Wanneer toe aan een tweede?

Hallo allemaal,

Ik heb een dochtertje dat net 1 is geworden. Nu wil mijn vriend graag voor een 2e kindje gaan, maar ik twijfel nog erg. Ik ben bang dat het erg zwaar is, twee kindjes snel achter elkaar, als het snel raak is tenminste, als het wat langer duurt om zwanger te worden is dat natuurlijk anders. Maar ik vind dat als je ervoor gaat je het ook zeker moet weten, dat je niet ineens schrikt als het wel snel raak is bedoel ik dus. Wanneer weet je nu of je er klaar voor bent? Wie heeft hier ervaring mee?

Groet,
Maud

Hoi Maud,

ik ben eigenlijk een september moeder maar lees zo nu en dan ook een beetje mee op andere topics.

Ik denk dat iedereen voor zichzelf een keuze moet maken om voor een tweede te gaan. Ik denk dat je zelf wel aanvoelt wanneer dit is. Als je nu nog twijfelt dan zou ik nog even wachten totdat de twijfel is verdwenen. Houdt er in iedere geval rekening mee dat de tweede pas komt na 9 maanden zwangerschap en je eerste kindje dus ook wat ouder zal zijn.

Zelf wist ik meteen dat ik een tweede wilde. dat gevoel was en is ontzettend sterk. Mijn dochter is 17 september 1 jaar geworden en ik ben nu 22 weken zwanger van de tweede. We hebben hier heel bewust voor gekozen en dit keer hadden we ook nog eens het geluk meteen zwanger te zijn. Ik merk wel dat het tillen wat zwaarder wordt maar ik sta er niet alleen voor.

Groetjes Joyce

Hallo Maud,

Gefeliciteerd nog met de 1e verjaardag van je dochtertje!

Mijn dochtertje is ook net 1 jaar geworden. Ik heb nog een zoon van net 3 jaar. Toen hij 1 werd zijn we voor een 2e kindje gegaan. Na 3 mnd was het zover en 5 dagen na de 2e verjaardag van mijn zoontje is mijn dochtertje geboren. Ik vond het niet zwaar(der) en het leeftijdsverschil past prima, Alles liep eigenlijk vanaf het begin af aan op rolletjes. De overgang van geen naar 1 kind is groter dan van 1 kind naar 2.

Groetjes.

Bedankt voor jullie reacties. Ik moet zeggen dat het al meer begint te 'kriebelen' nu ik er meer mee bezig ben. Je hebt gelijk Joyce, het duurt ook nog even voordat de baby er is dus tijd genoeg om er aan te wennen. En goed om te lezen dat het jou mee is gevallen mama van dean en lynn! Ik laat het hier weten als we er weer helemaal voor gaan.

Groetjes

hey

ik ben een oktober moeder van dit jaar!
we hebben inmiddels een eigen hyve gemaakt dus zijn hier niet veel meer te vinden!
er zijn van ons clubje alweer 3 in verwachting... of 4?? nou ja de eerste is morgen uitgeteld!
maar ik zelf heb 3 kids, toen de middelste 6mnd was was ik alweer in verwachting van onze jongste (13 oktober 1 geworden)
ik vind het heerlijk dat ze zo vlot op elkaar zitten! tussen de oudste en middelste zit 2 jaar en 5 dagen!

heerlijk!!!

hai hai, mijn dochtertje is van 9 oktober 2008, en ik ben nu 34 weken zwanger van de tweede. Ervaring hoe het gaat met twee kindjes zo snel achter elkaar heb ik nu dus nog niet. Maar ik kan je wel vertellen dat ik deze tweede zwangerschap wel zwaar vind, terwijl de eerste keer een eitje was.....

Maar goed, als je nu zwanger zou worden is het alweer een heel ander verhaal natuurlijk.... Ik denk dat je gewoon je hart moet volgen. Al die praktische dingen regelen zichzelf wel.....

xxx
Pauline

Hallo,

Wij hebben een dochter van 2,5 (17 maart 07) en een dochter van net 1 (21 okt 08). Wij hebben bewust gekozen om niet te lang te wachten ivm mijn leeftijd (nu 35). Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk zwaar vind, ze vragen allebei om behoorlijk wat aandacht en hebben nog met veel digen hulp nodig. Vrouwen in mijn omgeving raad ik meestal aan dat als ze twijfelen om dan tussen nr 1 en 2 minstens 2jr te hebben. Met 2 jr kunnen kinderen zelf al veel meer doen, hetgeen het wel makkelijker maakt.

Maar goed, je weet natuurlijk nooit hoelang het duurt voordat je zwanger wordt en hoe het dan verder gaat, En iedere moeder ervaart het anders, dus het is eigenlijk gewoon naar je gevoel luisteren en er samen goed over nadenken. (want eerlijk is eerlijk de vrouw is toch meestal degene die de meeste zorg op zich neemt, waardoor het voor de man makkelijker is om de keuze te maken).

Ik zou zeggen geniet nog lekker van nr 1 en van elkaar. Oefenen is ook leuk. (hi hi).

ik zou zeggen ga dr voor!
ik heb dr 3 ook erg vlot op elkaar en ik vind het genieten! natuurlijk is het druk!maar dat is het ook als de andere ouder is!! nieuwe fase's!
de oudste is net 4, de middelste net 2 en de jongste net 1!
ik kan me nu erg goed inleven in deze leeftijdsfases..
en straks gaan we verder met de basisschool periode! waar de oudste net mee begonnen is!!!
anders kom eens op onze hyve kijken!! de mama van Dean en Lynn zit er ook, ze beheert de hyve!

liefs trotsemama!

Terug
Bovenaan