wanneer straffen?

Hoi medemama's,

Ik ben even benieuwd wanneer jullie begonnen zijn met het ''straffen'' van jullie peuter. Mijn dochter is nu 1,5 en begint al duidelijk de peuterpuberteit binnen te gaan. De driftaanvallen worden steeds erger haha. Vanmiddag ook weer, ik heb haar toen even een time-out gegeven op een krukje in de keuken. Deur open, ik zat er 4 meter vandaan in haar zicht maar keek haar niet aan. Heb duidelijk uitgelegd en gewaarschuwd en na 1 minuut werd ze rustig en was het over en luisterde ze weer. Prcies volgens het boekje hihi! Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen en vanaf wanneer. Ik vind aan de ene kant haar nog iets te jong hiervoor, maar het werkte duidelijk wel. Even uit het moment halen en laten afkoelen. (jaja, heb opleiding spw gedaan haha)

Alvast bedankt voor de reactie's!!
 
Hoi hoi,

Hier ook een spwer! Werk ook nog eens met moeilijk opvoedbare kindjes, en zoals jij ermee omgaat, lijkt me helemaal prima. In discussie gaan met een kind van 1,5 heeft echt geen zin. Uit het moment halen, duidelijk nee zeggen, en vooral niet zeggen: Niet slaan! maar juist vertellen wat ze wel moet doen! Dus bijv aaien! Het schijnt zo te zijn dat kinderen en met name jonge kinderen, het woord nee in een zin eruit filteren. dus in de zin niet slaan, pikken ze er gauw het woordje slaan uit! Zo ook bijv met niet rennen! Ze horen dan alleen rennen, en begrijpen er dan niets meer van! 1 minuut is ook echt lang genoeg. Daarna zijn ze vaak alweer vergeten waarom ze er zitte, en zijn ze alleen heeeeeeel verdrietig! (of boos). Ik doe het precies zo met mijn zoontje van 2.

Succes ermee!

Groetjes Liff
 
Wij gebruiken precies dezelfde manier van straffen. Ook vanaf dat onze oudste zo'n 1,5 jaar was. Bij haar moesten we in het begin wel zeker 100 keer terugzetten. Drama, maar we hebben volgehouden en nu werkt het prima (ze is nu 2 jaar en 3 maanden). De jongste heeft nu 1 keer in de hoek gestaan met 13 maanden. Ze kwam er direct uit, maar was zo geschokt dat de driftbui wel over was hahahaha.......
 
hihihi wat leuk om te lezen, ik ben sph-er en werk ook met moeilijk opvoedbare kindjes en ik ben zo benieuwd hoe ik het straks met mijn meisje doe, hopelijk net zo goed als hierboven te lezen valt hihi

succes dames
 
Wij zetten haar eerst altijd op de gang, maar ze kan de voordeur open maken (doet ze waarschijnlijk niet, maar ik durf het niet meer aan), dus nu gaat ze altijd op de trap.

Ik houd de regel van aantal minuten voor de leeftijd aan (nu is ze 2 jaar en 6 maanden, dus nu 2 minuten, toen ze 1 was, was het 1 minuut). Maar die tijd hou ik me niet altijd even goed aan :$.

We hebben haar de eerste 2 keer wel 100 keer terug moeten zetten, maar nu snapt ze het en blijft ze netjes zitten. Soms gaat ze uit zichzelf al op de trap zitten (en dan mag ik gaan uitzoeken wat ze uitgevreten heeft)
 
Fijn om te lezen dat ik toch niet de enige ben die hier vroeg mee is begonnen. Krijg hier in mijn omgeving vaak een raar gezicht dat ik haar nu al zo straf. Maar het werkt wel, dus we houden het er mooi in!!

@missym. wij moesten haar ook heel vaak terugzetten, nu blijft ze idd mooi zitten. maar wat een scheetje zeg dat ze al gaat zitten en dat jij mag uitzoeken wat ze heeft gedaan hahaha!!

Liefs ciomama
 
Heel grappig ja missym.
Ik had toevallig laatst een programma gezien over heropvoeding. Daar vertelde de vrouw ook dat je het kind moet straffen na hoe oud ze zijn. 1 jaar= 1 minuut, 2 jaar = 2 minuten.
En consequent blijven...
Onze dochter is nu 3 maanden, dus dit is nog lang niet aan de orde. Ik hoop dat ik het straks ook zo goed kan als jullie!
Liefs
 
Terug
Bovenaan