Wanneer vertel je de oudste dat er een broer/ zus bijkomt?

Mijn dochter is 2 jaar. Op zeker moment gaan we haar natuurlijk vertellen dat er een baby bijkomt.
Alleen kan het zijn dat het wachten dan nog zo lang duurt.
Als we het nieuws aan de opa's en oma's vertellen mag ze ook een shirt aan met "Hoera, ik word grote zus" erop. Dan wordt er ook met haar over gepraat waarschijnlijk.
Heeft iemand tips, wat het beste moment is om het haar te vertellen?
Of voelen kinderen het zelf toch al eerder aan, dat er wat staat te gebeuren?

Groetjes van Dieke.

Hoi Dieke.

Dat is idd lastig om te kiezen wanneer je het je dochter gaat vertellen.
Ik werk zelf als nanny en mijn baas was in verwachting van de 2e en zat met hetzelfde probleem.
Toen hebben we het er over gehad en uiteindelijk besloten het te vertellen wanneer je buik begint te groeien, dan zien ze namelijk dat er wel degelijk iets gebeurd en hebben ze ook genoeg tijd om aan het idee van een broertje of zusje te wennen.
Bij mijn oppaskindje werkte dat heel goed omdat ze de buik die groeide heel bijzonder vond en er alleen maar aan wilde zitten en wilde luisteren enz.

Hopelijk heb je er wat aan.

Liefs Mariska.

Hoi hoi...
Ik ben het helemaal eens met wat mariska schrijft. Las het tijdschrift van Kinderen deze wk en daarin stond een soortgelijk artikel (wanneer een 2e). Wanneer je kindje in de leeftijd is van 2 jr of iets jonger dan heeft het geen besef van maanden en dus geen idee wanneer er iets gaat gebeuren. het wordt voor een kind pas werkelijker wanneer hij /zij het kan zien dat er iets veranderd.
Onze dochter wordt in mei 2 jr en we zijn nu 7,5 wk zwanger van de 2e. Dus ik heb ook veel gehad aan het lezen van dit artikel.
Misschien een idee om tevens voor je kindje soort van aftelkalender te maken ?? Je weet natuurlijk nooit precies wanneer het komt, maar toch een beetje een richtlijn voor hem / haar.