Wanneer van 2 naar 1 slaapjes overdag??

Even een vraagje. De titel zegt eigenlijk al genoeg. Wanneer schakel je over van 2x naar 1x slapen overdag?? Mijn zoontje is 10 maanden en zijn slaapritme is ongeveer als volgt:
7 uur wakker, tussen 10 en 12 slapen, om half vier nog een uurtje slapen. Meestal gaat meneer s'avonds pas tussen 21 en 22 uur slapen. Ik vind dat eigenlijk veel te laat, maar eerder heeft hij geen slaap. Daarom vraag ik me dus af of ik er niet naar toe moet om maar 1x per dag te slapen zodat hij s'avonds om ongeveer 19 uur naar bed gaat. Hoe gaat dat bij jullie?
 
Mijn vraag aan jou is, hoelang slaapt hij 's morgens? Je zegt tussen 10 en 12. Dit lijkt me al te lang.
Mijn zoontje maak ik 's morgens na een half uurtje wakker, zodat hij 's middags langer slaapt. We brengen hem om 20.00 uur weer naar bed. We zetten dan rustige muziek op, zodat hij zich kan ontspannen
 
Hoi Nicole,
Mijn dochter van 9 maanden is om 06.00 wakker, gaat dan om 7.00 weer even een uurtje slapen, slaapt 's middags weer van 13.00- 14.30 en eind van de middag soms nog even een half uurtje van 17.00-17.30 en gaat dan 's avonds om 20.00 naar bed. Dit doet ze sinds ze loopt en kruipt, daarvoor sliep ze maar 2x een half uur soms. Ik maak haar niet wakker, want dan wordt ze boos en sjagerijnig, dus ik laat haar maar slapen zoals zij aangeeft en dat gaat goed. Ik merk vanzelf wel als ze toe is aan 1x slapen. Ze sliep trouwens eerst ook pas om 21.00 en op een gegeven moment merkte ik dat ze eerder moe was en heb ik haar om 20.00 naar bed gedaan en dat ging goed.
 
Als meneer pas om 21.00 's avonds moe wordt betekent dat dus dat je de slaapjes moet verzetten. 's morgens later naar bed bijv om 11.00 en het hangt er dan vanaf hoe lang hij blijft slapen. Je moet het eigenlijk een beetje op gevoel doen. Ieder kind heeft weer een andere slaapbehoefte. Er zijn niet echt regels voor te geven. Mijn oudste sliep bijvoorbeeld vanaf 10 maanden tussen 12 en 3 's middags. Mijn jongste die nu 10 maanden is gaat nog wel 2 keer naar bed maar slaapt veel korter per keer. Je moet gewoon goed naar je kind kijken en dan zie je wel dat het moe is of niet.
 
Ik heb een dochter van 4 maanden en die leer ik nu al aan om van 12.30u tot zo'n 15.00u te slapen. Dat moet haar middag slaap blijven. 's Morgens slaapt ze hoog uit nog een uurtje van 8.30 tot 9.30 en eind in de middag speel ik met haar tot ze goed moe is en na de fles van zo 18.15 gaat ze naar bed. Ideaal want je hebt nog een hele avond voor je zelf.
 
Ik denk dat je kind het zelf wel aangeeft. Ik ben tegen wakker maken als je kind zolang slaapt, heeft hij het wsl nodig.

Mijn dochter van 11 maanden heeft 2 maanden alleen 's middags geslapen van 12.00 - 14.00. Sinds 2 weken wil ze 's morgens ook ineens rond 10.00 uur weer naar bed en slaapt soms 1,5 uur en soms 3 uur. Als ze 's middags moe is ligt het een beetje aan de tijd of ik haar weer laat slapen. Als ik haar wel naar bed doe is het idd ook vaak 22.00 uur dat ze naar bed gaat. Die regelmaat komt vanzelf wel een keer.

groetjes Marianne

 
Mijn zoontje van 8 maanden slaapt heel onregelmatig, de ene keer 1 uur in de ochtend en eind van de middag ook een uurtje, en savonds om acht uur naar bed, soms slaapt hij gelijk, maar soms ook pas om 22 uur. Ik houd het er maar op dat het het verwerken van de indrukken van de dag is. Als je kind verder vrolijk is komt het ritme vast vanzelf.
 
Wij zijn ook wat aan het zoeken naar 1 slaapje. De kleine is zo goed als 9 maanden en sliep altijd van 11-13 uur. Daarna smiddags nog van 16-17 waarna hij tegen 19:30 weer naar bed ging.
Echter was hij dan ook vaak nog wel een uur tot 1,5 uur aan het brabbelen etc en sliep hij soms om 20:30. Dat vonden we wel erg laat.
Tegenwoordig is de middagslaap een drama en daarom gaat hij nu naar bed van 11:30-13:30/14:00 en dan na het warme eten (18:30/19:00 uur) naar bed. Dan slaapt hij door tot de volgende ochtend 7/8.
Als hij toch te moe is smiddags dan alsnog even van 16-17 naar bed
 
Terug
Bovenaan