wanneer vertellen aan werkgever?

Weet er iemand of je verplicht bent voor een bepaald aantal weken aan je werkgever te vertellen dat je zwanger bent? Ik hoor en lees er tegenstrijdige berichten over. Zo heb ik al diverse malen gelezen dat je het pas 3 of 4 maanden voor de uitgerekende datum moet vertellen, krijg ik bij de Informatielijn van het Ministerie van SZW te horen dat er geen termijn is (alleen dat het verstandig is het zo snel mogelijk te vertellen i.v.m. eventueel door de werkgever te treffen beschermingsmaatregelen) en zei gisteren iemand me dat je het uiterlijk in je 16e week moet vertellen. Wie weet hoe het nu echt zit??
 
hoi,
Inderdaad hoeft het niet zo heel vroeg, maar het is volgens mij wel verstandig uiterlijk in de 5e maand te vertellen. Je werkgever moet tenslotte ook ervoor zorgen dat jouw verlof geregeld wordt. Hier staat ook een bepaalde termijn voor geloof ik. En wellicht heb je zwaar werk, zoals anoniem hierboven, en kan er al in een vroeg stadium rekening mee worden gehouden.
succes!
 
Het gaat hier om privédingen en je bent niet verplicht die aan je werkgever te melden volgens mij. Als je ziek bent hoef je ook niet te vertellen wat je hebt. Praktisch gezien is het natuurlijk wel handig om het te vertellen ivm de maatregelen die genomen moeten worden (vervanging voor je verlof en aanpassing van je werk).
 
Wettelijk gezien moet je werkgever weten dat je zwanger bent 3 maanden voor de uitgerekende datum (maar dan zullen ze het ook al lang gezien hebben). Er lijkt mij geen reden om het later te zeggen. Eerder kan natuurlijk altijd. Zeker las je nog informatie hebt over verlof, opvang e.d. Die keuze is verder aan jezelf.
 
Daar zijn de meningen inderdaad over verdeeld. Het ligt er denk ik ook aan hoe je je voelt; ik kon met 7 weken zwangerschap de misselijkheid niet langer verbergen; ik liep de hele dag lijkbleek rond en had regelmatig wc-rituelen die steeds luidruchtiger werden. Tja...

Bovendien ben ik van mening; hoe eerder ze het weten, hoe meer rekening ze ermee kunnen houden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld tijdig een uitkering voor je aanvragen bij het UWV (om je verlof te 'dekken').

Succes!
 
Uiterlijk 16 weken voor de bevallingsdatum ben je verplicht om het door te geven. Dat weet ik omdat ik er zelf mee de mist in ben gegaan. Ik was zo enthousiast dat ik dezelfde week dat de test positief was het heb verteld, en 2 dagen later kreeg te horen dat mijn werk ineens niet meer goed was en dat ik over een paar weken kon vertrekken. Had ik nog een maand mijn mond gehouden, had ik een vast contract gehad, maar ja.... Ik heb me er daarna in verdiept, komt veel vaker voor dan de meeste denken, ligt er natuurlijk ook aan hoe het bedrijf er tegenover staat. Ik werkte bij zeeman textielsupers, ik kan je vertellen, niet daar gaan werken als je ooit nog kinderen wil. Mijn zoontje is ondertussen geboren maar heel dat gedoe met uitkeringen loopt nog steeds, dus denk goed na over wanneer je zoiets verteld

groetjes Martine
 
Terug
Bovenaan