wanneer straffen?

Hoi medemama's,

Ik ben even benieuwd wanneer jullie begonnen zijn met het ''straffen'' van jullie peuter. Mijn dochter is nu 1,5 en begint al duidelijk de peuterpuberteit binnen te gaan. De driftaanvallen worden steeds erger haha. Vanmiddag ook weer, ik heb haar toen even een time-out gegeven op een krukje in de keuken. Deur open, ik zat er 4 meter vandaan in haar zicht maar keek haar niet aan. Heb duidelijk uitgelegd en gewaarschuwd en na 1 minuut werd ze rustig en was het over en luisterde ze weer. Prcies volgens het boekje hihi! Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen en vanaf wanneer. Ik vind aan de ene kant haar nog iets te jong hiervoor, maar het werkte duidelijk wel. Even uit het moment halen en laten afkoelen. (jaja, heb opleiding spw gedaan haha)

Alvast bedankt voor de reactie's!!
 
Het is denk ik niet snel te vroeg. Wanneer je kind zo'n driftaanval krijgt en je geeft haar een time-out en het maakt indruk, dan werkt het en daar gaat het om! Hier een mannetje van net 2 wat zijn "strafhoek" ook met enige regelmaat bezoekt. Daarna krijg ik ook netjes een 'sorry mama' en kan hij precies uitleggen waarom hij daar moest staan. Dat laatste vind ik wel belangrijk.
 
Ons mannetje (10-12-2007) was ook 1,5 toen hij voor het eerst op de mat in de gang moest zitten. Wij hadden het hierover gehad met de wijkverpleegkundige op het consultatieburo. Zij gaven dit als tip. Toen hij 1,5 jaar was, zat hij per keer 2 min op de gang. Nu is hij 3 en zit hij 3 min op de gang. Soms ben ik er wel wat soepeler in. Of als hij de boel gaat verbouwen in de gang. Ik eis dan ook een sorry, een kus en een knuffel van hem. En dat gebeurt ook. Eerder mag hij niet van de gang af. Ik weet zeker dat het werkt, maar je moet het wel doorpakken, want die kleine "terroristjes" nemen zo een loopje met je hoor. Heel herkenbaar deze situatie.
Veel succes!
 
Terug
Bovenaan