Wanneer vertellen over broertje of zusje?

Lieve allemaal,
Ik heb al een zoontje van 2,8 jaar en ben nu ruim 13 weken in superblijde verwachting.
Ik vraag me alleen af wanneer ik mijn zoontje ga vertellen dat die een broertje of een zusje krijgt.

Het kriebelt om het nu al te doen  maar kan me aan de andere kant ook wel weer   voorstellen dat het moeilijk is voor hem nu. Het is nog niet tastbaar.
Meiden die hier al ervaring mee hebben?

Liefs
Gwenne

Hoi Gwenne,

Onze oudste dochter wordt in juni 3. Wij h ebben het haar gisteren verteld toen we het echofotootje hadden en wisten dat alles goed was.
We wilden wel graag langer wachten maar andere mensen wisten het ook al (ik heb gewoon een dikke buik) en zij begonnen er met haar over. Dat had ze gelukkig niet opgepikt maar om te voorkomen dat ze het van een ander zou horen hebben we het haar verteld. Daarna mocht ze mee naar de babyplanet om een knuffel uit te zoeken.
Ze snapt er nog niet zoveel van. Crosste liever rond in de loopauto die daar stond, maar ik probeer haar er zoveel mogelijk wel bij te betrekken. We zaten te denken om alvast een doos ofzo neer te zetten op onze kamer waar spulletjes/cadeautjes voor de baby in mogen. On ze jongste is 14 mnd. Die snapt er nog niets van. haha

liedje

Onze oudste is blijkbaar met een enorme antenne uitgerust, want hij riep al voor wij wisten zwanger te zijn dat mama een zusje in de buik heeft zitten.
Toen we eenmaal zeker wisten dat het goed zat (eh garanties krijg je natuurlijk niet) hebben we het bevestigd dat mama een baby in de buik had en vooral erbij benadrukt dat de baby ook een broertje kan zijn natuurlijk.

Van dat laatste wil hij niks weten overigens haha, maar gelukkig hebben we hier wat richtpunten van dat komt eerst voor de baby komt.... eerste verjaardagen zijn geweest, volgende datum is zijn eigen verjaardag, dan wordt hij 4. Dan gaan we op vakantie en na de vakantie mag hij naar de basisschool natuurlijk. Of de baby dan kwam? Nee als we Sinterklaas vieren is de baby erbij hebben we gezegd en met een uitgerekende datum van 13-11 zou dat moeten lukken.... wie weet komt de baby wel in de nacht na de intocht das nog eens een leuk schoencadeau .

Hij is natuurlijk wel iets ouder al. De jongste is nu 2 jaar en 4 maand en die roept wel dat er een baby is en dat de baby nog niet kan spelen (hebben we ook al benadrukt dat dat niet direct kan na de geboorte) maar verder houdt het hem nog niet zo bezig heb ik het idee.

groetjes,
Marije (novemberforum)

Hoi,

Ook ik twijfel onze dochter is nu 5 dus die zal het wel goed beseffen maar stel dat het nog misgaat ik ben nu 11 weken en heb 2 goede echo's gehad maar dat verdriet wil haar besparen ik twijfel nog.
En het duurt nog zo lang voor haar ik weet niet of ze dit goed kan inschatten, mijn dochtertje van 1,5 weet het al maar die zal haar mondje toch niet voorbij praten ha ha ha

Groetjes Krista

He meiden, leuk die reacties!
Ik denk dat ik maar even wacht met het vertellen. Het kan nl 2 kanten op, of na 1 keer vertellen is het goed en klaar of we horen elke minuut van de dag de vraag waar de baby nu is. Beide prima voor mij, maar voor het ventje ... hmm. Ik denk dus dat ik voor de zekerheid maar even wacht tot rond de 20 weken.

Liefs
Gwenne

Hallo dames!
Onze dochter is 4,5jaar en we hebben haar meteen na de test verteld dat er een baby komt. "Kleine potjes hebben grote oren", ze zou het anders toch ergens in een gesprek opvangen, dacht ik. En als het mis zou gaan...kinderen voelen aan als er iets verdrietigs is, ik wil dan geen toneel hoeven te spelen voor m'n dochter. Ze heeft bij anderen een paar keer een "zwangerschap meegemaakt" en heeft volgens mij redelijk goed door dat het lang duurt voordat de baby komt. Evengoed was haar eerste omerking "Ik wil dat de baby vandaag al komt!"
Groetjes, Edith
10 weken 3 dagen

Hier waren de kinderen mee naar de VK gisteren. Ben nu 16 weken en kan moeilijk oppas blijven regelen he . De oudste vond het helemaal interessant toen we het hartje hoorden stond nog net niet met open mond te luisteren! Mama dat was de baby he? De jongste vond het weinig interessant die wou terug naar de wachtkamer met dat leuke speelgoed haha.

In de middag had de oudste wel even zoiets: nou dan komt de baby zeker ook wel snel nu we hem/haar gehoord hebben.... om zichzelf te verbeteren met allemaal dingen die eerst nog gingen gebeuren. Daarna heeft hij het er verder ook niet meer over gehad. Denk dat hij met controles elke keer zoiets zal hebben: oeh nou komt het snel, maar hij gaat ook weer over tot de orde van de dag en daar is nog geen baby te bekennen.

groetjes,
Marije

Of mijn dochter het zich echt al bewust is, weet ik niet, ze wordt op 10 juni 2 jaar. Inderdaad, kleine potjes hebben grote oren, want opeens zei ze: mama baby daa, en wees naar mijn buik. Nu al komt ze dagelijks naar me toe, ook als we het er niet over hebben, dan wil ze even naar mijn buik kijken, aaien en kusjes geven.

Groetjes Finduilas

Terug
Bovenaan