Hier gestopt met 3 jaar en 2 maanden. Ze had de speen alleen nog met slapen. Maar toen werd haar neefje geboren en hebben we d'r speen aan haar neefje gegeven want hij was een kleine baby en zij al zoooo groot.
Overigens had mijn dochter altijd 3 spenen in bed, 1 in d'r mond en 2 in d'r handen om aan te frutten. Dus de spenen waren óók haar knuffels! Ik zag er wel tegenop, want naast de speen viel dus óók de 'knuffel' weg. Maar het ging direct goed, gewoon omdat ze wist dat ze d'r spenen haf weggeven aan het neefje en dus niet meer in huis waren.
Ik heb me er echt over verbaasd. Daarna heeft ze nog 1x heel hard om d'r speen gehuild (toen haar vinger onder een winkelwagentje zat en de nagel eraf lag, brrrr) Toen riep ze in paniek: maar mama, ik ben nu zooooo verdrietig, nu mag ik toch wel mijn speen?
Mijn hart brak, ze had zo'n pijn en was intens verdrietig. Maar de speen was weg dus ik kon niet meer overstag gaan. Daarna heeft ze er nooit meer om gevraagd.
Dus probeer een moment af te spreken dat de speen weggaat, dan kan ze daar naartoe leven. In de maand voordat mijn neefje geboren werd, heb ik al met haar afgesproken dat ze d'r spenen zou weggeven zodra de baby er was, dus het kwam niet uit de lucht vallen.
Of een stickerkaart maken, bijvoorbeeld 5 nachten zonder speen is 5 stickers. Na 5 nachten gaat de speen in de prullenbak en ga je samen naar de winkel en mag ze een cadeau uitzoeken. Dat heeft m'n zusje gedaan bij haar dochter van 3.5 en ging ook prima!
Overigens is mijn jongste nu 22 maanden en zij heeft ook nog een speen voor in bed. Ik vind het prima, het geeft troost en ik ben van plan bij haar op dezelfde manier te stoppen. Enerzijds met een beetje dwang, maar op een vrolijke manier en op een leeftijd dat je afspraken kunt maken.