WANNEER VAST VOEDSEL?

hallo allemaal...
ik hen een zoon van 12 weken oud. ik geef borstvoeding en dat gaat eigenlijk heel goed(soms wel eens last van een wat minder volle borst, maar meestal duurt dat maar een dag en dan is er weer melk volop...)
ik woon in zwitserland en daar gaat t een beetje anders dan in nederland...vandaar dat ik jullie raad nodig heb!!!!
hier zeggen ze dat je al vrij snel moet beginnen met vast voedsel, dus fruithappies en brij(???)..zo na 3 maanden...
ik was eigenlijk van plan om hem lekker 6 maanden ALLEEN borstvoeding te geven...ik heb nl het gevoel dat als je gaat bijvoeden je melk ook terug loopt...
wat zeggen jullie?
bijvoeden? en zo ja, wanneer dan?
of gewoon 6 maanden bv geven?
en hoe zit dat dan met afbouwen als je bij gaat voeden?
veel vragen...maar hoop op goede raad!
HELP!
dankjulliewel!
groet flean
 
Beste Flean,

Je kunt het beste gewoon alleen borstvoeding bijven geven tot hij 6 maanden oud is en dan pas beginnen met bijvoeding. Schijnt echt het beste te zijn, vooral tegen allergieen en dergelijke. Ga je eerder beginnen met borstvoeding, dan zijn de voordelen van de gezonde borstvoeding een stuk minder, niet doen dus!!

Verder kun je als je zoontje 6 maanden is, beginnen met een paar hapjes fijn gepureerd fruit of groente. Ik heb het rustig aan opgebouwd en op een gegeven moment vervalt er vanzelf een borstvoeding omdat hij er niet om vraagt. Ik heb mijn zoontje eerst fuit gegeven , 's ochtens een na een paar weken heb ik hem rond avondetenstijd groente gegeven. Je zoontje zal er ook erg aan moeten wennen om van een lepel te eten, tot nu is hij alleen jouw tepel gewend en voelt het heel gek aan, hij kan zelfs een beetje kokhalsbewegingen maken. Dit is echter een teken dat hij het heel raar vind en niet dat hij het niet lekker vind hoor.

Geef je trouwens wel borstvoeding op verzoek, of voed je volgens een bepaald schema. Nou veel succes, maar mbt het bijvoeden, tot een jaar is groente en fruit echt nog bijvoeding en gaat het vooral nog om je melk. Laat je zoontje gewoon aangeven wanneer hij wil drinken en dus ook als hij minder gaat drinken als hij fruit/groente krijgt.

Succes

Renata
 
Hallo Flean,
Ik heb 5,5 maand volledige borstvoeding gekregen. Maar omdat mijn zoontje toen het eten uit mijn mond begon te kijken en echt hapbewegingen zat te maken ben ik hem gaan bijvoeden met wat rijstebloempap aangemaakt met borstmelk. Pas met zes maanden ben ik begonnen met per keer een theelepel fruit/groente. Meer gaat er nog niet in omdat hij het allemaal niet zo lekker vindt. Vandaag heb ik wat banaan door de pap geprakt en dat ging dan weer wel goed.
Voor de rest kan ik me volledig vinden in het verhaal van Renata.
Succes
 
Hallo Flean,

6mnd volledige bv is het beste omdat de darmpjes niet volledig ontwikkeld zijn etc. Het bijvoeden is meer om te leren en kan je dus ook nog ff mee wachten.
In je bv zitten de meer voedingsstoffen dan in de 1e hapjes.
Heb hier de link van het bv forum en daar kan je ook vast eea vinden.
http://www.network54.com/Hide/Forum/89719
Groetjes Meggy
 
Hallo Flean,

ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Renate, ivm met allergien is het beter om te wachten totdat melk alleen niet meer voldoende is, dus 6 maanden.
 
Terug
Bovenaan