogen al vanaf 1 jaar meeten!

Groetjes Sandra

Mijn tweeling van 1,5 jaar eten met de pot mee, nou ja, ik probeer ze met de pot mee te laten eten alleen vind ik dat ze niet veel lusten hoor!
Ik prak de aardappels met wat jus en geef de groente apart erbij. Dat eten ze het beste. Als laatste het vlees daar zijn ze wel dol op. En als ik dat erbij geef eten ze van de rest niets meer. Maar als we af en toe iets aparts eten of ze eten op de kinderopvang dan krijgen ze een potje. Maar dat is van 6 maanden, een potje met kleine stukjes erin spugen ze gelijk uit. Terwijl ze verder  geen moeite hebben met stukjes eten. Ik snap er niets van en heb alle merken potjes al geprobeerd. Maar het is hopeloos.

Dan maar zo hoor!  Of heeft er iemand tips????

ik heb een zoontje van 10 maanden en hij eet soms al met de pot mee.
Ik kook wel altijd zonder zout en natuurlijk geef ik hem geen prei en ui en dat soort dingen en geen kruiden.
Soms voeg ik pas kruiden toe als ik zijn eten al uit de pan heb gehaald.
Maar ik kook ook nog steeds geregeld appart voor hem, doe het in porties in de vriezer.
Hij is een makkelijke eter en kan best al wat grotere stukjes eten.
Mijn dochtertje deed er erg lang over voor ze stukjes kon eten.
Het hangt dus van je kind af, gewoon proberen dus en dan merk je het vanzelf
geef hem anders eens een stuk groente (gekookt) zo in zijn handjes, kan hij zelf leren eten, geeft iets meer rommel maar hij leert er zeker veel van.
groetjes Martine

Terug
Bovenaan