Wanneer verdween kokhalsreflex?

Onze dochter van bijna 9 maanden weigert gevoed te worden d.m.v. een lepel. Dit 2 maanden alleen geprobeerd maar toen overgestapt op de kleintjes methode. Vond ze gelijk super leuk. Zo krijgt ze wel iets binnen maar vaak als stukje achter in keel komt gaat ze kokhalzen. Dit is natuurlijk om niet te stikken in eten maar op deze manier komt er niet veel binnen naast borstvoeding.
Wanneer verdween dit bij jullie?
Ze groeit en ontwikkeld zich goed, dus maak me geen zorgen maar vooral nieuwsgierig.
 
Om verslikken te voorkomen moet je juist voor in de mond eerst hapje geven en niet gelijk naar achter in de mond gaan. Anders kan je geen slikbeweging inzetten. Ik werk zelf in het verpleeghuis en dit is bijv. Reden waarom we ouderen die problemen krijgen met drinken nooit een rietje of tuitbeker mogen geven. Dan komt drinken ook gelijk verder achterin de mond met kans op verslikken. Kan ze zelf richting de lepel bewegen om af te happen? Of kan ze hem zelf vast houden?
 
Mijn kids heb ik ook leren eten dmv kleintjes methode en was toch pas tegen het jaar dat ze wat meer binnen begonnen te krijgen. Mijn kids kregen daarnaast ook volledig BV en dat is tot het jaar toch hoofdvoeding. Het eten daarnaast wordt vanzelf steeds iets meer.
 
Mijn zoontje is bijna acht maanden, vanaf vier maanden heel voorzichtig wat hapjes gegeven naast volledige borstvoeding. Hij heeft ook een goed ontwikkelde kokhalsreflex zullen we maar zeggen.. maar idd wat al genoemd is helpt, voorin de mond kan hij beter zelf verwerken. En we zijn begonnen met echt heel kleine stukjes (beetje komkommer af laten schrapen met z’n tandjes) en heel kleine stukjes brood en dan steeds een klein beetje groter. Gaat nu wel echt goed. Alleen als we hem zelf z’n gang laten gaan met een lepel of een stengeltje komkommer duwt ie dat meteen veeeel te ver naar binnen. De kleintjes methode werkt hier dus niet zo goed haha
 
Het punt is dat ze stijf haar mond dichthoud dus die lepel komt niet eens voor in haar mond?. Ze weet gewoon niet wat ze met eten aan moet als het eenmaal in haar mond zit. Voorin dan spuugt ze het vaak uit en achterin gaat ze kokhalzen. En ze blijft het wel proberen dus vies vind ze dingen niet.
 
Terug
Bovenaan