Wanneer vertel je het je kinderen?

Hallo dames,

Ik ben ruim 5 weken zwanger van ons 3e kindje en heb al 2 kinderen van 6 en 3. Bij de eerste zwangerschap vertelden we het al snel aan onze eigen ouders en broers/zussen, maar de rest van de familie en vrienden pas veel later. Volwassenen kun je immers vertellen dat ze het nog even voor zichzelf moeten houden :)

Bij de 2e zwangerschap was onze oudste pas 2, dus hebben we het weer meteen verteld aan onze naasten en ook aan hem. Hij vond het wel prima, en vertelde uit zichzelf niets aan anderen.

Nu hebben we er 2 rondlopen die allebei helemaal blij gaan zijn als we vertellen dat er een baby bij komt, maar van een 6 en 3 jarige kun je niet vragen hun mond te houden over zoiets spannends... Toch?

Eigenlijk willen we het komend weekend vertellen aan de opa's en oma's, omdat het moeilijk wordt het langer verborgen te houden door allerlei feestjes en mijn werk. Maar als de kindjes het weten, dat weet iedereen het dus binnen een paar dagen...

Het wel aan onze ouders vertellen, maar niet aan de kinderen vind ik ook zo raar... Het heeft tenslotte de meeste impact op hen...

Wanneer vertellen jullie het je andere kinderen?
 
Die van ons is 2,5, dus maakt dat nog niet zo bewust mee. Ik zou zo lang mogelijk wachten met vertellen, omdat 8 maanden nog zoooo lang duurt. Helemaal voor een kind van 3. Daarnaast gaat zo'n kind het niet begrijpen, denk ik, mocht het toch niet goed gaan in de eerste 12 weken.
Wat je ook kan doen, is er bijvoorbeeld een 1 op 1 ding van maken met de oudste. Die vindt het misschien wel stoer als hij/zij een geheimpje heeft met mamma omdat hij/zij al wat ouder is (Net zoiets als met het niet meer geloven in sinterklaas).
Succes iig.
 
wij hebben een dochertje van 2 jaar en haar hebben we het al verteld, maar wat je zegt ze vind het leuk maar eigenlijk ook geen idee wat je bedoeld hahaha

als ik zeg wat zit er in mama´s buik zegt ze wel ¨baby¨ met een grote glimlach
 
Hoi hoi,

Ik ben ook zwanger van de derde. Mijn oudste zijn 4 en 6. Beetje vergelijkbaar dus.
Wij hebben er voor gekozen om het al wel aan de allernaaste te vertellen (ouders, zussen, broers beste vriendin) maar nog eventjes onze mond te houden tegen de kids. Ik heb inmiddels zoveel nare verhalen om me heen gehoord dat ik eerst even de echo wou afwachten.
Met 9 weken goede echo gehad (was iets minder ver dan gedacht) en daarna meteen aan ze verteld.
Zoooo leuk!!!
Dol enthousiast waren/zijn ze.

De maandag daarna wist wel gelijk de hele school het. Werd meteen door andere ouders en zelfs kinderen aangesproken.
Toen dacht ik wel even 'oei, als t nu nog mis gaat moet ik het ook echt tegen de hele wereld gaan vertellen'. Maar gelukkig ben ik nu ruim 14 weken dus so far so good!

Dus dat moet je je wel bedenken..... Zij kunnen echt niet hun mond houden. Zodra je t hun verteld weet iedereen t. En dat is ook leuk, dat ze zo trots zijn.

Maar misschien wil je zelf liever wachten tot na 12 weken?

Overigens vonden wij t niet raar dat familie t al wist maar de kids nog niet. Zij weten toch niet beter en ze hebben echt niet een keer gevraagd ' oh wist opa t al?'.

Dus zelf kijken wat je fijn vindt en dan straks heeeeel veel plezier met vertellen!

Groetjes mamma3007

 
Hey hey,

Diana1982 heb ik even verandert in mamavan2jongetjes (net even iets anoniemer ;-) )

Ja mamma3007, de leeftijden van jouw jongens komen inderdaad aardig overeen met die van onze jongens :)

Zit nog steeds in dubio hoor. Aan de ene kant wil ik het ze zo graag vertellen, vooral mijn oudste kan echt niet wachten tot hij eindelijk weer een broertje of zusje krijgt, aan de andere kant vind ik nog even wachten ook wel relaxed...

Door mijn werk en een geplande trip naar het buitenland moet ik het eind deze week echt wel vertellen aan mijn ouders en werkgever en op de een of andere manier staat het me tegen dat mijn collega's het wel weten en mijn eigen jongens niet... Ben ergens ook bang dat ze het dan per ongeluk in de supermarkt horen van iemand die mij blij gaat feliciteren ofzo...

Bij mijn 2e zwangerschap bleek tijdens de 20 weken echo dat ons kindje ernstig ziek was (is) en daar gaan kinderen zo makkelijk mee om. De oudste was toen bijna 3 en zong heel blij terwijl hij in zijn bedje lag "de baby die is ziek, ziek in mama's buik". Dus hoe ze om zouden gaan met een miskraam, daar maak ik me geen zorgen om. Het is meer dat ik 6 weken vrij vroeg vind om het "wereldkundig" te maken...

Nou ja, ik blijf gewoon nog even dubben :)

groetjes mamavan2jongetjes
 
HoiHoi,
Ik heb zelf ook twee kinderen van 6 jaar en 20 maanden de jongste weet natuurlijk nog niet bewust hoe of wat maar de oudste is echt een pratertje en daarom hebben wij besloten om het toch nog een tijdje voor ons te houden aangezien meneertje op school ook wel eens dingetjes verteld waarvan wij later denken oja die hebben wij met elkaar besproken haha.. tja ik denk dat je maar dat is voor ieder verschillend misschien als je de 12 weken echo gehad hebt dan heb je een echo en kan je het ze laten zien.
Heb je het verder wel mensen al verteld of helemaal niemand?

groetjes
 
Mammavanfee: mijn ouders weten het inmiddels en ook mijn werkgevers. Verder nog niemand. Morgen hebben we de eerste echo en dan ben ik op een dag na 8 weken. Als die echo goed is, vertellen we het de jongens volgende week dinsdag. Morgen vlieg ik na de echo namelijk naar het buitenland en kom pas maandagnacht weer terug :) Ook de rest van de familie en vrienden vertellen we het dan in de loop van volgende week. Inmiddels is het trouwens ook erg moeilijk meer te verbergen, want ik heb echt al een klein buikje en draag altijd vrij nauwgesloten kleding ;-)
 
Hihi ja ook al een buikje wat leuk heb ik dus ook al soms baal ik er al van niet van me buik maar wil het voor de buitenwereld nog ff geheim houden.
Bij jou weten het dus een aantal mensen al wel en wat spannend morgen de eerste echo.. ben benieuwd hoe het ging laat je het weten via het forum..
 
Terug
Bovenaan