Wanneer uitgerekend

Ik snap het even niet meer. Wij willen deze maand beginnen voor een kindje. Maar wanneer ben je dan eigenlijk uitgeteld. De 20e was mijn eerste ongesteldsheidsdag als ik dit invul in z'n tabel kom ik uit op 27 juni. Maar of ik die tabel nou vandaag of volgende week invul de uitgerekende datum blijft 27 juni. Betekend dat dan dat als ik ergens deze maand zwanger zou worden (al is het vandaag of volgende week) dat de 27e dan de uitgerekende datum is?
En als ik nou weer ongesteld wordt volgende maand heb je dan pas een nieuwe uitgerekende datum in juli ofzo?
Ps. Ja ik weet wel dat ik er niet vanuit moet gaan dat ik meteen zwanger wordt. Het gaat mij er nu alleen even om hoe dat systeem werkt. Dank u!
 
Je rekent 40 weken vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Maar meestal kunnen ze pas een datum zeggen bij de eerste echo. Want de een heeft een langere cyclus dan de ander. Dus het blijft lastig. Maar als je deze maand ongesteld werd en zwanger in deze ronde zal je idd wel rond eind juni uitkomen. 
 
Ze gaan uit van de eerste dag van je menstruatie, omdat niet te voorspellen valt wanneer de eisprong is. Gemiddeld is dit op dag 14 van je cyclus, maar in werkelijkheid is dit voor iedere vrouw anders. De eerste dag van je laatste menstruatie is voor de artsen een duidelijk ijkpunt. Dus dan maakt het inderdaad niks uit of je deze week, of volgende week je eisprong hebt voor de uitgerekende datum die je via internet berekent. En deze schuift inderdaad weer op wanneer je deze maand niet zwanger wordt, maar of dat precies een maand is valt niet te zeggen. Dat ligt eraan hoe lang jouw cycli zijn. Als je onregelmatig bent, dan is het sowieso lastig te voorspellen. 

Wanneer je je eerste echo hebt, maakt de echoscopiste aan de hand van metingen van je kindje een schatting van de uitgerekende datum, met de termijnecho (rond 11/12 weken zwangerschap) zetten ze die datum definitief vast aan de hand van de metingen van je kindje. Iedere baby groet namelijk tot 14 weken zwangerschap hetzelfde, dus tot die tijd kunnen ze de uitgerekende datum definitief vastzetten aan de hand van die metingen.

Is het zo een duidelijk verhaal voor je? Als je het nog niet snapt dan vraag gerust! 
 
Oke dit is duidelijk. De 20e was de eerste dag van mijn laatste ongesteldheid. Als ik daar 40 weken bij op tel kom ik uit op 27 juni. Maar kun je dan niet gewoon 40 weken optellen bij de dag waarop je gemeenschap hebt gehad? om zo tot de uitgerekende datum te komen? Want als je dan de 21e gemeenschap hebt is je uitgerekende datum dan 28 juni etc etc. Toch?
 
Maar de 21 ste was je nog ongesteld dus niet vruchtbaar. Dat ben je enkel rondom je eisprong. Sperma kan enkele dagen leven dus je kan niet altijd precies zeggen wanneer je bent bevrucht. En al zou je de uitgerekende datum weten....mijn oudste kwam twee weken eerder en mijn jongste 5 dagen later. Het blijft moeilijk te voorspellen. 
 
Sowieso ben je eigenlijk maar 38 weken zwanger. Maar omdat de meeste vrouwen niet weten wanneer hun eisprong is (en dit kan ook nog iedere maand verschillen), krijg je 2 weken "cadeau" en rekenen ze dus 40 weken. Wederom, omdat ze van een gemiddelde uitgaan met de eisprong op dag 14. Je kunt ook niet uitgaan van de dag dat je gemeenschap hebt gehad, want dan kan het inderdaad goed zijn dat je nog niet vruchtbaar was of je eisprong is geweest. Spermacellen kunnen in je vruchtbare dagen tot wel 6 dagen overleven, en je bent pas bevrucht als je eicel en een spermacel samen zijn gesmolten. Dán moet de bevruchte eicel ook nog eens in gaan nestelen in je baarmoeder en hier gaat het ook regelmatig mis. Je merkt daar alleen niks van, omdat je dan voor jouw gevoel 'gewoon' ongesteld bent geworden. De eicel was dan niet goed en je lichaam ruimt het dan zelf op. Pas op het moment dat je eicel in is genesteld, ben je eigenlijk pas echt officieel zwanger (en ze rekenen dan dat je twee weken zwanger bent, omdat het vanaf de eisprong ongeveer tot 2 weken duurt tot de innesteling compleet is). Dit is voor artsen niet te voorspellen allemaal, want bij iedere vrouw duurt die innesteling ook weer een variabel aantal dagen. Dus vandaar dat je, op het moment dat je ongesteld had moeten worden, al 4 weken zwanger bent: helemaal officieel ongeveer 2 weken, plus die twee weken extra omdat het voor de artsen dan makkelijker is rekenen. 
Ik zou er niet te hard aan vasthouden. Het is fijn dat je een schatting kunt maken, maar bij je eerste echo krijg je te te horen wanneer je uitgerekend bent en vanuit daar kun je eigenlijk pas plannen gaan maken. En inderdaad, de meeste vrouwen bevallen niet eens op de uitgerekende datum, het is meer een leidraad zodat je weet wanneer je de baby ongeveer kunt verwachten.
 
 
Terug
Bovenaan