Wanneer vertel je de oudste dat er een broer/ zus bijkomt?

Mijn dochter is 2 jaar. Op zeker moment gaan we haar natuurlijk vertellen dat er een baby bijkomt.
Alleen kan het zijn dat het wachten dan nog zo lang duurt.
Als we het nieuws aan de opa's en oma's vertellen mag ze ook een shirt aan met "Hoera, ik word grote zus" erop. Dan wordt er ook met haar over gepraat waarschijnlijk.
Heeft iemand tips, wat het beste moment is om het haar te vertellen?
Of voelen kinderen het zelf toch al eerder aan, dat er wat staat te gebeuren?

Groetjes van Dieke.

Hoi Dieke.

Dat is idd lastig om te kiezen wanneer je het je dochter gaat vertellen.
Ik werk zelf als nanny en mijn baas was in verwachting van de 2e en zat met hetzelfde probleem.
Toen hebben we het er over gehad en uiteindelijk besloten het te vertellen wanneer je buik begint te groeien, dan zien ze namelijk dat er wel degelijk iets gebeurd en hebben ze ook genoeg tijd om aan het idee van een broertje of zusje te wennen.
Bij mijn oppaskindje werkte dat heel goed omdat ze de buik die groeide heel bijzonder vond en er alleen maar aan wilde zitten en wilde luisteren enz.

Hopelijk heb je er wat aan.

Liefs Mariska.

Hoi hoi...
Ik ben het helemaal eens met wat mariska schrijft. Las het tijdschrift van Kinderen deze wk en daarin stond een soortgelijk artikel (wanneer een 2e). Wanneer je kindje in de leeftijd is van 2 jr of iets jonger dan heeft het geen besef van maanden en dus geen idee wanneer er iets gaat gebeuren. het wordt voor een kind pas werkelijker wanneer hij /zij het kan zien dat er iets veranderd.
Onze dochter wordt in mei 2 jr en we zijn nu 7,5 wk zwanger van de 2e. Dus ik heb ook veel gehad aan het lezen van dit artikel.
Misschien een idee om tevens voor je kindje soort van aftelkalender te maken ?? Je weet natuurlijk nooit precies wanneer het komt, maar toch een beetje een richtlijn voor hem / haar.
Of aan de hand van voorleesboekjes uitleggen wat er gaat gebeuren. Want aan de hand van plaatjes e.d onthoudt een klein kind veel beter...

Veel succes, missch heb je er wat aan.

groetjes mamavanelise.

hoihoi,
ons zoontje is nu ook bijna 2 en wij hebben het hem wel laten vertellen met een shirt dat hij grote broer word. ( Hoera ik word grote Broer!) dat vond de familie erg leuk. maart hij beseft het nog niet.. wel zegt hij elke keer mama baby in buik? ja baby in buik. dat is wel grappig maar hij beseft nog niet echt dat er een broertje of zusje bij komt.. maar dat vertel ik hem denk ik ook pas echt als de buik begint te groeien en als er iets zichtbaar en voelbaar word.

Groetejs, Christien

Mijn dochtertje is 4. Zij weet nog niet dat ze grote zus wordt. We gaan het pas vertellen na de eerste echo 19-02 dan ben ik bijna 9 weken.
Ik weet niet wat ik moet zeggen als het toch niet goed blijkt te zijn. Daarom.
Eigenlijk wil ik het nu al aan de hele wereld vertellen :)

Hi,

Wij waren eigenlijk zo enthousiast dat we het gelijk aan ons zoontje van ruim 3hebben verteld (achteraf niet zo slim, t kan natuurlijk nog mis gaan en hoe leg je dat dan weer uit? Daarnaast duurt zoiets voor n kind natuurlijk héééél lang). Ik vertelde dat mamma een babietje kreeg, een broertje of zusje.
Hij vroeg 'komt ie nu?' Haha, dus ik legde uit dat het nog heel lang ging duren, omdat hij/zij eerst moet groeien.
Hij vond t allemaal ok en lijkt t allemaal vergeten te zijn. Houdt m niet zo bezig...Soms, als het woord 'baby' valt roept hij ineens dat mamma ook een baby in haar buik heeft (oei!). Gelukkig nog maar 1 keer gebeurd en bij n goede vriendin, die wist t dus gelijk.

Aan de andere kant kan hij alvast rustig wennen aan t idee (bijvoorbeeld dat hij een andere kamer krijgt op zolder, natuurlijk een héle stoere ;-) en k staat het idee m wel aan dat hij de grote broer wordt, die t 'wel even voor zal gaan doen'.
Wel wil hij persé een broertje :) En een naam heeft hij ook al bedacht..'Pokkie'...nou, zijn we dan mooi klaar mee...;-)

Terug
Bovenaan