wanneer vertellen over volgende zwangerschap?

In januari heb ik een miskraam gekregen, nadat het vruchtje al enkele weken eerder gestopt was met groeien. Ik hoorde dat het mis was toen in ongeveer 10 weken zwanger was / zou zijn geweest. Nog niet veel mensen wisten van de zwangerschap, de meeste mensen weten dan ook niet dat ik een miskraam heb gehad.

Nu ben ik aan het nadenken over het volgende: ga ik de volgende keer (mocht ik weer zwanger zijn) sneller aan iedereen vertellen dat ik zwanger ben, of hou ik het juist extra lang geheim? Ik ben benieuwd hoe jullie daarover denken.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik  inderdaad sneller ga vertellen. Ik vond het nu soms best lastig dat mensen niet van de miskraam wisten (bijvoorbeeld collega's), maar de drempel om zomaar spontaan te vertellen dat ik een miskraam had gehad -terwijl ze niet eens  wisten dat ik zwanger was- was erg hoog. Ik denk dat ik het prettiger had gevonden als iedereen gewoon op de hoogte was geweest. Ik ben heel benieuwd hoe jullie daarover denken.

Hoi Gitt,

Ja dat is een goede vraag. Ik had het wel aan veel mensen verteld. Achteraf was ik er blij om want ze wisten iig waarom ik verdriet had. Ik hoefde weinig uit te leggen en mensen vroegen hoe het met me ging. Maar soms werkt het weer nadelig omdat mensen je er aan blijven herinneren. Ik had me juist voorgenomen het de volgende keer niet tegen zoveel mensen te zeggen eigenlijk haha. En alleen maar te delen met mensen waar ik echt close mee ben. Ik denk dat je moet doen wat je voelt op het moment dat je zwanger bent. Succes bij de volgende keer he.

Groetjes Petra

heej

bij mij wisten wel veel mensen dat ik zwanger was en dus ook dat ik een miskraam heb gehad..
we hebben nu toch wel zo lang mogenlijk gewacht maar ik krijg nu gewoon al een buikje (ben 9wkn) n ik wou gewoon niet dat mensen gingen denken dat ik mezelf lekkr met patat aan het vol proppen ben.
dus veel mensen weten het nu toch alweer haha

xxx gentell

hoi,

denk zelf dat wij het bepaalde mensen eerder zullen vertellen.
Het was nu nog helemaal ons geheimpje... nou ja... oudjaarsdag hadden we het mijn ouders verteld. Was per slot van rekening 10 tot 11 week zwanger en we vonden het wel een mooie uiteinde van het jaar.
Helaas kwam toen op 2 januari die echo waarop ons kindje van ruim 9 weken maar  geen hartslag. Maar toen was ik wel heel blij dat mijn ouders het al wisten en er voor ons konden zijn! Hoe erg ik het ook vond om hun in 2 dagen van helemaal blij met nog een kleinkind op komst naar helaas dat gaat niet door te zien gaan.... zij konden er dus wel voor ons zijn, wij konden ons verhaal kwijt etcetc (pas toen ik zelf weer een beetje om me heen ging kijken naar anderen... dus na de curettage... heb ik gezien wat voor impact het eigenlijk ook op mijn ouders heeft gehad).

Verder wist nog niemand het en na de miskraam hebben we het toch wel hier en daar verteld. Zo hadden we een kraamvisite staan in de periode tussen echo en curettage en daar had ik geen trek in... een vriendin die net zo ver zwanger was en net een goede echo achter de rug had hebben we het een paar weken later vertelt toen ze langs zou komen... vond het toch wel confronterend.

Uiteindelijk weten alle mensen die belangrijk voor ons zijn het wel dat ik zwanger was en een miskraam heb gehad en denk dat die mensen het hierna ook sneller zullen weten, te beginnen weer bij mijn ouders... misschien wacht ik met de rest ook wel tot na een goede echo, ik weet het ook niet.

groetjes,
Marije

Terug
Bovenaan