Wanneer van 6 naar 5 voedingen?

Hahallo,

Mijn dochter is nu 13 weken oud en krijgt om 7,10, 1, 4, 7 en 10 uur eten.

7, 4, 7 en 10 uur de borst en om 10 en 1 uur 130cc gekolft.

Ze slaapt goed, eet goed en slaapt nu 5 weken door.

Wanneer zijn jullie over gegaan naar 5 voedingen en hoeveel gaven jullie dan?

X

Hoi Quirine,
Wat fijn dat je dochter het zo goed doet! Wat geeft ze zelf aan? Borstvoeding is volledig afgestemd op een baby en kan daarom volledig op verzoek worden gegeven, ook als je kindje al iets ouder is. Zes à zeven voedingen per etmaal is heel normaal op deze leeftijd. Sterker nog: daar komen wij als volwassenen ook al snel aan als je de tussendoortjes inclusief drinken meerekent ;-)
Zolang je baby zich regelmatig meldt voor een voeding, goed groeit, geen fopspeen krijgt, niet wordt ingebakerd en jij haar steeds goed kunt horen zodat je kunt reageren op haar eerste voedingssignalen, kun je het voedingsritme in principe gewoon aan haar overlaten. Meer over voeden op verzoek kun je hier lezen.

Hoi Yvonne,
speen krijgt ze niet, maar pakt wel d'r duim. Wordt niet ingebakerd en slaapt vanaf week 7 van 10 tot 7 sochtends door. Ze krijgt dus nu om de 3 uur voeding, maar komt nooit uit zichzelf. Ik moet haar bijna altijd wakker maken of ze ligt lekker te spelen en babbelen.
mede hierdoor dachten we over te gaan naar 5x per dag (om de 3,5uur) maar we twijfelen omdat ik niet weet of ze dan per voeding ( welke ongeveer 10 min duurt) voldoende is. Bij de opvang krijgt ze nu 130cc afgekolfd.

Zuigt ze veel op haar duim, heb je het idee dat ze zich daarmee tevreden stelt? Je zou het kunnen proberen, al is het denk ik aannemelijk dat je dochter die zes voedingen nog wel een tijdje nodig heeft voor haar groei en ontwikkeling.

Nee helemaal niet alleen even als je haar in bed legt pakt ze even haar duim. We hebben besloten nog even te wachten. Bv uit de vriezer wil ze nog niet echt, nu ze drinkt al minder als ze bij de gastouder is.
eerst maar eens zorgen dat ze dat goed drinkt. :)

Terug
Bovenaan