Wanneer stopten jullie met een speen?

<p>Lieve ouders van de schoolgaande kids: wanneer stopten jullie kids met een speen? Onze bijna 3 jarige slaapt nog steeds met een speen. Haar gebit lijkt er.inmiddels last van te hebben. Maar, haar slaap lijdt er nog meer onder als er geen speen is. We hebben dit een half jaartje terug geprobeerd. Resultaat was een heel oververmoeid kind wat alleen maar slechter ging slapen (ipv de "het wordt steeds beter, even doorbijten"). Na 2 weken zijn we gestopt en heeft ze haar speentje terug.</p><p>Mijn vraag is vooral voor ouders met kids die op latere leeftijd met een speen stopten. Hoe ging dit en hoe ging het vervolgens met de tandjes?</p>

Hoi moedervaneenboefje, Onze dochter was ook al ouder bijna 3.5, zij kwam er ineens uit het niets zelf mee. Ze werd grote zus en vond het tijd dat hij het speentje kreeg en zij niet meer ? Dus eigenlijk hebben wij erg veel geluk gehad, want ze was er ook gek op! Haar gebit heeft er niet onder geleden hoor voor zover ik weet geen gaatjes of iets en ze staan ook netjes recht nog (melkgebit) ze is nu 4.5. Ik zou me er niet zo druk om maken hoor, beperk het zoveel mogelijk. Er zijn vast dames die daar anders over denken, maarja oververmoeid zijn is ook niet goed dusja kiezen of delen. Succes!

Mijn kids hebben tot ruim 4 jaar een speentje gehad. Ja dit zag je aan het melkgebitje, stonden in een mooi boogje. Maar zodra ze gaan wisselen komt het blijvende gebit gewoon netjes terug en is er niks meer van te zien. 

Bij oudere kindjes kun je veel makkelijker een afspraak maken voor het stoppen. Wij hebben bij 2 kids bijvoorbeeld het speentje met sinterklaas in de schoen laten doen voor de babypietjes

Hier gestopt met 3 jaar en 2 maanden. Ze had de speen alleen nog met slapen. Maar toen werd haar neefje geboren en hebben we d'r speen aan haar neefje gegeven want hij was een kleine baby en zij al zoooo groot.

Overigens had mijn dochter altijd 3 spenen in bed, 1 in d'r mond en 2 in d'r handen om aan te frutten. Dus de spenen waren óók haar knuffels! Ik zag er wel tegenop, want naast de speen viel dus óók de 'knuffel' weg. Maar het ging direct goed, gewoon omdat ze wist dat ze d'r spenen haf weggeven aan het neefje en dus niet meer in huis waren.

Ik heb me er echt over verbaasd. Daarna heeft ze nog 1x heel hard om d'r speen gehuild (toen haar vinger onder een winkelwagentje zat en de nagel eraf lag, brrrr) Toen riep ze in paniek: maar mama, ik ben nu zooooo verdrietig, nu mag ik toch wel mijn speen?
Mijn hart brak, ze had zo'n pijn en was intens verdrietig. Maar de speen was weg dus ik kon niet meer overstag gaan. Daarna heeft ze er nooit meer om gevraagd.

Dus probeer een moment af te spreken dat de speen weggaat, dan kan ze daar naartoe leven. In de maand voordat mijn neefje geboren werd, heb ik al met haar afgesproken dat ze d'r spenen zou weggeven zodra de baby er was, dus het kwam niet uit de lucht vallen.

Of een stickerkaart maken, bijvoorbeeld 5 nachten zonder speen is 5 stickers. Na 5 nachten gaat de speen in de prullenbak en ga je samen naar de winkel en mag ze een cadeau uitzoeken. Dat heeft m'n zusje gedaan bij haar dochter van 3.5 en ging ook prima!

Overigens is mijn jongste nu 22 maanden en zij heeft ook nog een speen voor in bed. Ik vind het prima, het geeft troost en ik ben van plan bij haar op dezelfde manier te stoppen. Enerzijds met een beetje dwang, maar op een vrolijke manier en op een leeftijd dat je afspraken kunt maken.

Mijn dochter was iets ouder dan 2 jaar toen haar speen kapot ging en we een nieuwe wilden bestellen. Toen hebben we eerst spontaan besloten om te kijken of ze zonder kon. Uitgelegd en laten zien dat het speentje stuk was. Ze had een speen met knuffel eraan dus ik vroeg of ze haar knuffel nog wilde. Ja, zei ze. Dus ik gaf haar een schaar en ze knipte zo haar speen eraf. Daarna zei ze: aah nu is hij stuk, nu moet hij in de prullenbak. Ze liep zo naar de prullenbak een gooide speen en knuffel weg.
Met slapen raakte ze even in paniek. Toen hebben we de speen nog een keer laten zien en daarna was het klaar. Ze heeft er wel nog een tijdje over gepraat dat ze geen speen meer had omdat hij stuk was en ze hem hsd afgeknipt, maar nooit meer om gevraagd.

Terug
Bovenaan